Verzoek aan digitale tandarts

Author:
Raoul403
Posted:
ma, 12/09/2002 - 19:28
Hallo,
Ik ben studeer tandheelkunde aan de RuG in Groningen en ben bezig met een jaaropdracht over tandheelkundige angst bij kinderen en ouders.
Nu had ik een vraagje aan u.Weet u misschien hoe ik aan verschillende vragenlijsten moet komen zoals een DAS(dental anxiety scale) en CFSS-DS(children's fear survey schedule).
Ik hoop dat u bekend bent met deze termen en mij misschien een advies zou kunnen geven over welke instanties ik zou moeten raadplegen voor het verkrijgen van deze vragenlijsten.

Bij voorbaat dank

MVG

Raoul
Moon

Hallo Raoul,

Mag ik je wat vragen? Gewoon uit pure nieuwschierigheid/belangstelling, maar waarom heb jij besloten om tandheelkunde te gaan studeren???
Niet lullig bedoeld ofzo,Het lijkt mij een rotvak! Niemand gaat graag naar de tandarts en iedereen heeft er een "hekel" aan,(misschien praat ik nu alleen uit mijzelf, maar ik ben er nou niet echt zo'n enorme fan van! En hoor ook niemand in mijn omgeving roeoen, dat ze t zo leuk vinden!) waarom besluit iemand om tandheelkunde te gaan studeren????
Wat trekt je er zo in aan om in de kiezen van iemand te gaan boren????

Groetjes Monique

[ Dit Bericht is bewerkt door: Moon op 2002-12-09 22:40 ]
ma, 12/09/2002 - 22:37 Permalink
de digitale tandarts

De Dental Anxiety Scale staat op onze site onder de link angsttest :wink:

Oom aan andere testen te komen zal ik je het email adres van Dr. Ad De Jong geven via een privebericht.

Met vriendelijke groet.
ma, 12/09/2002 - 23:22 Permalink
Raoul403

Digitale tandarts,
dit is precies wat ik zocht.
Normaal is Corah's DAS namelijk alleen in het engels, en zou ik die dus zelf moeten vertalen aangezien wij deze DAS door basisschool kinderen laten invullen, maar een vertaalde versie is perfect.
Heel erg bedankt voor uw tijd en moeite.

MVG

Raoul
di, 12/10/2002 - 12:04 Permalink
kristin.smets

Hoi digitale tandarts,


Ik ben nog maar pas aangesloten op jullie forum, maar weet niet goed hoe ik een bericht aan u moet verzenden (lees digitale tandarts)

Zou graag antwoordje van u willen?

Hier enkele vragen:

Mijn kies is een paar weken geleden behandeld (opnieuw gevuld) maar ik krijg steeds terug ontstekingen. Ik denk dat het om een zenuwontsteking gaat, ook mijn kaakbeen en huig (achteraan links in keel) is ontstoken. Ik krijg dan antibiotica voorgeschreven (2 x 500 mg ZINNAT). Kna die kies of zenuwontsteking zo genezen en zo neen, kan er met deze ontsteking zonder gevaar en problemen wel aan een wortelkanaalbehandeling worden begonnen?

Ik heb nu onlangs een tandarts aangewezen gekregen die met de laser werkt? Hoe gaat dit in zijn werk en wat kan hij ermee doen in mijn geval?

Graag een antwoordje van andere lotgenootjes maar vooral van de digitale tandarts, heb hem ook al een privébericht gestuurd, maar weet niet of ik dit wel juist doe.

Groetjes en hopelijk vlug een antwoord
vr, 12/20/2002 - 10:31 Permalink
de digitale tandarts

Ik probeer zoveel mogelijk vragen te beantwoorden als ik kan. Helaas door beperkte tijd (ik moet ook algemene informatie maken) kan ik niet alles beantwoorden. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel mensen op het forum die elkaar helpen.

Op veel vragen is het voor mij ook moeilijk om op te antwoorden. Met name 'pijnklachten en wat is de oorzaak' vragen.

Ik heb hier een antwoord op een soort gelijke vraag van enige tijd geleden:

- Ik heb al ongeveer acht jaar last van pijnscheuten naar mijn rechteroog en naar mijn rechterkaakgewricht plus oor. In deze tijd heb ik verschillende wortelkanaalbehandelingen gehad en is er ook een kies getrokken, maar helaas heb ik nog steeds deze pijnklachten.

