Voor iedereen die bang is voor de tandarts (ervaring)

Author:
blijerik
Posted:
wo, 10/02/2002 - 14:37
Ik ben nieuw op dit forum, maar ik wil even iedereen die de tandarts geen warm hart toedraagt een hart onder de riem steken. Dit is mijn ervaring.

Ik was zo'n 10 jaar (ben nu 27) niet naar de tandarts geweest. Dit door een traumatische ervaring destijds. Er moesten toen 4 gaatjes geboord worden en dat deed ze zonder verdoving omdat er een zat in ieder quadrant. Wat deed dat zeer. Toen dacht ik: 'Dit nooit weer'.
Op een gegeven moment werd ik toch bang om eventueel tanden te verliezen en ik realiseerde me dat ik toch echt een keertje naar de tandarts moest.
Ik ben gaan lezen op internet en kwam de meest verschrikkelijke foto's tegen; ik las dingen over bruxisme, en ik kwam dit forum tegen. Mensen die net als ik al in geen tijden naar de tandarts waren geweest. Gaatjes, kronen, bruggen, implantaten. Inmiddels weet ik overal wel wat van af.
Op de een of andere manier werd ik er zelf bang van. Niet voor eventueel boren, maar meer voor de staat van mijn gebit. Zo erg dat ik er zelfs niet meer van sliep, want ook ik zag donkere plekjes op mijn tanden en in mijn kiezen zaten holle putjes.
Vanmiddag was het dan zo ver. NAAR DE TANDARTS. Hartslag van 140 en een 150/100 bloeddruk, kan ik je zeggen.
Ik heb alles uitgelegd en die tandarts (vrouw) was echt een toppertje! Gekeken en X-Rays gemaakt. Uiteindelijk vond ze slechts 3 gaatjes. Die putjes komt door zuren uit bijvoorbeeld frisdranken en suiker en die gaat ze opvullen. Dat viel mee zeg! Ik moet nog twee keer terug komen om de gaatjes te boren, maar daar ga ik met het volste vertrouwen en misschien zelfs met plezier heen! "LAAT ZE HET MAAR MAKEN!" is nu mijn motto.

Mijn moraal voor alle mensen die op dit forum zitten en bang zijn voor de tandarts is dus: Maak je niet gek! Bekijk al die enge plaatjes op internet niet en trek geen eigen conclusies. De enige die weet waar ie het over heeft is de tandarts! GA naar de tandarts! Vertel over je angst en het maakt het een stuk makkelijker. Ik ben zo blij vandaag!
Moon

hoi blijerik!

Wat fijn dat het je zo vgoed is bevallen!
Geweldig! ben je nu helemaal over je angst heen????


[ Dit Bericht is bewerkt door: Moon op 2002-10-02 19:13 ]
wo, 10/02/2002 - 19:10 Permalink
blijerik

Ik kan eerlijk zeggen dat ik van de angst af ben! Vergeleken met de tandarts van vroeger, ben ik veel beter af.
Ik ben ook een roker en dat verwijderen van tandsteen/aanslag en het polijsten doet echt wonderen. Heerlijk gevoel om weer van die schone tanden te hebben. Nee, eerlijk waar, kom maar op met die boor (Wel met verdoving). Maak het zaakje maar weer gezond. Ik kom elk half jaar terug! Mijn tanden zijn mij een beetje te kostbaar.

Aanrader!

PS Overigens zijn vragen welkom.... Ik weet inmiddels wel wat voor gevoel het is om bang te zijn voor de tandarts.

