Wat nu?

Author:
Tiara
Posted:
wo, 05/28/2003 - 14:46
Een maandje geleden brak een stuk van mijn kies af. Reden voor mij om snel een afspraak te maken bij mijn tandarts. Er was geen plek bij mijn eigen tandarts, te druk. Omdat het een tandartsenpraktijk is werd er een afspraak gemaakt bij een collega-tandarts. Binnen 3 minuten stond ik buiten want hij had geen tijd voor wat er moest gebeuren volgens hem: 2 kiezen opnieuw vullen en de verstandskies eruit. Dit allemaal linksonder. Die week erna is dit gebeurd. Het vullen ging vlot maar het trekken viel tegen. Hij heeft er lang over moeten doen om hem eruit te krijgen en het was erg onprettig/pijnlijk. Ik heb die week erna veel pijn gehad. De daaropvolgende week nog steeds veel pijn. Mijn wang was dik en rood en mijn kies die naast de verstandskies zat zeer gevoelig. Ik heb in die twee weken geregeld gebeld maar volgens de assistente hoorde het erbij (napijn). Toch een afspraak gemaakt omdat ik het niet meer uithield van de pijn. Opnieuw bij een collega-tandarts. Ik bleek een extreem ontstoken kies te hebben (waarvan ze erg schrok) en er volgde een zenuw/wortelkanaalbehandeling die erg pijnlijk was. Ze hebben verdoofd maar dat hielp niet.

Wat ik mij afvraag:
- is het verstandig geweest van de tandarts om een 3-in-1 behandeling te doen ("dan ben je er voorlopig vanaf")?

Volgens mij is de zenuw ontstoken geraakt door het trekken van de verstandskies ernaast. Kan het te veel geweld zijn geweest op dat moment (het was een kies
die net gevuld was met een diepe vulling.

Had de tandarts niet kunnen voorzien dat het tot complicaties zou leiden?

Hij had de kies ook vreselijk slordig gevuld, met allerlei scherpe uitsteeksels.

Zoals het er nu naar uit ziet ben ik er voorlopig nog niet vanaf... Er moet nog een goeie vulling ingezet worden en over een jaar een kroon... Er bestaat waarschijnlijk geen garantie op zijn woorden "dan ben je er voorlopig vanaf..."

Toen ik binnenkwam had ik alleen een afgebroken kies en geen pijn. Nu zit ik al bijna een maand met pijn :sad:

Ik heb geprobeerd een tandarts te spreken; die van mijzelf, de twee vervangende tandartsen. Ik las dat dit hier ook geadviseerd wordt. Spreek je tandarts aan.

Maar dat is me nog steeds niet gelukt. De tandartsassistente vertelde me dat ik bij haar mijn verhaal kon doen en onderbrak me snibbig in mijn verhaal om te zeggen dat ze daar niets mee kon... Ze adviseerde me maar langs te komen. Dat heb ik gedaan en ik trof een verbaasde collega-assistente ("moest je langskomen? ja ze zijn aan het werk...") van die me heeft aangehoord en heeft toegezegd de tandarts te zullen spreken en mij terug te bellen.

Ik word teruggebeld door de snibbige tandartsassistente die op korte snibbige toon mij kenbaar maakte dat ik alle rekeningen moet betalen. De tandarts heeft haar verteld dat het niet mogelijk was dat de zenuw is ontstoken vanwege het trekken van de verstandskies. Er zou al wat hebben gezeten... Maar ik had geen klachten en waarom heeft de tandarts niets gezien op de foto's die tijdens die 3-in-1 behandeling zijn gemaakt. Dan had ie toch al iets kunnen zeggen?

De assistente vervolgde dat wanneer ik de tandarts wilde spreken om mijn verhaal te doen dan kon daar een afspraak voor worden gemaakt maar daar zitten dan wel kosten aan verbonden.

Is dit normaal?!? Ik wil mijn tandarts spreken om mijn verhaal te doen maar dat gaat me geld kosten? Ik ben enorm teleurgesteld... Wat moet ik?

