nog een bangerd....

Author:
Pisces
Posted:
zo, 09/08/2002 - 16:54
Ik moet zeggen dat het me goed doet : hier lezen dat ik NIET de enige ben. Niet dat ik nu opeens moed heb verzameld en meteen naarde tandarts ga. Ik ben bijna 29 en ben op m'n 12e voor het laatst geweest. Toen zijn er zonder verdoving 3 melktanden getrokken. De andere tanden stonden er al achter. Ze stonden muurvast. Ik VERGING van de pijn. Ik kan gelukkig nog gewoon lachen. Ik denk dat ik wel een sterg gebit heb, anders zou ik al lang pijn gehad hebben. Ik heb in een achterste kies een heel groot gat. Zal die getrokken moeten worden of een kroon ? Brrr. En in iedere ander kies zit een (kleiner) gaatje. Sommige doen pijn als ik iets kouds drink of eet. Betekent dat een zenuwbehandeling ? Maar ik heb nog geen pijn...... maar ik ben WEL van plan om een keer te bellen. Is al een begin.....toch ?
Moon

Goed van je dat je van plan bent om een keer te bellen! Geloof me! Er komt ook nog wel een keer dat je zoveel pijn hebt dat je wel moet bellen! Ik ben ook heel lang niet geweest, dus kan me je helemaal voorstellen. Uiteindelijk kreeg ik iespijn en moest ik wel. Toen heb ik doorgezet en heb een tandarts gezocht. Uiteindleijk zijn al mijn gaatjes gevuld en zelfs die ene kies die bij mij was afgebroken heeft hij kunnen maken. Er is bij mijn niets getrokken.
Mijn "raad"aan jou is, dat je nu nog een keuze hebt om te gaan. Als jre pijn krijgt, ben je ten eerste al te laat, en heb je die keuze niet meer! sterkte!
zo, 09/08/2002 - 19:11 Permalink
Maurice

Hallo Pisces,

Ik heb dat ook gehad, ik had ook een etter van een tandarts, ook verschillende jaren niet gegaan. Tot ik een dikke wang krijg, ben ik naar een Tandarts gegaan, waar mijn zus ook kwam, in Geleen (zuid limburg). En zij heeft er na gekeken, ik heb eerste antibonitia gekregen voor de ontsteking. En naar een week weer terug, die kies is getrokken (rechst onder, achter de hoektand). Toen daarna heeft zij nog verschillende dingen gedaan, zo als vullen. Ik was ook heel bang geworden voor de tandarts. Maar ik moet zeggen, zij heeft mij er wel mee geholpen. Maar mijn vriendin is er nu ook bij. Het gaat nu heel goed, als ze wat doet, dan legd zij ook altijd uit, wat ze gaat doen. Ik heb al een paar jaar geen gaatjes meer. Zij heeft ook bij mij de verstandskiezen getrokken boven. Mijn vriendin heeft 2 a 2,5 jaar een vaste beugel gedragen, zij krijgt nu vanaf Dinsdag 10/09/02 een brug (4 delig), onder, links. En 1 a 2 kronen, rechts boven. Ik kan je zeggen, dat zij uitlegt wat er gaat gebeuren. Dan waarderen wij heel erg, dat er uitgelegd wordt wat er gaat gebeuren. Dus wij zijn ook van die patiënten die angst hebben voor de tandarts....

Groetjes Maurice.
ma, 09/09/2002 - 00:50 Permalink
Pisces

Ben benieuwd : hoe lang waren jullie niet geweest en hoeveel gaatjes ? Voordat ik niet meer ging, had ik nog NOOIT iets gehad. Geen idee wat ik kan verwachten........helpt ook niet echt mee.

Maar trouwens wel bedankt voor jullie reacties.
wo, 09/11/2002 - 19:47 Permalink
Moon

Ehm, ik ben minimaal 8 jaar niet geweest (schaam schaam). Toen ik uiteindelijk ging is er een verstandskies getrokken. Dat was de behandeling waardoor ik besloot weer te gaan... nu had ik immers de eerste stap gezet. Toen ben ik bij een supertandarts terecht gekomen. Uiteindelijkhad ik 6 gaatjes, die op een na, allemaal onder oude vullingen zaten. Ik heb dus een echte "nieuwe" vulling gekregen en de rest was oud! Heel handig als je amogaan wordt vervangen door mooie witte vulling!!!