Pijnklachten zonder duidelijke oorzaak en pijnklachten die uitstralen zijn lastig te beoordelen. Het is heel moeilijk om de precieze oorzaak te diagnosticeren.

Er kunnen verschillende problemen aan ten grondslag liggen, o.a. achtergebleven bacterien in de gevulde wortelkanalen, overbelasting/dysfunctie in het kaakgewricht- en kauwstelsel, tandbederf, tandvleesaandoeningen en nog veel meer oorzaken. Het is niet makkelijk en misschien zelfs bijna onmogelijk om de afwijking, die hieraan ten grondslag ligt, op te sporen.

Hieronder een stuk tekst uit het Nederlandse Tandartsen blad over een congres met als onderwerp kiespijn:

Veel patiënten melden zich met een pijnklacht bij de tandarts. De oorzaak kan heel divers zijn. Vaak is het een pulpitis, veroorzaakt door een ontstoken pulpa (=zenuw). Maar de oorzaak kan ook veel complexer zijn en niet op het odontogene (=tanden/kiezen) vlak liggen. Het komende NVT-congres stelt 'kiespijn' aan de orde. Volgens mede-organisatoren kaakchirurg dr. Ruud Bos en tandarts Jan 't Hooft is er een interessant en concreet programma te verwachten.
Voor het onderwerp 'pijn' is er de laatste jaren steeds meer aandacht in de medische wereld. Voor onbegrepen - meestal chronische - pijn hebben veel ziekenhuizen multidisciplinaire pijnteams samengesteld, veeal onder leiding van een anaesthesioloog. Binnen de tandheelkunde is ook er een groeiende aandacht voor pijn. Dr. Bos wordt als chef de clinique van de afdeling Mondziekten, Kaakchirurgie en Bijzondere Tandheelkunde van het Academisch Ziekenhuis in Groningen vaak geconfronteerd met pijnklachten, die niet altijd even duidelijk zijn. 'Er melden zich hier patiënten, die met pijnklachten zijn doorverwezen door de huistandarts, omdat deze de oorzaak van de pijn niet kon vinden. Kiespijn kan je op het verkeerde been zetten. Pijn die zich manifesteert als kiespijn, kan namelijk ook een niet odontogene oorzaak hebben. Zo kan kiespijn een uiting zijn van een onderliggend defect in een ander orgaansysteem.
Pijn kan derhalve verwarrend werken volgens tandarts 't Hooft. 'Er zijn twee valkuilen, waar je als tandarts alert op moet zijn. Een ingewikkelde pijnklacht kan verwijzen naar een ordinaire kiespijn, terwijl een ogenschijnlijk lichte pijnklacht een veel ernstiger oorzaak kan hebben.' Het is daarom van belang dat een tandarts een systematische anamnese afneemt bij een patiënt....

Ingebrand
Er is bewust voor gekozen om het psychologische aspect van pijn ruim aan de orde te laten komen. Volgens dr. Bos speelt de psyche een belangrijke rol bij pijnklachten. 'Soms is pijn niet somatisch van aard, maar is het een uiting van psychologische of psychiatrische problemen. Met name bij chronische pijn kan dit het geval zijn.' Chronische pijn is pijn die langer dan zes maanden duurt en waarvoor geen duidelijk somatisch substraat gevonden is.
Volgens Bos en 't Hooft blijkt ook steeds meer uit onderzoek dat pijn die langere tijd aanwezig is kan ontaarden in chronische pijn, omdat het als het ware ingebrand wordt in de hersenen. Hierdoor komt deze pijn los te staan van de oorzaak. De patiënten reageren vervolgens niet meer op therapieën en blijven een bepaalde pijn houden, wat de tandarts ook doet. Om dit te voorkomen is het van groot belang dat de tandarts snel de oorzaak van de pijn vaststelt. 'T Hooft: 'Toch moet een tandarts er voor waken dat hij of zij niet overhaast ingrijpt door bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling te starten of een element te extraheren. Het is belangrijker dat eerst een goede anamnese wordt afgenomen en een gedegen klinisch plaatsvindt, waarin stap voor stap de klachten in kaart worden gebracht. Daarna kan behandeling of een goed onderbouwde doorverwijzing volgen. ' Voor veel tandartsen is dat niet altijd makkelijk, omdat ze doeners zijn en de patiënt graag willen helpen.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik vertrek nu naar de alpen om is met mijn board langs wat sneeuw te glijden :grin:

Fijne dagen iedereen en tot in januari.



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-12-20 23:19 ]
vr, 12/20/2002 - 23:18 Permalink