levensduur witte vulling

Author:
lica
Posted:
za, 03/08/2003 - 17:38
hoe lang gaat een witte vulling nu echt mee? ik lees op deze site steeds 3-5 jaar in vergelijking met amalgaan die levenslang zou meegaan. volgens mijn tandarts is dat niet waar en gaat een witte vulling zeker 10-15 jaar mee en moet een amalgaan vulling ook na 10 jaar vervangen worden. wat is waar??
ninaislief

hee lica!
ik weet vrijwel zeker dat het moeilijk is om concreet een levensduur te geven, omdat het van allerlei factoren afhankelijk is.
Volgens mij is het bijv. zo dat als je een wat groter gat in je tand/kies hebt en het dan met een witte vulling vult je een relatief groter risico loopt dat de vulling niet op z'n plaats blijft zitten dan wel slijt.
Ik heb (schrik niet) het al een paar keer meegemaakt dat de witte vulling er al na een paar maanden uitviel of af begon te brokkelen!
Dit terwijl mijn afgrijselijke grijze vullingen (ik vind ze niet bepaald mooi) al jaren en jaren meegaan.
Mijn advies is de volgende:
witte vullingen, prima, maar alleen bij kleinere gaatjes of ,wanneer het een groot gat betreft, op zichtbare plaatsen zoals bijv. de voortanden.
Iniedergeval zijn bij mij de witte vullingen alleen een succes geweest wanneer het gaatje amper zichtbaar was...
Op de levensduur van de betreffende vullingen is niet echt een pijl op te trekken.
Vrienden van me hebben hetzelfde meegemaakt en misschien meer mensen hier???

Good luck.......... liefs Nina
za, 03/08/2003 - 20:34 Permalink
elleke

Hoi Nina,

Ik heb al op het forum bij angst voor de tandarts gereageerd. Ik zou toch graag de naam willen weten van die tandarts met angstige patiënten(omg Eindhoven). Kijken wanneer die wel weer patiënten aanneemt. Zou ik aub de naam mogen?

Groetjes Elleke
zo, 03/09/2003 - 00:56 Permalink
alscho28

Nina, toch hoeft dat niet zo te zijn. Ik heb zelf een witte vulling die op dit moment groter is als de hele kies zelf. Ik heb er geen last van en deze vulling zit er al zeker 2 jaar.
Als je een gaatje hebt deze wel met een witte vulling te vullen aangezien er dan minder tandweefsel weggehaald hoeft te worden. Bij een amalgaamvulling moet er meer weggeboort worden.
zo, 05/18/2003 - 09:19 Permalink
stampertje

Ik heb mijn witte vullingen (al)na 4 jaar moeten laten vervangen. Op zich niet zo'n ramp. Maar voor het plaatsen van een nieuwe vulling moet er elke keer weer wat tandweefsel worden weggeboord. En dat vind wel zorgwekkend. Want hoe vaak kan de vulling vervangen worden voordat je een kroon moet? Daar hoor je niemand over. Achteraf had ik liever de grijze vullingen, die toch minimaal 15 jaar meegaan, gehouden...
di, 05/20/2003 - 21:10 Permalink
de digitale tandarts

De gemiddelde amalgaamvulling gaat ook niet 15 jaar mee.
Ik dacht dat het gemiddelde in nederland 4 tot 5 jaar voor witte en 6 tot 8 jaar voor grijze vulling was.

Er kunnen natuurlijk tal van redenen zijn waarom een vulling vervangen moet worden..lekkage..er breekt een stukje af, of een stukje van de kies af...zenuw ontsteekt...hij cosmetisch niet meer fraai etc.

Het is in ieder geval vaak niet aan te raden om goede grijze vullingen die nog jaren mee kunnen gaan te vervangen door witte vullingen.

Mvg


[ Dit Bericht is bewerkt door: vaart op 2003-05-26 23:54 ]
ma, 05/26/2003 - 23:54 Permalink
Van Leeuwen

De levenduur van vullingen is inderdaad afhankelijk van meerdere factoren. Er zijn dus ook meerdere factoren die bepalen of een vulling vervangen moet worden. Een aantal van die factoren zijn:

- sluit de vulling netjes aan
- is de kleur nog aanvaardbaar
- is er slijtage/breuk

Het kan ook zijn dat je als tandarts binnen afzienbare tijd breuk verwacht en dus de vulling preventief vervangt. Bij breuk breekt er regelmatig ook een deel van de echte kies af wat dus een groter gat veroorzaakt.

Gr. Maurice
di, 05/27/2003 - 09:41 Permalink