Tja.. wat je kan verwachten. Mijn advies, zoek een tandarts waar je je prettig bij voelt (voor zover je je prettig kan voelen bij de tandarts) en laat het allemaal over je heenkomen. Ik verwachtte altijd het ergste, dan kon het alleen maar meevallen!!!!!

Sterkte!
Groetjes

[ Dit Bericht is bewerkt door: Moon op 2002-09-11 20:43 ]
wo, 09/11/2002 - 20:42 Permalink
Pisces

Vind ik eigenlijk helemaal niet zo veel : 6 gaatjes als je 8 jaar niet bent geweest. Ik ben dus al 16 jaar niet geweest.......... Hmmm dat zou betekenen 12 gaatjes. Of meer... Toen ik zei dat ik niet weet wat ik moet verwachten, ik bedoelde : ik heb nog geen één vulling in m'n mond. Boren, vullen : geen idee. Ja ik weet het : er is maar één manier om erachter te komen.....zucht !
ma, 09/16/2002 - 21:25 Permalink
patericia

Uhh ik ben ook ruim 6 a 7 jaar niet geweest. En ik had geen enkele "goede" tand meer over.
6 gaatjes....ik had er zelfs meer in de tijd dat ik wel naar de tandarts ging :sad:

Laat het allemaal over je heen komen en verwacht het ergste?????
Okee, de zinnen "het doet geen pijn" en "het is echt niet zo erg" dat vind ik echt het ergste wat er als angst-patient tegen je gezegd kan worden. Maar deze komen toch echt op een goede tweede plek bij mij.




[ Dit Bericht is bewerkt door: patericia op 2002-09-18 18:35 ]
wo, 09/18/2002 - 17:56 Permalink
Moon

Mensen die gaan kunnen het inderdaad reuze leuk vertellen. Maar ik moet wel zeggen dat ze gelijk hebben. In je hoofd maak je het vaak veel groter dan het in werkelijkheid is!

Maar ik moet wel zeggen dat ik niet zal zeggen dat het mee zal vallen, want het is mij echt niet meegevallen. Ik zal niet zeggen dat het pijnloos is, want dat is het echt niet. Ik heb behoorlijk wat pijn gehad!

Maar goed... zoals ik al zei het belangrijkste is dat je een tandarts hebt bij wie je je op je gmak voelt De pijn is niet fijn, maar ik ben wel heel blij en trots dat ik de beslissing heb genomen om te gaan en daar heb ik nog nooit spijt van gehad!!!
do, 09/19/2002 - 19:39 Permalink
patericia

Nee ik heb ook geen spijt dat ik gegaan ben.
Het is alleen zo jammer dat er zoweing begripvolle tandartsen zijn.
Steeds weer als ik op dit forum kom verbaast het me weer dat er zoveel mensen geen goede tandarts hebben. En ik moet bekennen daar ben ik er ook 1 van.
Ik heb laatst nog ff een poging bij een tandarts van een vriendin gedaan. Die schijnt "zo lief te zijn"
En inderdaad jong knul, maar een beul in z'n werk. Ik dacht alleen dat "oudere" tandartsen nog zo grof waren, maar van deze jong vent had ik het niet verwacht.
Jammer is dat eigenlijk. Maarja de zoektocht gaat verder.......
vr, 09/20/2002 - 19:00 Permalink
Moon

Waar kom je vandaan dan?
Mijn tandart is ook een hele jonge man, maar is echt heeeel erg lief. Dat moet je ook wel zijn als je mij als patient hebt. Hij heeft echt begrip voor mij met al mijn angsten en doet er naar mijn idee, heel veel aan om mij in elk geval weer vertrouwd te laten raken met tandartsen en alles eromheen.
Mijn vorige tandarts was inderdaad een enorme klootzak die overal over loopt te zeuren, als ik verdoving wilde dan moest ik niet zo kleinzerig zijn, want boren doet geen pijn! Nou echt wel dus!
Mijn huidige tandarts zou het niet in zijn hoofd halen om iets zonder verdoving te doen, omdat hij inmiddels weet dat ik helemaal niets wil voelen van de behandeling.

Ik zeg niet dat ik met plezier naar hem toega hoor, want het kost me nog altijd heel veel energie, maar ik heb wel het besef dat hij het beste met mij voorheeft en dat hij rekening met mij houdt, en dat is toch wel een heel prettig gevoel!!!

Groetjes
za, 09/21/2002 - 18:48 Permalink