keuze frame of kroon/brug

Author:
loes
Posted:
do, 01/10/2002 - 14:11
Vaak wordt in dit forum gediscuseerd over de keuze frame of kroon/brug. Dit i.v.m. de kosten.
Omdat ik over een poosje ook genoodzaakt ben om eem kies te laten vervangen door een van deze twee mogelijkheden en daarvoor niet of onvoldoende verzekerd was, heb ik bij mijn ziekenfonds een tand-extra verzekering afgesloten. Toen ik vanmorgen de informatie heb doorgelezen over wat er voor wat vergoed werd ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het qua vergoeding eigenlijk weinig uitmaakt welke keus je maakt. Voor een frame krijge je maar een vergoeding van 600 gulden voor 4 elementen, en 800 voor meer elementen terwijl de kosten voor een frame met 4 elementen gemiddelt 1500 gulden bedraagt. Terwijl de vergoeding voor een kroon/brug 80% is. In dit geval lijkt mij de keuze dan niet moeilijk. Waarom wordt dan in veel gevallen de eerste mogelijkheid, de frame-prothese, door de tandarts als makkelijker en goedkoper afgedaan. Een vast iets in mijn mond lijkt me toch veel prettiger dan een prothese die, als je pech hebt je alleen maar ellende bezorgt. En als de tanden/kiezen eenmaal getrokken zijn kun je ze niet terug zetten om alsnog voor een andere optie te kiezen.
de digitale tandarts

Ik ben het met u eens dat een vaste voorziening in de mond veel comfortabeler is dan een uitneembare zoals een frame.

In uw voorbeeld waar 1 kies ontbreekt en met uw verzekering is het logisch dat men voor een brug zou kiezen.

Maar er kunnen zich meer situaties voordoen.
Het zou o.a. kunnen zijn dat meer tanden en kiezen in slechte staat zijn. Deze kunnen dan niet gebruikt worden als pijler voor een brug.
Er kunnen meer tanden en kiezen ontbreken waardoor een brug meer dan vijfduizend gulden gaat kosten, terwijl vervanging met een frame-prothese nog steeds 1500 gulden bedraagt.
Sommige verzekeraars vergoeden een frame wel goed maar een brug nauwelijks.

De keuze tussen een frame of brug zou per patient gemaakt moeten worden. Afhankelijk van de conditie van zijn gebit en natuurlijk ook zijn financien/verzekering.

Bedankt voor je reactie.




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-01-11 18:13 ]
vr, 01/11/2002 - 18:13 Permalink