[ Dit Bericht is bewerkt door: blijerik op 2002-10-02 19:22 ]
wo, 10/02/2002 - 19:20 Permalink
Guusje

Ha die blijerik,

Wat ontzettend goed van je dat je bent gegaan!! Ik wou dat ik zover was!
Kan nog steeds geen geschikte tandarts vinden, we hebben er hier 5 in de stad, maar geen van allen is wat!!!
Ik wil eigenlijk ook het liefst een vrouwlijke tandarts, maar ja, waar vindt je die!
Ps......mijn kies zeurt!!! aaaaahhhhhh

Guusje
do, 10/03/2002 - 08:53 Permalink
blijerik


Op 2002-10-03 08:53, schreef guusje:
Ha die blijerik,

Wat ontzettend goed van je dat je bent gegaan!! Ik wou dat ik zover was!
Kan nog steeds geen geschikte tandarts vinden, we hebben er hier 5 in de stad, maar geen van allen is wat!!!
Ik wil eigenlijk ook het liefst een vrouwlijke tandarts, maar ja, waar vindt je die!
Ps......mijn kies zeurt!!! aaaaahhhhhh

Guusje


Waar woon je Guusje? Als je in Brabant woont, ga dan naar die van mij....Zij nemen nog patienten aan!
do, 10/03/2002 - 09:18 Permalink
Moon

Hoi blijerik,

even herhalen zodat ik het begrijp... jij gaat jaren niet naar de tandarts omdat je bang bent. Vervolgens ga je een keer omdat je niet anders meer kan, en vervolgens ben je van je angst af...
Hoe doe je dat???
Ik ben al jaren angstig en ga nu ook "braaf" ieder half jaar voor controle, maar als ik moet gaan, dan sta ik doodangsten uit.

Begrijp me niet verkeerd hoor. mijn tandarts is een geweldige vent waarvan ik weet dat hij zijn best doet om mij gerust te stelln.

Ik vraag me af hoe jij die knop om hebt kunnen zetten... (ik wil dat ook!!!)
do, 10/03/2002 - 09:36 Permalink
blijerik


Op 2002-10-03 09:36, schreef Moon:
Hoi blijerik,

even herhalen zodat ik het begrijp... jij gaat jaren niet naar de tandarts omdat je bang bent. Vervolgens ga je een keer omdat je niet anders meer kan, en vervolgens ben je van je angst af...
Hoe doe je dat???
Ik ben al jaren angstig en ga nu ook "braaf" ieder half jaar voor controle, maar als ik moet gaan, dan sta ik doodangsten uit.

Begrijp me niet verkeerd hoor. mijn tandarts is een geweldige vent waarvan ik weet dat hij zijn best doet om mij gerust te stelln.

Ik vraag me af hoe jij die knop om hebt kunnen zetten... (ik wil dat ook!!!)


10 jaar geleden is door die behandeling mijn angst voor de boor gekomen. Dat was de reden (samen met een verblijf in het buitenland voor 2,5 jaar) dat ik niet naar de tandarts ging. Zo'n 2 jaar geleden begon ik me druk te maken over mijn gebit. Ik zag allerlei donkere stukjes op mijn tanden. Maar de angst was te groot om te gaan. Mijn angst voor boren sloeg over naar angst om eventueel tanden te gaan verliezen. Wist ik veel hoe mijn gebit zou zijn na 10 jaar geen tandarts!
Gisteren 'mocht' ik dus. Het is voor mij een enorme opluchting dat mijn gebit nog te redden is. Zeg nou eerlijk! Gezondheid, en daar horen je tanden ook bij, is toch het belangrijkste? 3 x boren en je tanden zijn weer gezond. Dat boren (en de angst die daar eventueel 20 minuten bij komt kijken) is voor mij peanuts vergeleken met de dagelijkse onwetendheid over je gebit.

Dus misschien schrijf ik niet voor mensen die bang zijn voor de boor zelf, maar wel voor mensen die eindelijk, na jaren lang spijt en onwetendheid, stiekum toch naar de tandarts willen, maar niet gaan.

Kom maar op!
do, 10/03/2002 - 09:57 Permalink
Guusje


Op 2002-10-03 09:18, schreef blijerik:

Op 2002-10-03 08:53, schreef guusje:
Ha die blijerik,

Wat ontzettend goed van je dat je bent gegaan!! Ik wou dat ik zover was!
Kan nog steeds geen geschikte tandarts vinden, we hebben er hier 5 in de stad, maar geen van allen is wat!!!
Ik wil eigenlijk ook het liefst een vrouwlijke tandarts, maar ja, waar vindt je die!
Ps......mijn kies zeurt!!! aaaaahhhhhh

Guusje


Waar woon je Guusje? Als je in Brabant woont, ga dan naar die van mij....Zij nemen nog patienten aan!