Alvast bedankt voor het meedenken en uw reactie, MvG, Mariska
Caro

Hoi Mariska,

wat vervelend voor je, hier wordt je ook niet vrolijker van he..
Maar je stelde een aantal vragen, ik ben geen tandarts, dus kan ze ook niet allemaal beantwoorden.

die 3in een behandeling, moet kunnen,.hebben ze bij mij ook gedaan, een verstandskies getrokken., een zenuwbehandeling + noodvulling op een afgebroken kies, en een hoektand onder gevuld.
ik was daar erg blij mee, want ik was er idd vanaf.

dat er al iets van een ontsteking heeft kunne zitten, dat klopt ook, meestal zit dat diep, en kan men dat niet op foto,s altijd zien..

je hebt met mensen te maken gekregen die onder werkdruk leden denk ik, wat de sfeer uiteraard er niet prettig op maakt, misschien is er voor jouw bezoek wel iets gebeurd in die praktijk/?weet jij veel..snauwen is nooit goed te praten natuurlijk, men is professioneel..

sterkte , groetjes Caro
do, 05/29/2003 - 08:18 Permalink
Tiara

Hoi Caro,

Bedankt voor je reactie! Ik hoop natuurlijk op meer reacties :smile:

Bij jou is een 3-in-1 behandeling goed verlopen en afgelopen. Ik vind het bij mij echt TE toevallig dat ik juist een ontstoken zenuw kreeg na de behandeling. Ik had daarvoor echt nergens last van.

Maargoed, het is zijn woord tegen het mijne...

Misschien dat er nog iemand reageert die deskundig is op dit vlak en me uit de brand kan helpen met zijn/haar info?

Het zou de werkdruk kunnen zijn maar het is m.i. ook de gehele organisatie van de praktijk; mensen die langs elkaar heen wrken, geen onderling overleg, ieder zijn eigen eilandje, gebrek aan inlevingsvermogen in degene met pijn en vraagtekens...

Ik vraag me af wie er eindverantwoordelijk is in zo'n praktijk. In eerste instantie ga je verhaal halen bij je eigen tandarts. Maar als hij/zij de tandartsassistente gebruikt als boodschapper? Dat kan toch niet? Voor de assistente is het ook niet te doen om als tussenpersoon te communiceren. daardoor verloopt de communicatie per definitie al niet goed.

Ik zit nog steeds met de handen in het haar. "Ook dat Nog" maar inschakelen? Misschien Wilibrord bellen? :smile:

Wie helpt me verder?
do, 05/29/2003 - 09:13 Permalink
Lieneke

Heel vervelend allemaal voor je maar probeer je ook eens in te leven in de tandarts: Alle maar dan ook alle tandartsen zijn super druk. Niet alleen jij hebt pijn; elke dag bellen er wel een paar met pijn. Klachten waarbij de patient niet meer kan slapen van de pijn gaan voor.
De assistente heeft goed gehandeld: napijn is normaal. Als de pijn heftiger wordt dan is er inderdaad iets aan de hand en toen heb je ook een afspraak gekregen.

Ook een rontgenfoto kan niet alles laten zien. Pijn is soms moeilijk te diagnosticeren.

Nog een vraag: de kies waaraan je pijn kreeg; was die zwaar gevuld?
Ben je een keer gevallen op je gezicht?

Het kan idd zijn dat het trekken van de kies te veel is geweest voor die kies. Dat is iets wat niet voorkomen kan worden. De natuur kiest zijn eigen weg; niet iets dus waar je je tandarts voor kan aanklagen. Ik moet zeggen dat ik het alleen nooit heb gezien dat er bij het trekken letsen optreed bij de buurkies.

Ik denk dat de tandarts en assistente goed hebben gehandeld.
do, 05/29/2003 - 10:38 Permalink
terry

HoiHOI.voor alleen eens te praten vind ik wel raar dat je daar moet voor betalen,maar inderdaad tegen woordig vragen ze overal geld voor,al is het maar voor 2 minuutjes.
en zo kies die niet erg makkelijk er uit ging,had hij kunnen zien al op de foto.ik weet ze proberen toch om dan maar te trekken even goed,en dat kan heel veel napijn geven de komende weken.ik heb dit ook eens meegemaakt namelijk.
je zal waarschijnelijk open staande wortels gehad hebben,die zitten altyd steviger dan normale kiesen.ik vind dat ze zo kies beter kunnen uitsnijden dat is mooier werk dan al dat gewringen.bij mij ging het ook heel moeilijk er uit,en later kwam ik bij een kaak meneer die zag op foto dat me kaak was gescheurd op de plek van kies.
dus de vraag is voor mij nog steeds een raadsel,waarom als de tandarts foto,s neemt,dan ziet hij de wortels en moet hij weten dat dit wat kracht ga kosten.maar wie ben ik om dit te vertellen.krijg je meestal een onzin antwoord terug.
1 ding weet ik zeker ik laat nooit meer een kies trekken die brede wortels heeft.dit maakt schade aan andere kiesen waar van de wortels heel dicht bij elkaar staan,soms zelf tegen elkaar aan.
het uithalen door een kaak meneer brengt nooit zoveel pijn,dat is maar paar daagjes.
veel suc6 verder mariska.
vriendelijke groetjes terry.
do, 05/29/2003 - 17:00 Permalink
Tiara

Hoi Braces,

Je stelt voor me in te leven in de tandarts... Waaruit maak jij op dat ik dat niet heb gedaan? Ik weet heus wel dat hij en de rest van zijn collega's het druk hebben. Ik besef ook dat ik niet de enige ben met pijn. Dit soort dingen heb ik nooit tegengesproken. Mij inleven in de tandarts helpt me tot nu toe alleen niet verder...

