tandenknarsen en behandeling...

Author:
KarinVanO
Posted:
wo, 05/14/2003 - 21:29
Mijn zoon van 10 jaar doet aan tandenknarsen, ik ben bang dat zijn tanden hier erg van te lijden hebben. Slijtage plekken zijn al aanwezig. Mijn tandarts zegt dat pas op latere leeftijd een 'opbeetplaat' gebruikt kan worden, eerst moet het gebit volgroeid zijn. Mijn vraag is, waarom kan dit pas op latere leeftijd. Zeker omdat hij vrij kleine tanden heeft en zeer frequent tanden knarst. Ik ben bang dat het dan te laat is, en zou er graag nu al wat aan willen doen.
kindertandarts

Uit :' Ik breek door', gids voor het kindergebit’ door: Veerkamp, Frankenmolen en Weerheym


“Na ongeveer tweeënhalf jaar staan alle melktanden en melkkiezen op hun plaats. Als die een on-onderbroken rij vormen van tanden en het selectief platte kiezen, kan het gemakkelijker gebeuren dat peuters en kleuters gaan knarsen. Alles kan lekker over elkaar heen schuiven en mogelijk door het af redigeren van spanningen komt het vaak voor dat peuters 's nachts gaan liggen knarsen. Knarsen komt zelden alleen voor: de meeste kinderen die knarsen hebben ook gewoonten als duimen of nagel bijten. Ongeveer 1 op de 5 driejarigen knarst. En dat is aan hun gebit te zien!
Tandknarsen, klemmen of lipbijten kan klachten aan het kaakgewricht veroorzaken. Gelukkig hoeven we erop deze leeftijd niet veel aan te doen. De blijvende tanden en kiezen hebben grote de knop als zodat ze dieper in elkaar grijpen. De boven - en onder tanden schuiven dan niet gemakkelijk meer over elkaar. Het knarsen loopt langzaam terug en komt op achttienjarige leeftijd nauwelijks nog voor. Later stijgt dit percentage overigens weer.”


Wel is het wellicht mogelijk om de oorzaak van de spanningen bij uw kind te onderzoeken en eventueel te verminderen.

m.vr.gr.
vr, 05/16/2003 - 10:28 Permalink
KarinVanO

Als wedervraag op het gegeven antwoord. Het betreft hier een kind van 10 jaar, en enkele van zijn blijvende tanden zijn reeds schuin afgesleten. De vraag blijft daarom kan dit zo maar doorgaan of er is toch een remedie, dit ter voorkoming van verdere slijtage. Zeker daar zijn blijvende voortanden vrij klein zijn.
zo, 05/18/2003 - 21:34 Permalink
Lieneke

Heeft uw kind ADHD???
Dit is absoluut niet wetenschappelijk onderzocht maar mijn ervaring verteld me dat kinderen met ADHD veel knarsen. Of het aan medicatie ligt weet ik niet...
ma, 05/19/2003 - 11:13 Permalink
KarinVanO

Er is inderdaad sprake van ADD. Hij gebruikt niet het vaak voorgeschreven medicijn Ritalin. Wij proberen zoveel mogelijk te doen om hem te ontspannen, maar het knarsen is een feit en blijft. De vraag blijft nog steeds wat te doen ter voorkoming van verdere slijtage van de tanden. Op de volgende site http://www.home.zonnet.nl/geepee/art-knarsen.htm lazen we onder aan de pagina:
"Als een goede slaaphygiëne niet lukt en het knarsen blijft, dan kan de tandarts een uitneembaar plaatje maken van hard plastic. Dat zit over de tanden en kiezen, zodat wel het plaatje kan verslijten, maar niet het gebit. Het slaapprobleem is daarmee niet opgelost, maar het gebit blijft dan in ieder geval gespaard."

De vraag is dus, is het mogelijk bij een 10-jarige zo'n uitneembaar plastic plaatje te plaatsen tijdens het slapen. Ondanks het feit dat hij nog niet alle tanden gewisseld heeft.
wo, 05/21/2003 - 21:25 Permalink
de digitale tandarts

Een kind van 10 moet over het algemeen nog flink groeien, wat ook voor de kaken geldt.

Een knarsplaat welke precies op de tanden en kiezen past en meerdere uren per dag gedragen wordt, zal de groei van de kaken kunnen beinvloeden/remmen, wat niet wenselijk is!

Probeer uw kind zich bewust te maken van het knarsgedrag en het zoveel mogelijk te voorkomen.

Op latere leeftijd wordt het over het algemeen vanzelf minder.

Pas ook op met vruchtensappen/fridranken en/of andere zure dranken. Het glazuur verdwijnt hierdoor en is tevens gevoeliger voor slijtage waardoor de gevolgen van knarsen kunnen verergeren.

Zie ook: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=135&forum=4



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-05-22 08:21 ]
wo, 05/21/2003 - 23:51 Permalink