Helaas......ik woon in het oosten v/h land
guus
do, 10/03/2002 - 10:39 Permalink
athlon

Ik ben een jaar of 6 nu niet meer geweest omdat ik bang was voor de boor zoals jij.
Ik moest 2 gaatjes in mijn voortanden laten boren aan de achterkant van die tanden. Dat zag ik niet meer zitten. Net zoals de verdovingsspuit in je verhemelte.

Nu zie ik donkere plekjes op de voortand en die worden steeds groter. Gelukkig staat de tand ernaast iets er over heen, dus voor de anderen valt het niet te zien gelukkig.

Ook heb ik een soort putje zitten aan de zijkant van een kies rechtsbovenin. Het doet geen pijn, dus zal wel geen gaatje zijn, maar misschien uitgelopen vulling.

Aan de ene kant wil ik dolgraag weer gaan. Ik werk in een winkel en ik voel me wel eens niet op mijn gemak erdoor.
Aan de andere kant als ik denk aan de verdovingsspuit en aan de boor, gaat mijn hart tekeer.

Een kunstgebit zie ik op mijn leeftijd (19) nog niet zitten, en de praktijk in Kerkrade waar met verdoving wordt gewerkt zal voor mij te duur worden.

Wat moet ik doen??
do, 10/03/2002 - 22:36 Permalink
blijerik

Even ter verduidelijking. Ik praat uit mijn eigen ervaring.

Ik heb in 2 kiezen in de onderkaak putjes zitten. Ze zijn ongeveer een millimeter in doorsnede. 3 en 4 in elke kies. Een paar van die kleine gaatjes zijn wat bruinig. Verder zag ik in een andere kies een donkere verkleuring en in nog een andere een zwart puntje met daaromheen een wittige substantie. De achterkant van mijn ondertanden waren helemaal bruin. Al die verschijnselen maakten mij heel erg onzeker over mijn gebit. Jongen, wat heb ik me druk gemaakt. Bij mij kwamen allemaal enge gedachtes naar boven dat er tanden getrokken moesten worden etc. Dan maar kronen dacht ik ook. Ik had dus drie gaatjes en aan de rest (denk aan de putjes) gaat ze wat doen. Lekker gestressed, mijn leven daardoor ingekort met een jaar, allemaal.....voor niets!

Al die stress dus voor niets in mijn geval. Ik ben heel blij dat ik gegaan ben. Jouw geval: Je bent 19. Ik zou willen dat ik destijds vaker was gegaan. Laat er nu eens naar kijken! Dan kan je het bijhouden. Sta je nooit meer voor grote verrassingen en doe je waarschijnlijk heel erg lang met je gebit. Als je nu gaat en je (hoe moeilijk het ook is) zet even door, zal je je veel beter zal voelen. Het is ook een overwinning op jezelf!

Het kan uiteraard zijn dat er met iemand anders' gebit heel andere dingen aan de hand zijn, maar ik ben van mening dat je gewoon nu moet gaan. Hoe langer je het uitstelt hoe meer je gebit achteruit gaat.

Maak nu de keuze. Je maakt het zoveel makkelijker voor jezelf.
vr, 10/04/2002 - 00:36 Permalink
saihulud

let wel dat dit opmerkingen zijn {Na} de behandelingen van onze vriend.zenuwachtig zijn is gezond en de spanning gaat niet weg , totdat je hoort "tot volgend jaar" dan kan iedereen de wereld weer aan...
vr, 10/04/2002 - 14:27 Permalink
blijerik

Ach ja, laat ook maar. Ik kan me voorstellen dat iemand er zo over denkt. Ik had gedacht met mijn ervaring iemand anders te helpen en op andere gedachten te brengen. Maar als het op deze manier gelezen wordt.....

