Vraag; correctie scheve tand

Author:
Ivo
Posted:
di, 01/29/2002 - 23:30
Ik heb van kinds af aan een schitterend gebit gehad. Alles stond mooi recht totdat een tand langs mijn voortand scheef naar achter (dus achter de voortand) is gaan staan. De tandarts vond het een goed idee om plaats te maken zodat die tand met een beugel gecorrigeerd kon worden en hij trok een tand die ongeveer 3 tanden naar achteren zit. Hierdoor is mijn hele bovengebit een beetje verschoven en staan mijn voortanden bijv. niet meer mooi in lijn met het verlengde van mijn neus.

Die voortanden die een beetje zijn verschoven naar links zullen wel niet meer recht te krijgen zijn.
Een beugel kan ik nog ongeveer 6 maanden dragen maar ik betwijfel of dit lang genoeg is om die scheve tand te corrigeren achter mijn voortand te corrigeren.

Mijn vraag: Wat kan ik het beste doen?
Misschien een kroon of hoe het ook heet op die scheve tand die een beetje schuin achter mijn voortand is gaan zitten zodat hij meer naar voren lijkt te komen en dus mooi in lijn staat met mijn gebit?

Wat kan ik het beste doen en wat kost dit en betaald de verzekering het?

Een beugel gaat dus voor maximaal 6 maanden nog want dan moet ik naar het buitenland en dan is het gewoon om velerlei redenen niet meer mogelijk om dat ding te dragen.

Heel verhaal, misschien beetje onduidelijk dus mijn excuses maar hulp zou fijn zijn!

Bedankt!



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-02-14 12:20 ]
de digitale tandarts

Het aantal berichten is bijna niet meer bij te houden.

Het is niet zomaar mogelijk om een tand welke door ruimtegebrek naar achter staat, met een beugel naar voren te trekken. De ruimte waarin de tand zou moeten staan is immers te klein.
Door links en rechts van alle voortanden een beetje af te halen, is een klein beetje ruimte te winnen, soms kan je ook ruimte winnen door de tanden wat verder naar voren te verplaatsen.
De asymmetrische verschuiving die opgetreden is doordat je 1 tand mist, is veel moeilijker op te lossen. Het is niet altijd mogelijk en vergt een langdurige behandeling.
Overigens is zes maanden veel te kort voor een normale orthodontische behandeling. Voor het rechtzetten van de voortanden moet je toch minimaal een jaar een beugel dragen.

Het is ook mogelijk om de tand, welke naar achteren staat "op het oog" naar voren te halen, door er witte vulling (composiet) of porselein op te plakken.

http://www.tandarts.nl/imagesforum/camouflagecrowding1.jpg
http://www.tandarts.nl/imagesforum/camouflagecrowding2.jpg
http://www.tandarts.nl/imagesforum/camouflagecrowding3.jpg

De kleine linker snijtand boven, stond bij deze persoon naar achter (in 2e figuur zwarte lijn). Door witte vulling aan te brengen (2e figuur witte lijn), lijkt de snijtand nu normaal in de tandboog te staan en is de standafwijking gecamoufleerd.

Als u dit wilt proberen raadt ik u aan eerst witte vulling te gebruiken, mocht het goed bevallen dan kunt u later nog kiezen voor de duurdere variant met porselein.

Een indicatie van de kosten (euro):

V15 directe labiale veneer 53,20
V20 etsen t.b.v. composiet 8,90
V50 rubberdam 8,90
totaal:71,00

Kijk in uw polisvoorwaarden of uw verzekering dit betaald.

Met vriendelijke groet.






[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-02-07 11:42 ]
do, 02/07/2002 - 10:44 Permalink