Beugel op latere leeftijd

Author:
verstand
Posted:
vr, 06/13/2003 - 11:20
Een aantal vraagjes.
Als je tanden rond je 30e niet helemaal recht meer staan (nooit een beugel gehad) en je wilt er dus wat aan laten doen, wat kan je dan verwachten?
Wat voor soorten beugels worden nog toegepast bij volwassenen? Vaste of losse of bijvoorbeeld ook buitenbeugels?
Moet dit trouwens altijd via je tandarts gaan of kan je gewoon een orthodontist bellen en een afspraak maken voor een consult of iets dergelijks?
Van Leeuwen

Een beugel na je 30ste is zeker mogelijk. Het is echter niet te zeggen wat voor beugel er nodig is want dat is afhankelijk van het soort "afwijking".

Vaak worden er toch wel pakkertjes beugels gebruikt. Deze palkkertjes zijn tegenwoordig ook in tandkleurig materiaal verkrijgbaar zodat ze niet zo opvallen (deze zijn echter wel zwakker).

De meeste orthodontisten werken via verwijzingen van tandartsen. De tandarts constateerd een afwijking er verwijst vervolgens naar de orthodontist voor de diagnose en behandeling.

Het is goed mogelijk dat er ook orthodontisten bestaan waar je zonder verwijzing terecht kunt.

Mijn advies luidt; bel eens een orthodontist en vraag anders een verwijzing aan uw tandarts.

Gr. Maurice
vr, 06/13/2003 - 15:19 Permalink
verstand

Bedankt voor de informatie.
Het gaat om een aantal voortanden die 'over elkaar heen' gaan schuiven.
Mocht dit komen door ruimtegebrek, is het dan theoretisch mogelijk om dit op te lossen zonder kiezen te trekken?
Wat ik belangrijk vind is dat er geen (verstands)kiezen getrokken worden die nog helemaal gaaf zijn.
vr, 06/13/2003 - 15:55 Permalink
Van Leeuwen

Ik neem aan dat het hier om ondertanden gaat omdat ik dit ook regelmatig in de prakijk zie (en zelf toevallig hetzelfde probleem had).

Al is het niet bewezen lijkt het erop dat verstandkiezen in de onderkaak vaak verantwoordelijk zijn voor het over elkaar gaan staan van de ondertanden.

Het is vaak mogelijk de boogvorm in de onderkaak wat aan te passen zodat de tanden wel weer op een rijtje passen. Helaas is dit niet bij iedereen het geval.

Voor meer info raad ik u aan contact te zoeken met een orthodontist.

Gr. Maurice

[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2003-06-13 17:12 ]
vr, 06/13/2003 - 17:05 Permalink
verstand

Bedankt.
Hoe wordt (met welke soorten beugels) er meestal meer ruimte gemaakt?
Het gaat om de boven- en onderkaak.
Is er ook een kans dat er een buitenbeugel aan te pas moet komen?
vr, 06/13/2003 - 23:26 Permalink
Van Leeuwen

Om ruimte te maken zullen de kiezen naar achteren moeten of je moet een grotere tandbood creeren. Kiezen naar achteren plaatsen gebeurt vaak (vooral in de bovenkaak) met een buitenbeugel. Soms halen orthodontisten minimale stukjes van de zijkanten van de tanden af zodat er ook wat ruimte ontstaat.

Voor meer info zult u toch echt een orthodontist moeten raadplegen.

Suc6
Gr. Maurice
zo, 06/15/2003 - 19:38 Permalink
verstand

Bedankt voor de informatie!
Ik zal eens contact gaan opnemen met een orthodontist.
Is hier eigenlijk een wachtlijst in het algemeen?
ma, 06/16/2003 - 08:38 Permalink
Lieneke

Ja! Vroeger was er alleen voor kinderen een wachtlijst, maar tegenwoordig is deze er ook voor volwassenen. Bij kinderen is het een jaar; bij volwassenen zal het iets korter zijn.
ma, 06/16/2003 - 10:05 Permalink