Succes ermee in ieder geval.
vr, 10/04/2002 - 14:34 Permalink
Moon

ik snap jou wel. Ik denk dat het voor de mensen die bang zijn, een hele opkuchting kan zijn om te lezen hoe een ander het heeft ervaren. Ik vind het goed dat je je verhaal op deze site hebt gezet. misschien heb je er wel iemand door overtuigd dat het echt niet zo heel erg is om te gaan en dat je er niet aan doodgaat! Eén persoon hiervan overtuigen is toch goed!

Maar wij hebben natuurlijk wel makkelijk praten, Als het zo is dat je bent getgaan is het wat anders als je er nog tegenaan zit te hikken!
Ik vind nu ik gegaan ben, dat je volledig gelijk hebt, en dat je je leven kan verstressen, terwijl je toch weet dat je ooit weer zal moeten. Waarom zou je het dan uitstellen???? (maar goed, zo denk ik erover!)

Iedereen heeft vrije meningsuiting. Jij mag zeggen wat je wil, een ander ook. Laat dat zo en doe ermee wat jij wilt!

Groetjes Monique
vr, 10/04/2002 - 15:58 Permalink
blijerik

Helemaal mee eens. Ik wens iedereen op dit forum werkelijk ontzettend veel succes en kop op!

PS GAAN! :wink:

[ Dit Bericht is bewerkt door: blijerik op 2002-10-04 16:47 ]
vr, 10/04/2002 - 16:45 Permalink
Twijfelaar



Waar woon je Guusje? Als je in Brabant woont, ga dan naar die van mij....Zij nemen nog patienten aan!


Hmmmm.....
Blijf twijfelen maar begin nu wel om te slaan. Woon in Brabant....waar woont je tandarts en hoe heet ze? Zoek zelf nl. ook een vrouwelijke tandarts. Veel negatieve ervaringen maar het ging sinds deze eindelijk weer wat beter totdat ze stopte toen ze moest bevallen(.....)Ik heb begrepen dat je van de verdoving niets HOEFT te voelen als ze een verdovende vloeistof erop smeren en langzaam spuiten? Hoe was dat bij jou? Hoop snel iets te horen (kan ook via e-mail) want vind mijn gebit (eigenlijk) ook te belangrijk........
do, 10/10/2002 - 11:08 Permalink
brrrr

Hoi Blijerik!
Fijn dat het zo meeviel........
Zelf heb ik me er nu ook toe gezet om te gaan.....ik heb me een jaar geleden ingeschreven bij de ACTA in Amsterdam, maar het duurt enorm lang hoor......ongeveer 9 maanden!
En toen ik me inschreef had ik enorm veel pijn, dus wist ik niet of ik het wel zou volhouden, maar na korte duur ging de pijn weg en was ik in staat tijd te rekken tot ik bij de ACTA terecht kon, al die negen maanden had ik geen last....maar vlak voor m'n eerste afspraak had ik dus weer heel veel pijn, niet meer te houden gewoon, aan twee kanten bij m'n kiezen.
Gelukkig kon ik toch eerder terecht.....er is een foto gemaakt, en er moeten een paar kiezen worden getrokken. Ik moet zeggen dat ik het verwacht had, maar toch was het een schok om het bevestigt te horen. Over een paar dagen ga ik naar het ziekenhuis voor een gesprek met de kaakchirirg, en daarbij wordt besproken of het onder narcose gedaan gaat worden.
Ik vindt het allemaal doodeng, en het is afwachten hoe het allemaal zal gaan.
Ik heb in ieder geval wel besloten door te zetten.....je moet wel als je pijn hebt.....maar ook om te blijven gaan, ik besef meer dan ooit dat ik op weg was naar een kunstgebit.

