Tanden brokkelen af / zuigflescaries?

Author:
henk detank
Posted:
za, 03/29/2003 - 12:50
Ons zoontje van 15 maanden heeft pas zijn voortanden gekregen, direct al met
witte vlekjes die nu een beetje beginnen uit te hollen. Het lijkt net of het
broos is en 'afbrokkelt'. We zijn al bij de tandarts geweest, maar die zegt
dat er niets aan te doen is *snif*

De tandarts zegt dat het komt doordat het speeksel(dat de tanden beschermt?)
de voorste tanden niet voldoende bereikt, wat zou kunnen omdat hij bijna
altijd met zijn mond open slaapt. Een andere tandarts zegt dat het gewoon
een afwijking in de tanden is -vergelijkbaar met sproeten- die nu eenmaal af
en toe voorkomt.

Mijn vrouw en ik worden er echt heel verdrietig van en willen er echt wat
aan doen. Overigens zou zuigfles caries goed mogelijk zijn, de vlekjes zijn
nog niet bruin of zwart ofzoiets, maar het gaat wel duidelijk om de voorkant
van zijn bovenste snijtanden. Onze zoon krijgt nog steeds
borstvoeding(overdag) omdat hij koemelkallergie heeft. Poetsen doen we nu
ook vaker(3x per dag ipv 1x), maar dit lijkt niet veel uit te maken. Ook
doen we snachts een beetje tandpasta onder zijn bovenlip.

Mijn vraag is, wat kunnen we in godsnaam nog doen in dit stadium? Moeten we
borstvoeding afkolven en in een fles geven of is het daar te laat voor? Dat
is het enigste wat wij ons voor kunnen stellen als oorzaak(na het lezen van
de informatie hierover op deze site).

Alvast bedankt.
kindertandarts

uw bericht bestaat eigenlijk uit 3 delen:
- wat is er aan de hand
- hoe komt dat
- wat moet er gedaan worden

Op alle drie de vragen kan ik geen antwoord geven, daarvoor dient uw kindje echt gezien te worden door een tandarts.

Alle door u gesuggereerde oorzaken zijn mogelijk, maar ook anderen. Ik kan alleen adviseren met uw kind naar een kindertandarts te gaan, bijvoorbeeld voor een second-opinion.

Borstvoeding bij 15 maanden kan (maar hoeft niet per se) invloed te hebben op de ontwikkeling van aantastingen van het gebit, het NIGZ/Ivoren Kruis adviseert bij ca 9 maanden de drinkbeker te gaan gebruiken.

In het algemeen is het volgende belangrijk:
- beperk het AANTAL momenten dat voedsel door de mond gaat tot ca 6-7 maal per dag.
- Na de laatste avondvoeding, ALLEEN nog maar water te drinken geven.
- Zodra de eerste tandjes aanwezig zijn voorzichtig 1x per dag poetsen met een zachte kleine tandenborstel met peutertandpasta met fluoride 500 ppm

Al met al zie ik toch een goede reden voor u om met uw kindje naar een kindertandarts te gaan en een goede diagnose / behandelplan te laten opstellen.

succes
di, 04/01/2003 - 10:14 Permalink
Henk Deutink

Zo ik kan nu eindelijk zelf even reageren, de orginele post(ook van mij) heeft iemand voor mij gepost(ik heb zelf thuis geen internet, helaas).

Het probleem was, blijkt nu, dat zijn tandglazuur niet goed was aangemaakt. Hij had toen zijn tandjes doorkwamen kleine witte plekjes(ongeveer een millimeter doorsnede) op zijn tanden. Op die kleine witte plekjes brokkelde het glazuur af(niet op zijn hele tanden), waardoor je het (iets gelige) tandbeen kon zien. De tandarts heeft die aangestipt met een soort fluor zodat er minder kans op caries is.

Voedselallergieen en de daarbij horende speciale dieeten (zoals onze zoon krijgt) hadden wat ons betreft iets duidelijker afgestemd kunnen zijn op het voorkomen van tandproblemen, maarja achteraf vragen wij ons ook af wat nu werkelijk belangrijk is in dit geval. Hij heeft het zo al lastig genoeg...

Mijn moeder zegt altijd: het zijn maar melktandjes, jij had ook een slecht melkgebit. Misschien niet echt wat we willen horen, maarja misschien als ze eenmaal hun melkgebit hebben verloren denk ik er net zo over.

Behalve de dingen die nu eenmaal niet te voorkomen zijn door het dieet van onze zoon houden we ons behoorlijk goed aan alle regeltjes, qua tanden poetsen en al helemaal qua snoepen(dat komt pas als hij ouder is omdat hij toch bijna geen chemische toevoegingen mag). Onze twee dochters hebben gelukkig prima bijtertjes, alhoewel de oudste van 6 al wel een gaatje heeft gehad...
ma, 05/12/2003 - 14:47 Permalink