gaatje in melkgebit

Author:
berdina
Posted:
vr, 05/23/2003 - 14:31
Bij mijn zoontje van 3 werd na zijn eerste tandartsbezoek een gaatje geconstateerd in een melkkiesje. Over een maand wordt zijn kiesje "gerepareerd". Ik, moeder, voel me heel schuldig dat mijn kind nu pijn moet lijden. Hoe leg ik het aan hem uit en zijn er andere mogelijkheden dan boren?
Caro

nou, een gaatje is een gaatje lijkt mij..

en dat bezorgde omje kind, hoe alles uit te leggen, pff ik weet er alles van, je legt uit dat t nodig is om het kiesje beter te maken, het zlefde als je kind valt en t krijgt een pleister om t beter te maken, zo krijgt het kiesje een pleistertje om het gaatje dicht te maken..

maar al het gedoe erom heen he, met al die dingen in de mond gaan, etc, als t een fijne tandarts is..die het goed begeleid, gaat t meestal wel goed.

maar bij mij ging het fout,en dat is nu de reden dat ik met mijn jongste 2 naar de kindertandarts ga, ze zijn volledig ingesteld op jonge kinderen, en ook de uitleg en alles erom heen is op de logica van kinderen gericht.

veel succes
Caro
za, 05/24/2003 - 08:56 Permalink
kindertandarts

In uw vraag ligt eigenlijk de aanname dat een behandeling van een gaatje pijn doet. Daar denken wij heel anders over. Bij tandheelkunde anno-nu kan pijn-vrij worden behandeld. zie ook onze antwoorden aan 'mamma van meisjestweeling'

Tevens vraagt u naar alternatieve behandelmogelijkheden. Er zijn vele manieren om een (beginnend) gaatje te behandelen, afhankelijk van de aard, vorm, diepte en stadium van de caries, de meeste van de mogelijkheden zijn ook genoemd in het tweede bericht aan 'moeder van meisjestweeling'

Dat u een 'schuldgevoel' heeft kan ik wel goed begrijpen maar het helpt niet erg. Wellicht bent u in staat na te gaan waarom er in het gebit van uw 3-jarige een gaatje is ontstaan. In de meeste gebitten is het mogelijk om doelmatig het ontstaan van caries te voorkomen door:
- 2x per dag te poetsen: 1x NA het ontbijt en 1x VOOR het slapen gaan wanneer er daarna NIETS meer gegeten en gedronken wordt (behalve water)
- Poetsen met een zachte kinderborstel met peutertandpasta met fluoride systematisch alle binnen-buiten-boven-kant links-rechts-boven-onder. Een peuter van 3 wordt nog gewoon door de ouders gepoetst.

-eten, drinken en snoepen: het aantal eetmomenten beperken tot 6-7 maal per dag dat er wat door de mond gaat: geef in de tussenliggende periode het speeksel voldoende kans om de mond en tanden schoon 'te klotsen'

- pas op voor schijnbare 'gezonde' voeding zoals sap 'zonder toegevoegd suiker' en natuur imago's (vitamine C)

- bij medicijn gebruik is het ook verstandig te onderzoeken of in het kindermedicijn suiker is verwerkt

Het gaatje is er, het kan niet anders dan dat dat behandeld moet worden, maar u kunt er wel heel veel zelf aan doen om ervoor te zorgen dat dit het laatste gaatje was.

U kunt uw kind het beste voorbereiden door het bij het ontbijt te vertellen dat u samen die dag naar de tandarts gaat. Gebruik daarbij 'eerlijk' taalgebruik. Het is onze ervaring dat een kind heel goed kan omgaan met vervelende situaties als het maar geen onverwachte situaties zijn of zelfs een beetje 'jokken voor bestwil' Daar zijn kinderen allergies voor en kan er geen vertrouwen worden opgebouwd tussen kind en tandarts. Voor-informatie als: 'de tandarts doet droomlimonade op de kies en gaat dan de kies borstelen met een heeeeeel klein borsteltje en dan weer afdekken met een laagje, dat voel je wel een beetje kriebelen' komt overeen met de volgorde van handelingen en kan door het kind worden begrepen.

succes
ma, 05/26/2003 - 21:54 Permalink
marjon71

hoi berdina,
hoe is het gegaan met je zoontje?
mijn kinderen moeten zo voor controle naar de tandarts.
ik heb ook een zoontje van 3 waarvan ik denk dat hij mogelijk een gaatje heeft.
ook mijn dochter van 9 verdenk ik hiervan.
terwijl ik altijd heel consequent ben met poetsen, omdat ik zelf angst heb voor de tandarts.
di, 06/24/2003 - 10:30 Permalink