Voor iedereen die nog geen pijn heeft, wacht niet te lang......ga naar je huisarts, praat erover, misschien weet hij wel een tandarts voor je. Maar loop niet te lang door net als ik, omdat je denkt je angsten niet de baas te kunnen. Er komt een dag dat je er niet meer onderuit komt,omdat je vroeg of laat pijn gaat krijgen, en die pijn wens ik niemand toe. Met spoed helpen lijkt er ook niet meer bij. Ik kon na mijn tandartsbezoek drie weken laten bij de kaakchirurg terecht........en geloof me, je wordt doodziek van de pijnstillers en niets helpt op een gegeven moment meer.

En wat blijerik al zei, vergeleken met de angst dat je aan een kunstgebit moet, of in mijn geval, dat je niet weet hoe je de tijd door moet komen met die pijn tot je ergens terecht kunt.....stelt de angst voor de boor of de verdoving niet zo heel veel meer voor.....

Niet dat ik jullie angst teniet wil doen, ik weet wat het is, ik heb die angsten ook, maar het kan alleean maar erger worden als je niets doet.

Begin met praten, en doe het......het zou wel eens erg mee kunnen vallen als je nu gaat.....

Heel veel sterkte, moiXXX
ma, 10/14/2002 - 16:16 Permalink
nikky


Op 2002-10-03 22:36, schreef athlon:
Een kunstgebit zie ik op mijn leeftijd (19) nog niet zitten, en de praktijk in Kerkrade waar met verdoving wordt gewerkt zal voor mij te duur worden.

Wat moet ik doen??


als kerkrade te duur voor je is waarom zoek je dan niet een tandarts die met lachgas werkt? misschien dat dat niet zo duur is. het enigste wat kerkrade zi duur maakt is de narcosebehandeling €200.- ik ben met 7 vullingen vervangen en nieuwe + trekken van een verstandskies en een gewone kies €450.- kwijt. dat betekend dus dat de behandeling zelf €250.- kwijt. ik vind dit nog meevallen het is puur de narcose die het zo duur maakt.
maar misschien is werken met lachgas goedkoper en meer een optie voor jou
wo, 10/30/2002 - 23:05 Permalink
brigittejanssen

Hoi blijerik, mooi voor je dat je al bij de tandarts bent geweest. Nou ik nog. Las ik goed dat je een tandarts in Brabant hebt die nog patienten aanneemt. Als dat zo is, ontvang ik graag het adres. Het wordt echt de hoogste tijd dat ik ga.
do, 11/21/2002 - 16:22 Permalink
mjwieg


Op 2002-10-03 10:39, schreef guusje:

Op 2002-10-03 09:18, schreef blijerik:

Op 2002-10-03 08:53, schreef guusje:
Ha die blijerik,

Wat ontzettend goed van je dat je bent gegaan!! Ik wou dat ik zover was!
Kan nog steeds geen geschikte tandarts vinden, we hebben er hier 5 in de stad, maar geen van allen is wat!!!
Ik wil eigenlijk ook het liefst een vrouwlijke tandarts, maar ja, waar vindt je die!
Ps......mijn kies zeurt!!! aaaaahhhhhh

Guusje


Waar woon je Guusje? Als je in Brabant woont, ga dan naar die van mij....Zij nemen nog patienten aan!


Helaas......ik woon in het oosten v/h land
guus



Hallo guus...

Ik weet een hele goede Tandarts in Lichtenvoorde. Ben zelf vele jaren niet geweest en heb heel wat gaatjes laten vullen. Het gaat daar perfect, zekers als je door Rutger wordt geholpen. De praktijk heet Verhagen en Waanders in Lichtenvoorde.Kijk maar eens op http://www.verhagen-waanders.nl
vr, 02/07/2003 - 07:45 Permalink
Ank

reactie op nikki: de narcose in kerkrade is duurder dan 200 euro. ze gaan uit van een behandeling van ongeveer een uur en dan kost de narcose ruim 220 euro. voor elk half uur dat ze langer bezig zijn kost het 75 euro meer.
de narcose wordt niet vergoed door de verzekering (heel raar want als je in een ziekenhuis wordt geopereerd betalen ze de narcose wel) maar de behandeling zelf wordt voor 75% vergoed, als het goed is.
vr, 02/07/2003 - 08:59 Permalink
Guusje


