Second Opninion: Yes Right!

Author:
kindertandarts
Posted:
za, 03/08/2003 - 22:16
Ik ben een beetje verbaasd over de geluiden over het gebruik van een second opninion.

het krijgen van een second opinion (tweede mening) is goed geregeld in de WGBO Wet geneeskundige behandelings Overeenkomsten. De tandheelkundige koepel organisatie heeft daarvoor ook een richtlijn geschreven die volgens ons goed is te gebruiken.

Met enige regelmaat wordt bij ons om een second opinion gevraagd, dat gebeurt zowel door een andere tandarts of door een patient met medeweten van zijn behandelende tandarts. Iedereen heeft er namelijk baat bij! Want met een second opinion kan een stukje onzekerheid worden weggenomen bij zowel de patient als bij de behandelende tandarts. Een van de dingen die moeilijk is in de tandheelkunde, is dat er meestal meerdere wegen zijn om een bepaald resultaat te behalen, zonder dat de ene weg beter hoeft te zijn dan de andere weg.

In bijna alle gevallen krijgen wij een positieve response op een door ons uitgevoerde second opinion, ook als de daaruit voorgestelde behandel strategie anders is dan oorspronkelijk! Wij ervaren het helemaal niet zo dat tandartsen elkaar op deze grond niet zouden willen 'afvallen', het tegendeel meestal.

Waar wij beslist niet aan meewerken zijn 'stiekeme' pogingen om een second opinion te krijgen. We hebben namelijk de foto's, stukje verleden e.d. nodig om een goed oordeel te kunnen geven. Wanneer een patient buiten medeweten van zijn tandarts een tweede mening wil (en dat kan, mag en is wettelijk geregeld) is via het TIP Tandheelkundig Informatie Punt(0900-202.50.12) een second opinion aan te vragen.
Je hebt als patient het recht om te weten wat de aard, mogelijkheden, te verwachten resultaten, risico's en financiele consequenties zijn van een voorgenomen behandeling. Gewoon eerlijk gebruik maken van dat recht.
ninaislief

Bedankt voor uw reactie!
Ik begrijp zelf ook niet helemaal waarom het voor sommige tandartsen een probleem vormt.
Wellicht (dit is de enige reden die ik kan bedenken op dit moment) is het zo dat het voor een eerste tandarts gezien wordt als een soort twijfel aan zijn kundigheid?
Wat betreft de tweede tandarts tast ik werkelijk in het duister.
Toch leek het overduidelijk dat hij dacht problemen te krijgen met m'n eigen behandelaar, wanneer eerstgenoemde hem af zou vallen.
Ik zag het zelf voor ik een second opinion ging vragen eigenlijk heel simpel:2 mensen weten meer dan 1 en ik als patient zijnde ben blij dat de mogelijkheid bestaat hiervan gebruik te maken.
Het is me echter ontzettend tegengevallen, terwijl ik altijd goede ervaringen heb gehad met behandelend (tand)artsen.
Ik baal er ontzettend van!

Groetjes Nina
zo, 03/09/2003 - 13:41 Permalink