fistel onder mijn nieuwe kroon van 2 maanden

Author:
annemarie
Posted:
wo, 01/08/2003 - 19:41
Mijn kies was afgebroken. Kies gevuld maar als hij de vulling niet zou houden dan moest er een kroon op. Ik had van het begin af aan vage pijnklachten maar ik dacht dat gaat wel over. Na een paar maanden werd het zo erg dat ik naar de tandarts ging. Het bleek dat mijn wortelkanalen ontstoken waren. Wortelkanaalbehandelingen gehad. Toen passen enz. voor de nieuwe kroon. Al na 1 dag was mijn kroon al stuk. Er bleek een luchtbelletje in te zitten. Toen weer passen want de tandarts had mijn afdrukken niet meer?!? Die kon ze niet allemaal bewaren zei ze. Toen de kroon erop. Vanaf het begin weer wat pijnklachten, maar weer dacht ik dat gaat wel over. Toen kreeg ik een bobbel aan de binnenkant van mijn kies. Na een foto en een bezoek aan de kaakchirurg, bleek er een fistel te zitten die niet te genezen is. Nu moet mijn kies met kroon en al eruit! En ik heb hem net een paar maanden! Ik zal nu waarschijnlijk een brug moeten. Mjin vraag is; zat die ontsteking er waarschijnlijk al. En zou mijn tandarts mij tegemoet moeten komen in de kosten die ik nu weer moet opbrengen?
de digitale tandarts

Wanneer een ontsteking aan de wortelpunt goed zichtbaar is op een rontgenfoto, zal er een bepaalde hoeveelheid bot door de ontsteking verdwenen moeten zijn.
Dit zal tijd in beslag innemen en tevens zal het genezingsproces na een geslaagde kanaalbehandeling ook tijd in beslag nemen. Het kan zes maanden duren voordat op de rontgenfoto de eerste tekenen van verbetering zichtbaar zijn en het kan zelfs jaren duren voordat de rontgenfoto weer een normaal beeld vertoont.
Het is dus moeilijk af te leiden aan een rontgenfoto of een laesie nog ontstoken is of dat deze aan het genezen is.

De vraag van u is nu of de tandarts niet van te voren had kunnen zien aankomen dat de wortelkanaalbehandeling zou gaan falen. Had hij/zij dit kunnen afleiden aan de rontgenfoto's of was het niet van te voren niet te zien?

Misschien kan collega Admiraal u meer vertellen over de rechten en plichten van zowel de tandarts als de patient in dit soort gevallen en tevens adviseren in een voor beide partijen bevredigende manier van comminuceren.

Met vriendelijke groet.



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-01-10 21:09 ]
wo, 01/08/2003 - 20:34 Permalink
admiraal

het is me nog niet duidelijk.Kunt U aangeven:
de volgorde van de behandelingen en de data?
wortelkanaalbehandeling is gedaan, dan maakt een tandarts een controlefoto en sluit de kies af .Afhankelijk van de aard van de afwijking kan besloten worden even te wachten met een kroon . De feiten zijn me niet klip en klaar. Bespreek uw problemen met de tandarts, want dit is allemaal wel heel erg kort en teleurstellend. Ik hoor nog wel
di, 01/14/2003 - 22:44 Permalink
annemarie

Heer Admiraal bedankt voor uw antwoord.
Ik heb onlangs contact gehad met mijn tandarts en die is bereid om een nieuwe kroon te vergoeden. De kroon met de fistel eronder moet er helaas toch uit (ook na een second opinion). De kies ernaast daar zit een grote witte vulling in en ze zegt dat ze die wil vervangen door een kroon. Ik heb wel zoiets van; moet dit nu meteen al gebeuren? Ik heb al in geen jaren wat aan die kies. Ik heb nog een vraag aan u.
De linkeronderkies element nr. 37 moet er dus uit. Daarboven heb ik een brug. Nu krijgt mijn brug bij de laatste pijler dus geen tegendruk meer. Kan dit op de lange duur kwaad? Ik vraag dit omdat er anders misschien toch een brug gezet moet worden.
(Aan de onderkant dus). Hopelijk kunt u het allemaal een beetje volgen.
Met hartelijk groet van Anne-Marie
vr, 01/17/2003 - 18:39 Permalink
de digitale tandarts

Als een kies in een brugconstructie opgenomen is zal deze niet zo snel uitgroeien, omdat deze verbonden is via de brug met een andere tand/kies.
Succes!
ma, 02/10/2003 - 15:05 Permalink