overleefd!

Author:
Wolk
Posted:
do, 12/12/2002 - 20:29
Toevallig ben ik vandaag bij de tandarts geweest voor een wortelkanaalbehandeling. Omdatik erg benieuwd was wat er nu eigenlijk gebeurt is kwam ik op deze site. En wat is het goed om erachter te komen dat ik niet de enige ben die doodsbang is voor de tandarts! Ik ben al jaren bang, ga 1x per 4 jaar omdat ik dan ergens pijn krijg. Als ik daarna geen kaartje krijg voor een halfjaarlijkse controle stel ik 't weer uit. Vandaag moest ik dus weer en ik merkte dat ik minder bang ben dan bijv. 10 jaar terug. Ik heb ooit tips gekregen van een angsttandarts en nu weet ik hoe ik mezelf af kan leiden voordat ik een behandeling krijg.Ik denk dan aan een mooi strand of hou mezelf voor dat me druk maken absoluut geen zin heeft. Klinkt heel eenvoudig maar toen ik bij deze tandarts begon moest ik van de grond geplukt worden omdat m'n knieën 't begaven! Vandaag gierden natuurlijk de zenuwen door m'n keel toen ik eenmaal aan de beurt was en ik heb meteen gezegd dat ik hardstikke bang was en of ik een slokje water mocht drinken en even om me heen mocht kijken. Toen hebben we afgesproken dat ik bij pijn of iets anders m'n hand op moest steken. Omdat ze een zenuw raakte gaf ik haar een klap tegen d'r hoofd, niet hard maar gewoon uit reflex. Dus er moesten nog drie prikken bij, kortom een vreselijk half uurtje. Maar het is gelukt, ik heb 't overleefd en ik had 't gevoel m'n angst onder controle te hebben. Voor alle mensen die bang zijn...je overwint 't niet in een keer maar met de jaren wordt 't belang van een goed gebit sterker. En jij bent de baas. Ook al lig je achterover met een hele bestekla in je mond, je mag best even overeind om te slikken of even pauze, je mag vragen stellen en pijn is absoluut niet nodig. Ik moest 250 euro afrekenen dus... Volgende week heb ik een tweede behandeling en maak ik gelijk een afspraak voor over 'n half jaar!