second opinion, yeah right!

Author:
ninaislief
Posted:
ma, 03/03/2003 - 19:12
onlangs heb ik een second opinion laten doen, maar ik heb sterk het gevoel dat de "tweede"tandarts niet anders durfde dan z'n collega gelijk geven.
ik weet voor 99% zeker dat er iets mis is met m'n gebit en toch kreeg ik te horen (na eerst de vraag "wie is je huidige tandarts?" te hebben moeten beantwoorden, wat ik sowieso overbodige info vind in zo'n geval)dat m'n eigen tandarts gelijk heeft.
ik heb sterk het idee dat ze elkaar niet af durven vallen en vraag me nu af wat doe je hier nou aan?
voor mij is het enorm vervelend.

groetjes nina

n.b.ik weet dat jullie misschien denken"wellicht heb je gewoon echt niks", maar die kans is nagenoeg nihil.
ik heb veel last van het gebitsprobleem en dit heb ik vantevoren nooit gehad.
hoe los ik dit op? (een third opinion en dan weer een fourth etc.etc.?, m'n vertrouwen is ernstig gedaald)
iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
Music Girl

ik ben ook niet erg tevreden over mijn tandarts, maar ik durf geen second opinion te laten doen, wie weet wat ze dan allemaal vinden, zou ik denken!!

in jouw geval dus niets
het lijkt mij ook een erg overbodige vraag wie je huidige tandarts is, wat heeft die er mee te maken!!??

ik zou als ik jou was toch een third opinion doen, dan heb je in ieder geval zekerheid!!

veel succes ermee verder
groetjes MG
ma, 03/03/2003 - 19:19 Permalink
Ad

Misschien heeft je tandarts ook wel gelijk... niet alle problemen zijn te verhelpen. Desondanks kan het goed zijn een andere mening te krijgen: nav een second opinion ben ik van tandarts veranderd (er kwam nog wat achterstallig onderhoud boven water :sad:

Vaak verschillen tandartsen in nuances van elkaar, echt groot zullen de verschillen wel niet zijn omdat behandelingen toch vaak volgens dezelfde protocollen worden uitgevoerd - en da's waarschijnlijk maar goed ook!

Een tandarts zal zelden een collega afvallen. Ervan uitgaande dat de meeste tandartsen professioneel en serieus met hun vak bezig zijn is dat ook terecht. Uitwassen komen we vanzelf op het forum tegen :smile:

Gr. Ad.
ma, 03/03/2003 - 20:46 Permalink
ninaislief

thanx musicgirl en ad voor jullie reacties..
ik heb voor mezelf besloten een derde tandarts te vragen die niet uit deze regio komt...
ik ga degene ook niet meer vertellen dat het om een zgn. second opinion gaat, maar vraag gewoon om een offerte (zeg dat ik nog geen tandarts heb).
ik weet dat ik het dan zelf moet betalen, maar dat zou anders ook het geval zijn na een second opinion.

groetjes nina
di, 03/04/2003 - 12:25 Permalink
admiraal

Het vragen van een tweede mening heeft waarde als de tweede meninggever over dezelfde gegevens beschikt als degeen die de eerste mening gaf: foto’s. modellen enz.

Verder is het vaste regel dat een tweede meninggever de meningvrager niet als patient gaat behandelen. Dat komt de onafhankelijkheid niet ten goede. Anything he could do I can do better. mmmmmmmmmmm

De eerlijkheid gebied om ervoor uit te komen dat het een verzoek om een tweede mening gaat.
Als je een relatie al met smoesjes begint, waar is het eind?

Vraag de tandarts om zijn verslag op papier te zetten, iemand onterecht de hand boven het hoofd houden, dan wel onterecht afvallen zal dan niet zo gauw gebeuren. Een tandarts is verantwoordelijk voor zijn advies, sterker nog, bij een ondeskundig advies kan hij zelfs aansprakelijk zijn.

Als dat allemaal tot niets leid kan een bezoek aan een Universiteitskliniek een optie zijn:Amsterdam, Nijmegen, Groningen.
Kortom mogelijkheden genoeg.
vr, 03/07/2003 - 22:39 Permalink
ninaislief

mijn dank voor uw raad admiraal...
misschien had ik er ook beter aan gedaan als ik geen tandarts gekozen had voor de second opinion uit een aangrenzend dorp.
dat neemt niet weg dat ik eigenlijk nog steeds vind dat al zouden ze bij wijze van zelfs in dezelfde groepspraktijk werken, het advies onafhankelijk hoort te blijven.
u heeft gelijk dat het beter is gewoon open kaart te spelen wanneer ik een nieuwe second opinion aan ga vragen (dus niet vertellen dat het om een zgn. offerte gaat)
ik overweeg nu zeker om naar een kliniek te gaan die verbonden is aan een faculteit tandheelkunde (goede tip!).
de andere tandarts zal ik zijn visie op schrift laten stellen, voor het geval hij (eventueel) later zijn ongelijk niet wilt erkennen.
za, 03/08/2003 - 13:13 Permalink