Misschien heb je uit mijn relaas kunnen opmaken dat de tandarts tot nu toe geen enkele poging heeft ondernomen zich in mij in te leven. Wil ik bij hem aan kunnen kloppen om mijn verhaal bij hem te doen dan zitten daar kosten aan verbonden... Dat geeft mij niet het gevoel dat het om mij gaat maar om het geld...

Op het moment dat ik de 3-in-1 behandeling kreeg had ik geen pijn. Ik had een gebroken kies ja, maar geen pijn. Er werden rontgenfoto's gemaakt ivm het trekken van de verstandskies. Een mogelijke ontstoken zenuw van de kies daarnaast hadden ze toen niet kunnen zien? Is het niet vreemd dat ik echt nergens last van heb gehad tot na die behandeling?

Antwoord op je vraag of de kies waaraan ik pijn kreeg zwaar gevuld was is ja. De tandarts wist dat dit moest gebeuren maar voor hem was dit geen reden om dan maar niet de naastgelegen verstandskies niet te trekken. Ik heb hier op de site gelezen dat zo'n zware vulling tot een ontstoken zenuw kan leiden. Heeft die tandarts mij niet verteld. Als je weet dat dit het geval kan zijn, dat zo'n kies dan heel erg kwetsbaar is dan is het toch niet verstandig om de kies ernaast te gaan trekken? Dat is toch vragen om moeilijkheden?

Antwoord op je vraag of ik een keer gevallen ben op mijn gezicht is nee.

Jij zegt dat het trekken van de kies teveel kan zijn geweest voor die kies ernaast en dat dit niet voorkomen had kunnen worden. Echt niet? De natuur kiest zijn eigen weg? Dat maakt de tandarts wel ontzettend machtig zeg! Wat een geweldig excuus :smile:

Je kunt de natuur ook teveel geweld aandoen door dit soort dingen in 1 keer te doen. M.i. heeft hij een inschattingsfout gemaakt. Hij is en blijft per slot van rekening toch ook maar een mens?!? (hoewel ik daar steeds meer aan ga twijfelen...)

Hoi Terry,
thx voor je duidelijke uitleg. Net als jij bevreemdt het mij dat tandartsen tot het trekken van kiezen overgaan als er op de foto's al te zien is dat dit moeilijk gaat worden. Je moet er maar op vertrouwen dat hij een goeie inschatting maakt. Uit hetgeen jij als laatste beschrijft maak ik op dat het wel degelijk zo kan zijn dat het trekken van een kies (met brede wortels) schade kan aanrichten aan een buurtkies (waarvan de wortels dicht bij elkaar staan, soms zelfs tegen elkaar aan).

Wie kan dit bevestigen? Wie heeft een andere zienswijze op eea? Is er misschien een tandarts in de zaal?

Bedankt voor jullie reacties, groetjes, Mariska
do, 05/29/2003 - 18:33 Permalink
dj

Dit zijn inderdaad altijd hele vervelende dingen. Ik denk dat het in de praktijk inderdaad vaak heel moeilijk is de tandarts kritisch te benaderen, zeker ook mondeling, om een groot aantal redenen. Toch hoort het eigenlijk zo.

Over het kostenaspekt van het gesprek weet ik haast zeker dat hiervoor inderdaad de kosten van een normaal konsult in rekening kunnen worden gebracht. Dit heeft voor patienten denk ik een aantal voordelen:
1) Ook omdat er betaling plaatsvindt maakt dit gesprek deel uit van de behandeling, met alle regels die daarvoor gelden. Het zijn vooral deze regels die patienten beschermen.
2) De hoogte van het bedrag is zo ook beter geregeld omdat het een gewoon konsult is. Er mogen dus niet zomaar torenhoge bedragen in rekeing te worden gebracht.
3) Als het inderdaad een gewoon konsult is vergoedt de verzekering dit misschien ook gewoon.

