losse snijtand

Author:
Wild
Posted:
di, 12/11/2001 - 16:02
Na een harde slag op me onderkaak tijdens basketbal, voel me snijtand een beetje los.
Ik kan geen druk opoefenen en ik ben bang dat ik het verlies..
PLEASE HELP!!!!
de digitale tandarts

Een klap tegen een tand kan verschillende gevolgen hebben. Ik ga er nu van uit dat de tand en de wortel zelf nergens gebroken is.

Door de klap kan een tand in zijn geheel loskomen uit de tandkas. Voor advies hierover zie het stukje 'tand uit mond geslagen' in het forum over problemen.

Het is mogelijk dat de tand verplaatst/gedraaid is geraakt. Om schade aan de zenuw zoveel mogelijk te voorkomen, moet de tand zo snel mogelijk terug op zijn plaats gezet worden. Hierna wordt de tand met een (flexibel) spalkje aan de buurtanden vastgezet. Na enkele weken is het steunweefsel genezen en kan het spalkje verwijderd worden. De prognose van de zenuw is wat minder goed, mocht deze het niet redden, dan zal de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitvoeren.

De tand zit nog op zijn plaats maar wat losser. Dit is bij jou waarschijnlijk het geval. De steunweefsels die de tand in het kaakbot houden en de zenuw, zijn waarschijnlijk niet ernstig beschadigd. De tand is echter wel extra gevoelig, de zenuw en de steunweefsels hebben een klap gehad en reageren nu snel op pijnprikkels.
De steunweefsels zullen over het algemeen binnen enkele weken genezen en de tand komt dan ook weer vast te staan. Mocht de tand heel erg los staan, dan kan de tandarts de tand met een flexibel spalkje aan de buurtanden wat extra steun geven.

Het is afwachten of de zenuw de klap te boven komt. Mocht de tand verkleuren, dan is er wat aan de hand. Als de tand eerst een beetje rood wordt en daarna donkerder/grijzer dan is de zenuw waarschijnlijk dood. http://www.tandarts.nl/imagesforum/intern voor.jpg

Het is ook mogelijk dat de tand wat geler wordt. De zenuw leeft dan wel, maar heeft als reactie extra (gelig) tandbeen aangemaakt. Dit is dan te corrigeren met bijv. bleken.

Misschien is het verstandig als de klachten aanhouden om voor een consult naar de tandarts te gaan en een rontgenfoto te laten nemen. Hierbij kan mogelijk een wortelbreuk zoveel mogelijk uitgesloten worden. Tevens weet de tandarts dan wat er gebeurd is met de tand en kan hij/zij deze de komende jaren vervolgen en onder controle houden.

Succes.



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-13 12:11 ]
do, 12/13/2001 - 12:06 Permalink