Aantal persoonlijke probleempjes.....

Author:
ertgtsg
Posted:
di, 03/05/2002 - 02:19
ehmm....ik heb eigenlijk een aantal vragen:

1. Is het te laat om te beginnen met je tanden serieus goed schoon te poetsen, wanneer je ziet dat je tanden beginnen te verkleuren, en tandvlees gaan ontsteken?

2. Ik heb over het algemeen, vrij schone tanden, op twee tanden na, namelijk de eerste de twee tanden in mijn onderkaak(nr 31 en nr. 41), de binnenzijde van die tanden is namelijk, verrot om het het zo uit te drukken, rimpelig, stroef en het is geel, en tandvlees zit behoorlijk laag. En dit speelt zich al een tijdje af, ik geef toe dat ik dat gedeelte qua poetsen verwaarloosd hebt. Maar de tandarts zegt elke keer bij controle dat het in orde is allemaal. Is dat ook zo? En zoniet, kan ik het probleem wel verhelpen door vanaf heden wel goed te poetsen? Weet niet of leeftijd wat uitmaakt, maar ben momenteel 18.

3. Kan door het gebruik van mondwater en mondspray, je tandglazuur op ten duur verzwakken, in de zin van dat je tanden afhankelijk beginnen te worden van de stoffen in mondwater/mondspray?

4. Is het waar, zoals sommige reclames beweren van kauwgom-fabrikanten, door op hun kauwgom te kauwen je tanden witter van worden?

5. Is het verstandig om voor een beugel te kiezen, als je tandvlees voor het plaatsen van een beugel al niet zo geweldig is?

6. Ik weet van mezelf dat ik te hard mijn tanden poets, en het tandvlees omhoog heb gepoetst, nu doe ik veel en veel rustiger aan. Dat weggepoetste tandvlees, groeit dat weer aan?

7. Hoeveel maakt het uit als je een poetsbeurt overslaat, bijvoorbeeld de beurt voor het slapen gaan?

8. Op sommige jaargetijden/momenten, heb ik last van een vrij hoog slijmgehalte in mijn keel/neus, en dat komt soms wel is mijn mond doordat ik het weg wil spugen of in wil slikken. Bevat dit slijm ook veel bacterie dat slechte adem veroorzaakt?

9. Ik gebruik soms drie soorten spullen achter mekaar bij een poetsbeurt, namelijk eerst gewoon met Fluoride tandpasta poetsen, daarna met Paradontax voor tandvlees, en daarna spoel ik met Listerine. Is zo een dergelijke combinatie wel effectiever dan selchts normaal 1x poetsen? En hoe lang zal een goeie poetsbeurt moeten duren?

10. Is elektrisch poetsen schoner/effectiever dan gewoon met de gebruikelijke tandenborstel?

11. Ik heb een heel klein plekje boven mijn tand, wat rood is en wta ik vermoed is tandvleesonsteking. De vlakte erop en eromheen is vrij gaaf, alleen het is rood, en heel soms als ik ietsjes te fanatiek poets, bloedt het. Dit zeer kleine plekje is er al vrij lang, het gaat maar niet weg. Wat kan ik doen?

12 ......

13 ...........

Ik weet zeker dat ik nog genoeg vragen heb waar ik antwoord op zou willen hebben, maar kan ze momenteel niet bedenken.
Ieder geval, wil ik u alvast bedanken voor de tijd die u gaat nemen voor mijn vraagstellingen.

Vriedelijke Groeten,

KK
de digitale tandarts

Ahum we hebben het razend druk met al die vragen momenteel dat we bijn niet toekomen aan het uitbreiden van de algemene informatie op onze site....en dan nog 10 in 1 vraag stellen.


1. Is het te laat om te beginnen met je tanden serieus goed schoon te poetsen, wanneer je ziet dat je tanden beginnen te verkleuren, en tandvlees gaan ontsteken?

Voor iemand die nog eigen tanden en kiezen heeft is het nooit te laat om te beginnen met serieus poetsen!!!