Het telefonisch inschatten van klachten door assistenten lijkt me onvermijdelijk, zelfs bij minder lange wachtlijsten. Voor mij blijft het toch een vorm van op afstand beoordelen met al zijn problemen .. Knap dat u er met die pijnklachten toch nog doorgekomen bent..

Ik zou erg willen voor een iets grotere rol van "algemene gezondheidsleer" bij deze beoordeling.
Ik vind dat er eigenlijk naar de aard van de pijn gevraagd zou moeten worden, pas dan hoor je of mensen er bijvoorbeeld niet van slapen. Wat als ze wel slapen maar daarvoor zware middelen gebruiken? etc etc.
Je zou bijvoorbeeld bij mensen met pijnklachten en/of angst kunnen vragen of ze het verschijnsel knarsen kennen. Een aantal van deze maatregelen scheelt tandarsen later tijd en patienten kiezen.

Doeg,



Doeg
do, 05/29/2003 - 18:47 Permalink
dj

Hoi Tiara,

Ik vind ook dat je rustig en evenwichtig dingen opschrijft, vooral in het begin. Dit is echt heel knap hoor! Je maakt eigenlijk nog nauwelijks verwijten, je stelt alleen vragen..

Doeg,
do, 05/29/2003 - 18:54 Permalink
Caro

klinkt misschien wel resuluut, maar als je een bezwaar richt tot de tandarts, moet hij wel luisteren..

hoe dat in zijn werk gaat weet ik nietprecies, geloof dat je de ombudsman kan benaderen, of medisch tuchtcollege, jij hebt recht op gehoord te worden, wil men niet luisteren, dan maar op deze manier,misschien dat t dan wel goed opgelost wordt?

groetjes Caro
do, 05/29/2003 - 18:55 Permalink
Lieneke

--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Braces,

Je stelt voor me in te leven in de tandarts... Waaruit maak jij op dat ik dat niet heb gedaan? DAT BWEER IK NIET; IK BEN IMMERS NIET HELDERZIEND. Ik weet heus wel dat hij en de rest van zijn collega's het druk hebben. Ik besef ook dat ik niet de enige ben met pijn. Dit soort dingen heb ik nooit tegengesproken. Mij inleven in de tandarts helpt me tot nu toe alleen niet verder...WILDE JE ENKEL UITLEGGEN WAAROM JE NIET METEEN TERECHT KAN/KON

Misschien heb je uit mijn relaas kunnen opmaken dat de tandarts tot nu toe geen enkele poging heeft ondernomen zich in mij in te leven. Wil ik bij hem aan kunnen kloppen om mijn verhaal bij hem te doen dan zitten daar kosten aan verbonden... Dat geeft mij niet het gevoel dat het om mij gaat maar om het geld... KAN IK MIJ VOORTSTELLEN, MAAR HIJ MOET WEL KOSTEN ERAAN BINDEN VOORDAT IEDEREEN VOOR ELK WISSE WASJE (ZEG NIET DAT DIT EEN WISSE WASJE IS) AANKLOPT

Op het moment dat ik de 3-in-1 behandeling kreeg had ik geen pijn. Ik had een gebroken kies ja, maar geen pijn. Er werden rontgenfoto's gemaakt ivm het trekken van de verstandskies. Een mogelijke ontstoken zenuw van de kies daarnaast hadden ze toen niet kunnen zien? NEE: SOMS ZIE JE DAT GEWOON ECHT NIET OP DE FOTO; ALS HIJ IETS TE SCHUIN IS INGESCHOTEN ZIE JE DAT NIETIs het niet vreemd dat ik echt nergens last van heb gehad tot na die behandeling? NEE: JE KAN EEN CHRONISCHE ONSTEKING HEBBEN GEHAD; DEZE VOEL JE NIET TOT DAT JE AFWEER IETS AFZAKT: DAN VLAMT HET OP.

