wortelkanaalbehandeling verkeerd aangepakt ??

Author:
nelus
Posted:
vr, 04/11/2003 - 19:12
Mijn vraag is of mijn tandarts niet erg heeft zitten rommelen bij een wortelkanaalbehandeling.

Toen ik met kiespijn binnenkwam was zijn diagnose door op mijn kiezen te kloppen dat het de meest gevoelige kies moest zijn: een verstandskies. Die heeft hij toen getrokken.

Een paar dagen later ben ik naar hem teruggegaan omdat de pijnklachten alleen nog maar erger waren geworden. Toen was zijn flitsend snelle diagnose (opnieuw door op de kies te tikken) dat een wortelkanaalbandeling nodig was. Zonder foto's te maken (maar gelukkig wel met verdoving) heeft hij die toen uitgevoerd. De pijnklachten namen daarna echter alleen maar weer toe.

Tot 2 keer toe ben ik terug geweest, beide keren heeft hij de behandeling herhaald (maar nu zonder verdoving, uitermate pijnlijk, maar dan kon ik tenminste aangeven waar de zenuw zat ???). Toen ik de tweede keer vroeg of het geen zin zou hebben een foto te maken ,was zijn antwoord dat dat geen zin had, alleen voor als ik een foto boven mijn bed wilde.

Toen na twee keer de pijn alleen nog maar erger werd (600 mg ibuprofen was binnen 3,5 uur uitgewerkt, ik slikte zo'n 2400 mg per dag) ben ik terug gekomen met het verhaal dat ik op internet toch lees dat foto's wel zin hebben. Het woord internet deed blijkbaar wat, want opeens ging de behandeling volgens het boekje: nu wel foto's en tussentijds keek hij steeds op de nieuwe foto voor hij verder ging, nu wel de mond afgeschermd met een rubberen lap (de eerste keren moest ik maar niet slikken, en werd alleen het vocht afgezogen). Alleen nog steeds geen verdoving, onder het motto dat ik dan kon aangeven waar de zenuw zat. En helaas: een van de rode of blauwe staafjes die in de zenuw zat van de vorige behandeling (voor desinfectie of zenuwdoding ?) brak af, die heeft hij er niet uit kunnen krijgen ("geeft 9 van de 10 keer geen probleem" stelde hij me gerust). Vervolgens heeft hij driect de kies definitief afgevuld, hoewel hij oorspronkelijk gezegd had dat dat pas na enkele weken mocht.

Al met al: wat moet ik hier van denken, heeft de tandarts verwijtbaar (onprofessioneel) gerommeld, was dat niet verdoven van de laatste 3 behandelingen wel redelijk, loop ik niet het risico dat de kies alsnog problemen gaat geven (direct gevuld, met rode staafje nog in de kies). En tot slot: ik heb nu al dagen last van mijn keel, kan dat te maken hebben met stoffen die ik bij de behandeling in mijn keel heb gekregen.