Gele voortanden

Author:
molletje
Posted:
vr, 02/21/2003 - 19:10
Hoe komt het toch dat bij kinderen de "grote mensen" voortanden vaak zo geel zijn?
Vaak komen ze gewoon al geel door.
Er wordt wel goed gepoetst!

[ Dit Bericht is bewerkt door: molletje op 2003-02-21 19:23 ]
Music Girl

ik heb geen idee,
je moet op deze site meestal wat geduld hebben voor je antwoord krijgt, de mensen hebben dikwijls ook betere/andere dingen te doen dan zich op deze site te storten!!

Groetjes en veel succes verder
MG
vr, 02/28/2003 - 16:41 Permalink
Lieneke

Geelheid heeft niks te maken met goed poetsen ja of nee. Het is gewoon de natuurlijke kleur van de tand. Des te geler des te sterker zijn de tanden.
Kindertanden zijn zo wit omdat ze niet zo compact zijn: je kunt er een beetje doorheen kijken.
vr, 02/28/2003 - 17:29 Permalink
de digitale tandarts

De blijvende tanden en kiezen zijn ook groter en bevatten meer tandbeen dan melktanden/kiezen.

Tandbeen is van nature een geel weefsel en hierdoor zijn de blijvende tanden wat geler dan melktanden, die minder tandbeen bevatten.
Tevens is de structuur van het glazuur wat anders bij melktanden waardoor de lichtdoorlatendheid ook anders is en deze witter ogen.

Een tand welke relatief veel tandbeen bevat is de hoektand, controleer bij jezelf maar eens...waarschijnlijk is deze wat geler dan de overige elementen.

Met vriendelijke groet.
vr, 02/28/2003 - 18:36 Permalink
Moon

En ik dacht nog wel altijd dat mijn gelige tanden kwamen doordat ik niet goed poetste. Hoe kan het dan dat tanden door whitening producten witter lijken? Komt er dan een soort van verflaag overheen??? Of denk ik u helemaal verkeerd????

Groetjes Monique
vr, 02/28/2003 - 20:19 Permalink
de digitale tandarts

Het is natuurlijk wel zo dat door slecht poetsen tanden geler worden.

Er ontstaat aanslag, kleurstoffen kunnen langer 'intrekken' en door het niet wegpoetsen van de plak kunnen ook ontkalkingen ontstaan welke ook weer verkleuren.

Tevens nemen de tanden gedurende het leven steeds meer kleurstoffen op. Des te meer kleurstoffen je gebruikt (roken, koffie/thee, wijn etc.) des te meer je tanden zullen verkleuren.

Met behulp van de zuurstof radicalen bij het bleken worden de moleculen van kleurstoffen veranderd waardoor deze witter worden. De (kleine) bleekmoleculen kunnen de tanden binnendringen langs de natuurlijke porien in de glazuur kristalmatrix .
Als het op de juiste wijze en met de juiste materialen wordt gedaan zal het bleken geen significante veranderingen toebrengen aan de natuurlijke weefsels waaruit de tand is opgebouwd.

Groetjes monique. (ps ik zag dat je een keer monique gebruikte ipv moon..dus vandaar)

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-03-02 13:26 ]
vr, 02/28/2003 - 21:10 Permalink
Moon

Monique ???? Sorry, even verbaast door je ondertekening!
Bedankt voor het antwoord. Vroeg het me gewoon even af!
Fijn weekend!

Groetjes Monique
p.s. geeft niets! Maar was even verbaast, normaal is je ondertekening wat formeler!!!!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Moon op 2003-02-28 22:03 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: Moon op 2003-03-04 16:33 ]
vr, 02/28/2003 - 22:02 Permalink
Lieneke

Die whitningpasta's maken niet e natuurlijke kleur van je tanden witter. Ze kunnen hoogstens voorkomen dat er nieuwe aanslag onstaat op de tanden. Een oppervlakkig laagje op je tanden, dus niet de kleur die in je tanden zit.
za, 03/01/2003 - 10:16 Permalink
molletje

Bedankt voor de antwoorden!
Het valt bij kinderen gewoon zo op, eerst die lieve kleine melktandjes en dan opeens reuze grote en gele voortanden. Vind het ook heel vies staan, (alsof je nooit poetst) maar ja bij de meeste kinderen zijn ze zo gelig inderdaad.
di, 03/04/2003 - 14:01 Permalink
kindertandarts

Beste Molletje,

Citaat uit 'Ik breek door':
Verschillen tussen melk- en blijvende tanden
Het melk- en het blijvende gebit verschillen in een groot aantal opzichten van elkaar. De meest in het oog springende verschillen zijn die in vorm en in kleur. De blijvende tanden zijn donkerder, soms wat geler van kleur. Zodra de eerste blijvende tanden doorgebroken zijn, is het eerste verschil meteen duidelijk. Daardoor is de eerste reactie natuurlijk om beter te gaan poetsen. Dat kan natuurlijk geen kwaad, maar het zal voor de kleur weinig helpen. Waarschijnlijk komt dit verschil omdat het glazuur van de blijvende tand regelmatiger opgebouwd is; de glazuur kristallen lopen mooi evenwijdig, zodat het licht er goed doorheen valt. Daardoor schemert de wat gelere kleur van het tandbeen (dentine) eronder meer door. Het glazuur van de melktanden heeft meer kristallen die kriskras door elkaar lopen. Het is minder regelmatig en daardoor minder doorzichtig. Het is witter omdat het licht er minder goed doorheen valt, zoals bij matglas.

Het glazuur bij blijvende tanden is ook sterker en heeft een dikere laag en slijt daardoor ook minder snel dan bij melkelementen.

Dit is hetgeen wij tot nu toe als meest waarschijnlijke oorzaak hebben kunnen vinden.

Succes
wo, 03/05/2003 - 11:29 Permalink