Antwoord op je vraag of de kies waaraan ik pijn kreeg zwaar gevuld was is ja. De tandarts wist dat dit moest gebeuren maar voor hem was dit geen reden om dan maar niet de naastgelegen verstandskies niet te trekken. TREKKEN IS DE LAATSTE OPLOSSING DIE WORDT GENOMEN: WORDT ALLEEN GEDAAN ALS HET ECHT NIET ANDERS KAN; DUS DE KIES WAS BLIJKBAAR ZO SLECHT DAT HET WEL MOEST GEDAAN WORDEN. ERIN LATEN ZITTEN WAS DUS GEEN OPTIE. jE HELE LEVEN BLIJVEN LOPEN MET EEN ONTSTEKING IS ERG SLECHT: HET KAN ZELFS HARTKWALEN VEROORZAKEN Ik heb hier op de site gelezen dat zo'n zware vulling tot een ontstoken zenuw kan leiden.KLOPT Heeft die tandarts mij niet verteld. Als je weet dat dit het geval kan zijn, dat zo'n kies dan heel erg kwetsbaar is dan is het toch niet verstandig om de kies ernaast te gaan trekken? Dat is toch vragen om moeilijkheden? IK WEET NIET OF HET ECHT TE ZIEN WAS OP DE FOTO DAT DEZE KIES MOEILIJKHEDEN ZOU GEVEN MET HET TREKKEN. IS DAT WEL HET GEVAL DAN HAD DE TANDARTS JE MOETEN DOORSTUREN NAAR DE KAAKCHIRURG

Antwoord op je vraag of ik een keer gevallen ben op mijn gezicht is nee.

Jij zegt dat het trekken van de kies teveel kan zijn geweest voor die kies ernaast en dat dit niet voorkomen had kunnen worden. Echt niet? De natuur kiest zijn eigen weg? Dat maakt de tandarts wel ontzettend ONmachtig zeg! Wat een geweldig excuus TOCH IS HET ZO; SOMMIGE DINGEN KAN JE NIET VOORZIEN OF VOORKOMEN. HELAAS..MAAR WAAR. SOMS IS IETS DOEN IDD ACHTERAF SLECHTER DAN NIKS DOEN

Je kunt de natuur ook teveel geweld aandoen door dit soort dingen in 1 keer te doen. M.i. heeft hij een inschattingsfout gemaakt. MISSCHIEN; KAN IK NIET ZEGGEN ZONDER DE FOTO GEZIEN TE HEBBENHij is en blijft per slot van rekening toch ook maar een mens?!? (hoewel ik daar steeds meer aan ga twijfelen...)JA OOK TANDARTSEN MAKEN WEL EENS FOUTEN; IEDEREEN MAAKT WEL EENS EEN FOUT, MAAR IN DE ZORG MAG MEN GEEN FOUTEN MAKEN

iK KAN JE ADVISEREN EEN SECOND OPION TE LATEN DOEN EN/OF EEN ANDERE TANDARTS TE ZOEKEN OMDAT JE VERTROUWEN WEG/GESCHAAD .
ALS JE DE FOTO OPVRAAGT BIJ JE TANDARTS EN HEM VERVOLGENS INSCANT EN HIER PLAATST,KUNNEN IK EN DIGITALE TANDARTS MISSCHIEN OOK EEN DIAGNOSE STELLEN.
vERDER WIL IK WETEN WAT PRECIES DE REDEN WAS VOOR HET TREKKEN VAN DEZE KIES.

TOT EEN VOLGENDE KEER
BRACES
do, 05/29/2003 - 19:14 Permalink
Tiara

Hallo DJ,

Jij ook bedankt voor je reactie. Je stelt dat het in een praktijk moeilijk is om een tandarts kritisch te benaderen en dat daar een groot aantal redenen voor is. Ik kan er zelf een paar bedenken :wink: Je zegt "toch hoort het eigenlijk zo". Bedoel je daarmee dat je het net als mij ermee eens bent dat er eigenlijk een mogelijkheid moet zijn om als "patient" je verhaal te kunnen doen? Ik ben vast niet de enige die na een behandeling met vragen zit, die het idee heeft dat hem/haar schade is aangedaan... Dat moeten tandartsen toch ook weten? Waarom wordt er aan al diegenen geen mogelijkheid geboden om hun verhaal te kunnen doen?

De tandartsassistente sneerde nog naar mij dat het onmogelijk zou zijn om al die mensen te horen die hun verhaal zouden willen doen... Dat roept bij mij meteen de vraag op of er zoveel mensen zijn die (willen) klagen? Wat zegt dat over de praktijk?!?

De tamelijk onsympathieke houding van de telefoniste kan ik dan nog begrijpen. Ze wordt misschien wel gek gebeld... Ik heb er respect voor dat ze er dan nog zit...

Waarom creeren ze geen situatie creeren dat mensen hun verhaal kunnen doen. Desnoods dat ze dat op schrift mogen doen. En dat daar op wordt gereageerd. Hoewel dat voor sommige mensen niet makkelijk zal zijn. Je moet tegenwoordig erg gebekt zijn om nog gehoord te worden... Dat is mij niet vreemd omdat ik zelf in een dienstverlenend beroep zit.