2. Ik heb over het algemeen, vrij schone tanden, op twee tanden na, namelijk de eerste de twee tanden in mijn onderkaak(nr 31 en nr. 41), de binnenzijde van die tanden is namelijk, verrot om het het zo uit te drukken, rimpelig, stroef en het is geel, en tandvlees zit behoorlijk laag. En dit speelt zich al een tijdje af, ik geef toe dat ik dat gedeelte qua poetsen verwaarloosd hebt. Maar de tandarts zegt elke keer bij controle dat het in orde is allemaal. Is dat ook zo? En zoniet, kan ik het probleem wel verhelpen door vanaf heden wel goed te poetsen? Weet niet of leeftijd wat uitmaakt, maar ben momenteel 18.

Dat is net ook de plek waar veel aanslag (roken/koffie etc?) en tandsteen gaat zitten. Waarschijnlijk niet verrot maar onder de aanslag dus. Vraag of het schoongemaakt kan worden.


3. Kan door het gebruik van mondwater en mondspray, je tandglazuur op ten duur verzwakken, in de zin van dat je tanden afhankelijk beginnen te worden van de stoffen in mondwater/mondspray?

Nee maar misschien wordt jezelf afhankelijk als je de mondspoeling met alcohol inslikt :wink:


4. Is het waar, zoals sommige reclames beweren van kauwgom-fabrikanten, door op hun kauwgom te kauwen je tanden witter van worden?

Daar bestaan geen goede bewijzen voor, maar het verkoopt vast goed.


5. Is het verstandig om voor een beugel te kiezen, als je tandvlees voor het plaatsen van een beugel al niet zo geweldig is?

Het is belangrijk om gezond tandvleees te hebben voordat aan een beugel begonnen kan worden. Is je tandvlees wel ongezond?

6. Ik weet van mezelf dat ik te hard mijn tanden poets, en het tandvlees omhoog heb gepoetst, nu doe ik veel en veel rustiger aan. Dat weggepoetste tandvlees, groeit dat weer aan?

Helaas niet


7. Hoeveel maakt het uit als je een poetsbeurt overslaat, bijvoorbeeld de beurt voor het slapen gaan?

Des te ouder de plak des te schadelijker deze wordt (produceert meer zuren), minimaal tweemaal daags poetsen!


8. Op sommige jaargetijden/momenten, heb ik last van een vrij hoog slijmgehalte in mijn keel/neus, en dat komt soms wel is mijn mond doordat ik het weg wil spugen of in wil slikken. Bevat dit slijm ook veel bacterie dat slechte adem veroorzaakt?

Slechte adem wordt bijna altijd veroorzaakt door bacterien die in/op het tandvlees of de tong leven. Zie informatie over slechte adem bij tandvlees (algemene informatie)


9. Ik gebruik soms drie soorten spullen achter mekaar bij een poetsbeurt, namelijk eerst gewoon met Fluoride tandpasta poetsen, daarna met Paradontax voor tandvlees, en daarna spoel ik met Listerine. Is zo een dergelijke combinatie wel effectiever dan selchts normaal 1x poetsen? En hoe lang zal een goeie poetsbeurt moeten duren?

Van parodontax is nooit wat bewezen. Listerine heeft wel een klein maar significant effect. Toch als je een kosten baten analyse maakt lijkt het erop dat het vele geld dat je extra uitgeeft per jaar aan listerine, misschien beter aan een mondhygienist gespendeerd kan worden. Als je spoelt doe het dan na het tandenpoetsen. Een goede poetsbeurt duurt minimaal 2 minuten, bij mij 4.


10. Is elektrisch poetsen schoner/effectiever dan gewoon met de gebruikelijke tandenborstel?

Ligt eraan voor veel mensen die duidelijke instructies krijgen lijkt het erop dat ze wat beter electrisch poetsen. Maar veel mensen gebruiken de electrische tandenborstel verkeerd..kunnen ze beter handmatig poetsen.


11. Ik heb een heel klein plekje boven mijn tand, wat rood is en wta ik vermoed is tandvleesonsteking. De vlakte erop en eromheen is vrij gaaf, alleen het is rood, en heel soms als ik ietsjes te fanatiek poets, bloedt het. Dit zeer kleine plekje is er al vrij lang, het gaat maar niet weg. Wat kan ik doen?

Poets je daar niet te hard? Kan zijn dat je bang bent dat het ontstoken is en daardoor de hard poetst en het blijft irriteren (poetstrauma)

Ik denk niet dat je je ongerust moet maken, vraag sommige dingen ook aan je eigen tandarts, misschien kan hij/zij meer gericht advies geven.

Succes.





[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-03-06 00:22 ]
wo, 03/06/2002 - 00:17 Permalink