vraagje over nota

Author:
carmini
Posted:
ma, 04/14/2003 - 21:04
19 februari 2003
Jaarlijkse controle: Er is een noodvulling geplaatst omdat en er op 26 maart 2003 een vervolg afspraak stond mocht ik tot die datum niet op de rechterkant kauwen.

21 februari 2003
’s morgens met tandenpoetsen viel er een groot gedeelte van de behandelde kies af. Ik heb de tandarts gebeld en op het antwoordapparaat ingesproken wat er aan de hand was. De hele dat ben ik niet teruggebeld.
Aan het eind van de dag had ik eindelijk gehoor en heb mijn verhaal uitgelegd. De tandarts antwoordde dat ze het al verwacht had maar dat had ze niet tegen mij gezegd en ze zei ook dat het gaan kwaad kon om hier tot maandag mee te lopen. We zouden maandag dus opnieuw contact hebben.

24 februari 2003
Ik heb maandag weer gebeld en kon langskomen. Er is wederom een noodvulling geplaatst.

26 maart 2003 afspraak gepland van 2 uur
De vulling is eruit gehaald en er is een wortelkanaalbehandeling gedaan. Tevens een rekening meegekregen van €345, 00

27 maart 2003 valt er ’s avonds weer een stuk kies af. Ik heb meteen de spoedtelefoon gebeld en mijn verhaal verteld. De tandarts zei toen dat ze had gehoopt dat hij het wel zou houden maar dat had ze niet tegen mij verteld. Wederom werd mij verteld dat ik hier wel mee tot maandag kon lopen en dat we dan wel even contact zouden hebben.

31 maart 2003 kwam er geen telefoon van de tandarts

8 april 2003 heb ik het antwoordapparaat ingesproken.

9 april 2003 nadat ik een paar keer had gebeld en werd ik teruggebeld door de assistent. Tegen de assistent vertelde ik dat ik ondertussen naar de tandarts van mijn vriendin was gegaan en dat ik daar voortaan wil blijven. Tevens stelde ik de vraag hoe we de rekening gingen afhandelen.

Om 18.00 werd ik gebeld en de tandarts vertelde dat ze contact had gezocht met de tandarts die mij ondertussen had behandeld maar doordat die in bespreking zat had ze haar niet gesproken. Ze zei dat ze er niks van begreep. Ik heb haar toen verteld dat ik niet tevreden was met de gang van zaken en dat de dag ervoor er een noodkroon door mijn nieuwe tandarts was geplaatst. Dat vond ze raar want dat wou ze bij mij nog doen en ze zei dat dat bij haar in d;r computer stond, maar er was met mij helemaal geen vervolg afspraak gemaakt. Er is me niet eens verteld dat de behandeling niet klaar was. Toen ik tijdens mijn afspraak op … vroeg ik naar de rekening en ze antwoordde toen “de rekening krijg je als het klaar is” de rekening heb ik op 26 maart 2003 meegekregen en was dus in de veronderstelling dat het klaar was. Als je de nota meekrijgt en er wordt geen nieuwe afspraak gemaakt mag je er toch vanuit gaan dat de behandeling afgerond is.

Dan is er nog een kies linksboven waarvan de oude tandarts min of meer aanstuurde op trekken omdat deze moeilijk te bereiken is en wortelkanaalbehandeling zou waarschijnlijk maar 2 jaar standhouden. Mijn nieuwe tandarts is echter voor het behoudt van deze kies.

Tenslotte
Bij mijn nieuwe tandarts hebben ze mijn gebit bekeken en er foto’s van gemaakt. Deze tandarts adviseert mij een kaakoperatie omdat mijn beet niet goed is en na deze operatie volgt er een beugel. Daarna volgen er nog een aantal kronen omdat mijn kiezen niet goed meer zijn.
Mijn oude tandarts heeft hier nooit wat over gezegd.

Ondanks dat ik de nota vergoedt krijg door het ziekenfonds heb ik heb echter bezwaar tegen de nota van mijn vorige tandarts. Ik ben van mening dat als je een bepaald bedrag uitgeeft je hier ook een bepaalde kwaliteit voor mag verwachten en wil de nota dus ook niet betalen.
Ik heb de verzekeringsmaatschappij gebeld en die vertelden dat ze niet iemand hebben die dit soort dingen behandeld.
Wat kan ik hier nu aan tegen doen.
admiraal

een tandarts is gehoeuden als "goed hulpverlener"te werken.
Wat mag je dan verwachten?

Onderzoek: mondonderzoek, rontgenonderzoek, tandvleesonderzoek,studiemodellen.

Uitslag onderzoek bespreken: wat voor behandelmogelijkheden en wat zijn de kosten?

Dit traject is een mooi traject met als keerzijde: er zijn kosten aan verbonden.Voordeel: u kunt met de tandarts de route uitstippelen.
Kennelijk bent u nu de weg kwijt, gaat uit ontevredenheid naar een ander en moet maar afwachten hoe het daar weer gaat uitpakken.
CODE:planmatig te werk gaan.

