gebitscorrectie

Author:
andreastrijbos
Posted:
vr, 12/28/2001 - 17:55
Ik ben 17 en heb een nogal scheef gebit, vooral mijn voortanden staan scheef. Nou heb ik wel eens over een behandeling gehoord waarbij ze alles weer recht kunnen zetten. Kan iemand mij iets meer vertellen over hoe dat gaat en wat de voor- en nadelen zijn en de prijs. Een beugel is trouwens geen optie
alvast bedankt

andrea
de digitale tandarts

Het 'op het oog' recht laten zetten van tanden gebeurd over het algemeen met schildjes van porselein of kunststof. Het is ook mogelijk om dit m.b.v. van witte vulling direct in dezelfde zitting te corrigeren. In werkelijkheid veranderd de stand van je wortels niet, maar door slijpen en het plaatsen van een laag over je tanden, is het mogelijk om ze 'recht' te laten lijken.

Dit werkt vrij goed als tanden iets gedraaid staan, tanden wat naar achter staan of als de lengte van diverse tanden wat aangepast moet worden. Echter standcorrecties van tanden die (schuin) naar voren staan zijn bijna niet mogelijk.

Om tanden die (schuin) naar voren staan te corrigeren zou veel te veel van de voorkant weggeslepen moeten worden. Hierbij zou een wortelkanaalbehandeling met een opbouw en kroon noodzakelijk worden. Waar in de eerder genoemde voorbeelden met slechts weinig boren een goed resultaat bereikt kan worden, wordt mijn inziens voor de laatste veel te veel gezond weefsel opgeofferd.

De kosten bedragen van correctie d.m.v. witte vulling +/- 100 euro per tand tot +/- 400 euro voor porseleine schildjes(facings)

Juist op jonge leeftijd is orthodontie een hele goede oplossing. Tanden zijn makkelijker te verplaatsen dan op oudere leeftijd, het wordt vaak voor een groot deel verzekerd en er zijn veel leeftijdsgenoten die ook een beugel dragen. Het resultaat van een beugel, mits goed gespalkt, is blijvend en dat terwijl schildjes, vullingen en kronen na verloop van tijd kapot kunnen gaan/ cosmetisch minder fraai worden.

Ik zou je van harte een beugel willen aanraden.

Met vriendelijke groet.



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-30 20:13 ]
zo, 12/30/2001 - 15:39 Permalink
Maurice

Hallo Andrea,

Ik heb zelf 15 jaar geleden een beugel gehad. Een losse beugel. Mijn vriendin heeft bij haar oude tandarts gevraag voor een beugel, toen was ze 16 jaar. Toen heeft ze mij leren kennen, en bij de tandarts van mij. Hebben wij het over het gebit gehad van mijn vriendin (31), het stond scheve onder. Ze heeft een verwijskaart gekregen voor de orthodontist. Wij zijn er naar toe gegaan, en ze heeft van 04-10-1999 tot nu een vaste beugel, boven en onder. Ook met elastiekjes. Ik wil maar zeggen, je kunt het nu beter doen, dan als je na je 18 jaar. Want dan moet je het zelf betalen. Het is ook wat de Digital Tandarts zegt, dat je beter af bent met een beugel.

Groetjes van Maurice.
P.S. je kunt mij ook mailen, maurice4@freemail.nl
vr, 02/15/2002 - 16:47 Permalink