Het bevreemdt mij echt dat er voordelen zitten aan het kostenaspect van een gesprek met mijn tandarts... Het betreft hier m.i. geen behandeling. Het maakt ook geen deel uit van de behandeling want het wordt door mij aangevraagd. Ik las iets op deze site over de plicht van de tandarts om een patient goed te behandelen. Waar zijn de kleine lettertjes waar staat dat daarvoor iets in rekening wordt gebracht?

Je hebt het over de hoogte van het bedrag voor zo'n gesprek en dat dit beter geregeld zou zijn omdat er dan geen torenhoge rekeningen voor in rekening mogen worden gebracht... Het mag je inmiddels duidelijk zijn... Ik vind dat ik recht heb gehoord te worden door mijn tandarts zonder dat daar kosten aan zijn verbonden.

De verzekering vergoed mij jaarlijks tot een bepaald bedrag. Daar ben ik door de inschattingsfout van de tandarts (zoals ik het zie) inmiddels ruimschoots overheen. Het moet m.i. ook niet zo zijn dat het feit dat er vergoed wordt mensen maar hun mond gaan houden.

Ik ben benieuwd naar de regels waar je het over hebt die mij als patient zouden moeten beschermen. Kun je daar iets meer over vertellen?

Dat de telefoniste een klacht telefonisch inschat lijkt me net als U niet meer dan normaal. Het gaat mij alleen om de manier waarop :wink:

Wat bedoelt U met een iets grotere rol van "algemene gezondheidsleer" bij deze beoordeling?

In mijn geval gaat het niet om de aard van de pijn lijkt mij. Ik had geen pijn maar kreeg een ontstoken zenuw m.i. tengevolge van de 3-in-1 behandeling. De aard van de pijn die ik had was rechtstreeks terug te leiden naar een ontstoken zenuw. Maar ik begrijp dat U het meer in het algemeen belangrijk vindt dat er wordt doorgevraagd en daar kan ik net als U een voorstander van zijn.

Thx voor het compliment dat ik rustig en evenwichtig schrijf. Het is niet in mijn belang (ook niet in dat van jullie) om verwijten te gaan maken.

Hoi Caro,

Je hebt inmiddels wel begrepen dat in de praktijk die ik bezoek wordt gesteld dat je een bezwaar mag richten tot de tandarts, dat hij bereid is te luisteren MITS je gaat betalen... Mogen ze dit eigenlijk wel zo doen? Bestaat er geen protocol die voor alle tandartsen geldt wb het aanhoren van klachten? Ik las hier op de site dat het belangrijk is om eerst met je tandarts te gaan praten. Maar kan het dan zo zijn dat de ene tandarts daar iets voor in rekning brengt en de andere niet? Doe mij dan graag die andere... :wink: Wat weten jullie hierover?

Jij zegt dat ik het RECHT heb om gehoord te worden. Waar staat dat? En wie weet iets meer over de plichten van de tandarts t.o.v. zijn patient?

Groetjes, Mariska
do, 05/29/2003 - 19:38 Permalink
Tiara

Hoi Braces,

Ik begrijp niet zo goed wat maakte dat je een uitleg gaf over dat ik niet meteen terecht kan/kon. Ik ben er nooit vanuit gegaan dat ik meteen geholpen zou kunnen worden. Maargoed, zand erover :wink:

Net als DJ ben ik het ermee eens dat de telefoniste een vraag van een patient in eerste instantie moet screenen. Dat is m.i. 1 van haar taken. Het lijkt mij dat zij screent of iets een wissewasje is of niet. Als zij denkt dat het meer is dan een wissewasje dan legt ze dat aan de tandarts voor. Hij screent het dan nog eens en de patient wordt teruggebeld. Is het antwoord op de vraag door de telefoniste en/of tandarts bevredigend dan is er geen probleem. Is dat niet het geval, wat dan? De patient heeft dan al snel het gevoel dat het is afgedaan als wissewasje en er blijft niets anders over om zich erbij neer te leggen?

Door kosten aan een gesprek te verbinden maak je niet dat wissewasjes buiten de deur blijven. M.i. maak je patienten alleen maar monddood en houdt je problemen onzichtbaar. Daar is toch niemand bij gebaat?

Je stelt dat tandartsen ook wel eens fouten maken maar dat men in de zorg geen fouten mag maken. Leg eens uit? Worden om die reden allerlei problemen van patienten "toegedekt"? Of maak ik nu een denkfout?

