gebitscorrectie dmv plaatje of frame?

Author:
mandy
Posted:
zo, 12/30/2001 - 13:10
hallo,
ik heb een zg open overbeet,mijn voortanden staan erg vooruit en omhoog en er zitten ook allemaal spleetjes tussen, het ziet er gewoon niet uit!door nalatigheid van mijn tandarts vroeger is er ook nooit over een beugel gepraat. nu ben ik laatst op eigen verzoek bij een orthodontist geweest, die mij vertelde dat het een onbegonnen werk zou zijn. eerst een paradontoloog bezoeken, want er waren inmiddels (tot mijn verbazing!) tandvlees problemen(pockets van 4tot 9mm) ik naar de mondhygienist algehele schoonmaak beurt. toen terug,verteld ie mij dat ik voor ongeveer 4 jaar een slotjesbeugel zou moeten dragen en er zou ook eigenlijk chirurgisch moeten worden ingegrepen mn mijn onderkaak naar voren halen dan zouden mijn tanden verankerd moeten worden anders gaat er binnen 3 maanden 4 jaar beugelwerk naar de knoppen ivm zeer geringe stabilliteit van mijn gebit! nou dat was me effe een verassing ,en dan nog het kostenplaatje ervan!ik ben inmiddels 37 en krijg dus bijna niets vergoed!hier had ik dus eigenlijk geen zin in en kan het ook niet betalen. toch wil ik heel graag een fatsoenlijk voorkomen en een nette rij tanden en heb ik het er met mijn tandarts over gehad om de 4 voortanden te laten trekken(1hoektand was al weg, nooit gewisseld!en heb dus al een plaatje met 1tand)hij vond het geen enkel probleem. waar ik nu bang voor ben is nl door die vooruitstaande kaak of het wel mogelijk is om dit met een plaatje of frame fatsoenlijk te krijgen? want in mijn ondertanden zit een trap, de 2 voorste staan ong.3mm lager, dus daar blijft weer een gat!wie heeft ook zoiets of kan mij informeren over eventuele mogelijkheden. (brug of kronen kan ik zowieso niet betalen)met vriendelijke groet: Jannie
de digitale tandarts

Allereerst wil ik benadrukken dat het zeer belangrijk is om uw tandvlees gezond te krijgen. Zonder gezond tandvlees hebben uitgebreide behandelingen geen zin. Meer informatie is te vinden op deze site bij de algemene informatie over het tandvlees.

Het naar buiten en naar voren gaan staan van de boventanden kan een van de symptomen zijn van de tandvleesontsteking (parodontitis). Dit wordt flaring (uitwaaieren) genoemd. Mocht de conditie rond deze tanden niet zo best meer zijn, dan is het trekken en het maken van een plaatje of een frame een makkelijke oplossing om dit te verhelpen.

De tanden in het plaatje kunnen minder schuin en meer naar achter opgesteld worden. Mogelijk kunnen ook de spleetjes gedicht worden. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om op deze manier de overbeet op te lossen, maar deze kan wel iets kleiner worden. Hierdoor zou voor u een meer acceptabele situatie kunnen ontstaan.

Laat eerst uw mond uitgebreid parodontaal behandelen en de dubieuze elementen vervangen met een frame. Vanuit een gezonde stabiele situatie kunt u dan alle verschillende behandelmogelijkheden nog eens met elkaar vergelijken.

Succes
do, 01/03/2002 - 15:06 Permalink
de digitale tandarts

Allereerst wil ik benadrukken dat het zeer belangrijk is om uw tandvlees gezond te krijgen. Zonder gezond tandvlees hebben uitgebreide behandelingen geen zin. Meer informatie is te vinden op deze site bij de algemene informatie over het tandvlees.

Het naar buiten en naar voren gaan staan van de boventanden kan een van de symptomen zijn van de tandvleesontsteking (parodontitis). Dit wordt flaring (uitwaaieren) genoemd. Mocht de conditie rond deze tanden niet zo best meer zijn, dan is het trekken en het maken van een plaatje of een frame een makkelijke oplossing om dit te verhelpen.

De tanden in het plaatje kunnen minder schuin en meer naar achter opgesteld worden. Mogelijk kunnen ook de spleetjes gedicht worden. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om op deze manier de overbeet op te lossen, maar deze kan wel iets kleiner worden. Hierdoor zou voor u een meer acceptabele situatie kunnen ontstaan.

Laat eerst uw mond uitgebreid parodontaal behandelen en de dubieuze elementen vervangen met een frame. Vanuit een gezonde stabiele situatie kunt u dan alle verschillende behandelmogelijkheden nog eens met elkaar vergelijken.

Succes
do, 01/03/2002 - 15:06 Permalink