gele plekjes op tanden en kiezen

Author:
jessica
Posted:
vr, 03/07/2003 - 10:48
Mijn zoon van zeven is nog niet zo lang aan het wisselen en laatst waren we bij de tandarts en die liet een plekje op zijn nieuwe grote kiezen achterin(blijvende kies)
zien. Dit was een gelig plekje waar volgens de tandarts weinig of geen glazuur op zit.
Dit zou een erfelijke aandoening zijn.
En het waren slechte plekjes op de kies waar dus denk ik snel gaatjes kunnen ontstaan.
Nu beginnen zijn voortanden door te komen en daar zit ook een gele plek op. Wat is dit nu precies en kan ik er iets aan doen ?

groetjes jessica
kindertandarts

beste jessica,

Een goede diagnose stellen zonder het betreffende gebit te zien lukt nog steeds niet. Hetgeen je beschrijft zou mogelijk kunnen duiden op een glazuur afwijking, wat ook wel een kaasmolaar wordt genoemd. Dit is (waarschijnlijk) geen erfelijke afwijking maar (waarschijnlijk)een storing in de aanleg-fase van de kies. Kaasmolaren komen inderdaad redelijk vaak voor in de eerste grote mensen kiezen. Volg verder de berichten bij Roel95
vr, 03/07/2003 - 15:03 Permalink
jessica

Bedankt voor uw antwoord en volgens mij klopt het wat u vertelt en is het een afwijking in het glazuur, maar ik wilde nog even vragen of dit ook kan gebeuren in de snijtanden voor, want daar heeft mijn zoon ook zo`n plekje. Verder zal ik verder lezen onder kaasmolaren en wacht ik ook af tot er meer informatie staat.

groetjes jessica
vr, 03/07/2003 - 15:22 Permalink
kindertandarts

Beste Jessica

Uit het nazoek werk, blijkt dat wanneer de afwijking erfelijk bepaald is, de afwijking op alle tanden en kiezen kan voorkomen, maar dit is relatief zeldzaam. Een glazuur afwijking in de eerste blijvende kiezen komt vaker voor. Vlekken op voortanden kunnen meerdere oorzaken hebben, afhankelijk van vorm, grootte, kleur en dergelijke. Het beste advies is de vraag bij je eigen tandarts neer te leggen.
succes.
za, 03/08/2003 - 21:45 Permalink