Op 2003-02-07 07:45, schreef mjwieg:

Op 2002-10-03 10:39, schreef guusje:

Op 2002-10-03 09:18, schreef blijerik:

Op 2002-10-03 08:53, schreef guusje:
Ha die blijerik,

Wat ontzettend goed van je dat je bent gegaan!! Ik wou dat ik zover was!
Kan nog steeds geen geschikte tandarts vinden, we hebben er hier 5 in de stad, maar geen van allen is wat!!!
Ik wil eigenlijk ook het liefst een vrouwlijke tandarts, maar ja, waar vindt je die!
Ps......mijn kies zeurt!!! aaaaahhhhhh

Guusje


Waar woon je Guusje? Als je in Brabant woont, ga dan naar die van mij....Zij nemen nog patienten aan!


Helaas......ik woon in het oosten v/h land
guus



Hallo guus...

Ik weet een hele goede Tandarts in Lichtenvoorde. Ben zelf vele jaren niet geweest en heb heel wat gaatjes laten vullen. Het gaat daar perfect, zekers als je door Rutger wordt geholpen. De praktijk heet Verhagen en Waanders in Lichtenvoorde.Kijk maar eens op http://www.verhagen-waanders.nl




HOI MJWIEG,

BEDANKT VOOR JE REAKTIE, HEB NOG STEEDS GEEN TANDARTS.
ZAL ZEKER OP DE SITE V/D TANDARTS IN LICHTENVOORDE KIJKEN.
ALS IK MEER NIEUWS HEB (BV ALS IK HET AANDURF EEN AFSPRAAK TE MAKEN!!!!!) HOOR JE HET VAN ME

GROET GUUSJE
vr, 02/07/2003 - 21:03 Permalink
mjwieg


Op 2003-02-07 21:03, schreef guusje:

Op 2003-02-07 07:45, schreef mjwieg:

Op 2002-10-03 10:39, schreef guusje:

Op 2002-10-03 09:18, schreef blijerik:

Op 2002-10-03 08:53, schreef guusje:
Ha die blijerik,

Wat ontzettend goed van je dat je bent gegaan!! Ik wou dat ik zover was!
Kan nog steeds geen geschikte tandarts vinden, we hebben er hier 5 in de stad, maar geen van allen is wat!!!
Ik wil eigenlijk ook het liefst een vrouwlijke tandarts, maar ja, waar vindt je die!
Ps......mijn kies zeurt!!! aaaaahhhhhh

Guusje


Waar woon je Guusje? Als je in Brabant woont, ga dan naar die van mij....Zij nemen nog patienten aan!


Helaas......ik woon in het oosten v/h land
guus



Hallo guus...

Ik weet een hele goede Tandarts in Lichtenvoorde. Ben zelf vele jaren niet geweest en heb heel wat gaatjes laten vullen. Het gaat daar perfect, zekers als je door Rutger wordt geholpen. De praktijk heet Verhagen en Waanders in Lichtenvoorde.Kijk maar eens op http://www.verhagen-waanders.nl




HOI MJWIEG,

BEDANKT VOOR JE REAKTIE, HEB NOG STEEDS GEEN TANDARTS.
ZAL ZEKER OP DE SITE V/D TANDARTS IN LICHTENVOORDE KIJKEN.
ALS IK MEER NIEUWS HEB (BV ALS IK HET AANDURF EEN AFSPRAAK TE MAKEN!!!!!) HOOR JE HET VAN ME

GROET GUUSJE


Hoi Guusje,

Kijk maar eens op deze site. De tandarts waar ik het over had staat niet op de site, hij werkt er blijkbaar niet zo lang, maar het is echt een goede. Ik was zo bang, maar we hebben ons er samen door gesleept.

Veel suc6 en Groeten,

mjWieg (Martijn)
vr, 02/07/2003 - 22:29 Permalink