Uw nieuwe tandarts moet indien hij zaken aantreft die "niet horen"u netjes helpen met de contacten met zijn voorganger.U machtigt hem hiertoe, en dan kan hij direct zaken doen voor U.
za, 04/19/2003 - 16:27 Permalink
carmini

Afgelopen weekend heb ik een brief ontvangen van mijn vorige tandarts:

"ik heb woensdag 16 april 2003 contact gehad met jou huidige tandarts. Ik wilde graag weten hoe de keis er uit zag op de foto waar ik een wortelkanaalbehandeling op gedaan heb. Zij vertelde mij dat er een ontsteking te zien is aan 1 wortel en dat waarschijnlijk een "4e kanaal" niet gevuld is.

Maar ik heb wel een vierde kanaal gevonden en gevuld. Wellich kan een nieuwe foto, schuin ingeschoten, meer duidelijkheid geven. Ik zou graag een foto willen maken en deze met je bespreken.

Ik zal hiervoor geen kosten in rekening brengen.

Ik hoop dat je contact met mij opneemt bijvoorkeur woensdag of donderdag".

Wellicht maakt u uit mijn vorige verhaal op dat ik zomaar naar een andere tandarts ben gegaan. Dit is echter niet het geval. Ik had tijdens een afspraak bij mijn vorige tandarts verteld dat mijn vriendin sinds 1,5 jaar een nieuwe tandarts had. Ik noemde de naam van de tandarts en mijn tandarts zei toen " O dat is wel een van de betere van Nederland". Het is niet zo dat ik zomaar naar een ander ben gegaan.

Ik ben van mening dat de tandarts aangeeft welke behandelingen er nodig zijn zodat de patient rekening kan houden met eventuele kosten. Mijn oude tandarts zei elke keer niks en als dan de vulling eruit viel kreeg ik te horen dat ze het wel had verwacht. Dan verwacht je toch dat ze het van te voren aangeeft dat dat kan gebeuren. Tenslotte gaf ze aan dat ik de nota mee zou krijgen als de behandeling klaar was. Nou de nota kreeg ik mee, maar ze vertelde er niet bij dat de kans bestond dat het er weer af zou vallen en dat er nog een noodkroon geplaatst zou worden. Er is niet eens een afspraak met me gemaakt voor het plaatsen van de noodkroon.

Ik ben geen tandarts en hoop toch wel te kunnen verwachten dat een tandarts (huidige legt het helemaal uit) aangeeft wat er te wachten staat. De nota die ik heb gekregen krijg ik wel vergoed van het ziekenfonds maar ik vind dat mijn oude tandarts er geen recht op heeft omdat ik voor 345 euro nog steeds niet klaar ben. En ik vraag me af of het voor mij zin heeft op hier tegenin te gaan.
ma, 04/21/2003 - 18:32 Permalink
dj

Als ik je verhaal zo lees is er bij de oude tandarts wel een en ander fout gegaan.

De WGBO regelt een helehoop rechten voor de patient en enkele voor behandelaars. Een daarvan is, onaantastbaar, de plicht van de client de behandelaar te betalen, zolang dit bedrag wel enigzins redelijk blijft. Redelijk is in ieder geval de controle en waarschijnlijk veel andere posten. Maar, een behandeling die slechts deels heeft plaatsgevonden hoeft volgens mij slechts voor het deel te worden betaald dat is uitgevoerd, niet het deel dat is nagelaten.

Het zal helaas voor niemand aan de hand van het forum mogelijk zijn om te zeggen hoe jouw zaak juridisch/medisch uitpakt.

Je moet in ieder geval het deel betalen dat redelijk is. Misschien heeft het zin om aan te dringen op een korting. Het verhaal wat je hier hebt opsgescheven lijkt me prima motivatie want je moet dan wel uitleggen waar je ontvreden over bent. Dit aan je tandarts geven lijkt me prima en ook de ook de beste weg tot een korting, waarschijnlijk het hoogst haalbare, wat betreft deze rekening.

Doeg
vr, 04/25/2003 - 01:59 Permalink
admiraal

Tja,kenelijk is er nooit besproken hoe de gebitssituatie was. Dan wist U niet dat er allerlei problemen te verwachten waren. Dan hinkstapsprong je van probleem naar probleem en dat veroorzaakt deze communicatieproblemen. Als U nu overgestapt bent naar de betere tandarts van nederland hoop ik dat een dergelijk totaalvisie wel op papier staat, want een schriftelijk behandelplan ,dat is duidelijk. Verder dient Uw nieuwe tandarts als hij zaken ziet die de toets der kritiek niet kunnen doorstaan dat met U te bespreken en hij moet -namens U-contact opnemen met zijn voorganger dan wel U verder behulpzaam zijn hoe formele klachten zo nodig verdre te geleiden.
zo, 05/11/2003 - 08:08 Permalink