Bedankt voor je advies. Ik zal eens kijken of ik de foto's kan opvragen die gemaakt zijn tijdens de 3-in-1 behandeling. Ik hoop nu natuurlijk dat daar geen kosten aan zijn verbonden :wink: (daar gaat mijn vakantiegeld!).

Je vroeg nog naar de reden van het trekken van de kies. De tandarts vertelde mij dat er een gaatje in zat. Hij heeft niet gezegd dat de kies slecht was.

Groetjes, Mariska
do, 05/29/2003 - 20:11 Permalink
dj

Hoi,

Lees misschien maar eens rustig op de rest van dit forum! Er zitten echt veel experts op hoor, de meeste hebben op een of andere manier ervaring zat.
Ga niet allerlei beslissingen nemen als je boos bent. Willibrord komt wel eens verkeerd binnenvallen, vooral per paradrop.
Over het telefonisch doorverwijzen enzo doorforummen moet eigenlijk maar onder behandelingen op dit forum, dat moest me alleen even van het hart .. Daar heb jij nu denk ik niet zoveel aan..

Een goede rechtenlink is:

http://www.hulpgids.nl/index1.html

Sterkte,
do, 05/29/2003 - 20:59 Permalink
Lieneke

Geregistreerd op: May 28, 2003
Berichten: 5 Geplaatst: 2003-05-29 20:11
--------------------------------------------------------------------------------
Je gaf zelf al aan dat je eigenlijk een brief zou moeten schrijven. Dit wordt wel vaker gedaan door de patienten. Misschien zou je dat maar gewoon moeten doen. Als de tandarts enig fatsoen heeft in zijn donder antwoord hij schriftelijk terug.
In de zorg mag je gewoon geen fouten maken omdat het om mensen gaat. Een fout kan cruciale gevolgen hebben. Ik zeg niet dat fouten in de doofpot worden gestopt. Ze moeten alleen bewezen kunnen worden. Er zit hier op het forum ook een persoon die juridisch erg goed op de hoogte is. Ik hoop dat hij ook zal reageren.
De patientengegevens zijn altijd inzichtbaar.Dit is een recht van de patient. Of je het ook echt meekrijgt is de vraag(inkijken kan je namelijk ook ter plekke doen). Kosten worden er niet aanverbonden.
Een klein gaatje hebben in je kies is geen reden om hem te trekken. Tenzij het een verstandskies is. Maar dan wordt het nog in overleg getrokken.
Tot een volgende keer.
Braces
do, 05/29/2003 - 21:02 Permalink
Tiara

Hoi DJ,

Willibrord is niet echt een optie hoor :wink: Is meer om aan te geven hoe wanhopig ik ben.

Ik begrijp dat er binnen het probleem dat ik hier bespreek met jullie een discussie is ontstaan over iets wat ook binnen een ander onderwerp (behandelingen?) besproken kan worden. Excuses hiervoor. Daarvan ben ik me niet bewust. Eea is in mijn "geval" nogal verweven.

Ik zal de link die je gaf bekijken.

Hoi Braces,

Het schrijven van een brief blijft voor mij over als enige optie. Wel jammer...

Je zegt dat in de zorg geen fouten gemaakt mogen worden omdat een fout cruciale gevolgen kan hebben. Dus doet iedereen in de zorg hard zijn best om dat te voorkomen :smile: Maar het zijn en blijven mensen die in de zorg werken met mensen (net als ikzelf overigens). En het is dus niet anders dan dat er wel eens een fout gemaakt wordt (al dan niet met cruciaal gevolg).

De mensen in de zorg werken met mensen en de fouten die gemaakt worden betreffen dus mensen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat zij het recht krijgen om hun verhaal te kunnen doen als zij het gevoel hebben dat hen onrecht is aangedaan.

Mijn "geval" maakt duidelijk dat het je als "patient" niet echt gemakkelijk gemaakt wordt om recht te halen daar waar je het gevoel hebt dat je onrecht is aangedaan.

Het komt mij niet onwaarschijnlijk voor dat ik tegenwerking krijg omdat "men" er niet op zit te wachten met een fout geconfronteerd te worden.

De gezagsrelatie tandarts-patient werkt nadelig uit wb de patient.

Logisch dat eerst moet worden bewezen of er een fout gemaakt is. Wie is de persoon die juridisch goed op de hoogte is?

Uit hetgeen jij schrijft over de patientengegevens maak ik op dat het niet gemakkelijk zal worden die foto's op te vragen. Je mag je gegevens inzien maar daar blijft het dan ook bij. Ja daar schiet ik echt wat mee op. Helaas ik heb geen tandartsenopleiding genoten en iets van de gegevens begrijpen is dan ook zeer onwaarschijnlijk.

Kun je nog meer rechten noemen van een patient? En wat zijn de plichten van de tandarts? Hoe zit het met een protocol wb klachtenregeling geldend voor alle tandartsen? Of kan ik die info vinden via de link van DJ? :wink:

Voor de tandarts die de 3-in-1 behandeling heeft gedaan was het gaatje in mijn verstandskies dus wel reden om hem te trekken. Met wie moet een tandarts dat in overleg doen? Met een collega of met mij?

Opnieuw bedankt voor al het meedenken en jullie reacties! Groetjes, Mariska
do, 05/29/2003 - 21:36 Permalink
dj

De link onder rechten en dan.

- klachten
- wettelijke regelingen - WGBO, die is heel belangrijk.

Ik begon met het zijspoor hoor..

Doeg
do, 05/29/2003 - 21:57 Permalink
Caro

vanwege mijn werkzaamheden, maak ik vaak gebruik van de almanak, ..hieruit citeer ik dus.

wie niet tevreden is over zijn tandarts,en dit nie tmet hem kan bespreken, kan zich voor een advies wenden tot TIP (tandheelundig informatiepunt)daar kan men terecht voor advies,second opinions, vragen over kosten,..etc

levert dat geen bevredigend resultaat op, dan kan men een bemiddelaar zoeken , bijv adviserende tandarts van ziekenfons, of de inspectie gezondheidszorg in de regio.
Volgens de Wet klachtrecht Zorgsector is iedere zorgaanbieder verplicht een klachtencommisie in te stellen, bij TIP kan men info en hulp krijgen bij het indienen van een klacht.
de klacht moet schriftelijk worden ingediend bij de NMT (nederlandse maatschappij ter bevordering der tandheelkunde)

TIP, POSTBUS 2000, 3430CA NIEUWEGEIN
TEL:0900-2025012

Zo mariska, ik hoop dat je er wat aan hebt, je hebt ALTIJD rechten, ...maar misschien dat je zover kan komen dat je met bemiddeling tot een goed gesprek kan komen, waarin al je vragen en problemen worden besproken, en dat je naar aanleiding daarvan besluiten kan nemen, dus eerst proberen om met desbetreffende arts aan tafel te gaan zitten, dat lukt met TIP wel,..dan moet hij wel...en als dat niet lukt, dan kan je altijd andere stappen ondernemen, als jij dat dan nog wilt.

kwas wel verbaasd bij jouw verbazing over t feit dat je rechten had,..ja natuurlijk wel..ik heb hier een megadik wetboek op mijn schoot liggen, ..iedereen die iets aanbied, gebruik maakt, ontvangt, zorgt , schenkt, alles noem maar op heeft rechten...
een tandarts is normaal wel goed verzekerd tegen "missers"en weet zelf wel dat er mensen zijn die het eens niet met hem eens zijn, ..veel mensen laten t maar zitten, maar een gesprek moet kunnen vind ik.
Dat hoort ook bij zijn vak, en daar maakt hij maar tijd voor.

En wie weet ben je na een goed gesprek tevreden en zijn je vragen beantwoord, ..want je kan je nu hier natuurlijk wle een boel afvragen, maar we zijn er geen van allen bij geweest, dus we koppelen t allemaal aan andere ervaringen, ..maar goed precies weten hoe of wat weten we dus niet.

ik wens je veel succes, ..maar volgens mij kan jij je zeer goed verwoorden bij die tandarts..:wink:

Groetjes Caro
do, 05/29/2003 - 22:52 Permalink
Lieneke

Logisch dat eerst moet worden bewezen of er een fout gemaakt is. Wie is de persoon die juridisch goed op de hoogte is? WEET IK ZO NIET UIT MIJN HOOFD...HIJ IS JURIDISCH TANDARTS OF ZO IETS

Voor de tandarts die de 3-in-1 behandeling heeft gedaan was het gaatje in mijn verstandskies dus wel reden om hem te trekken. Met wie moet een tandarts dat in overleg doen? Met een collega of met mij? BEHANDELPLANNEN MOETEN ALTIJD DOORGESPROKEN >WORDEN MET DE PATIENT.
vr, 05/30/2003 - 11:08 Permalink
Caro

er staat een tandarts-jurist vermeld onder de naam admiraal onder topic,..bepaal ik zelf of ik gaatjes heb"...staat ook in deze rubriek onenigheid met de tandarts,..

mariska, misschien moet je dan even die admiraal mailen?

veel succes
vr, 05/30/2003 - 18:02 Permalink