melkkiezen

Author:
kimsey
Posted:
ma, 12/03/2001 - 23:40
Bij mijn dochter van 9 moeten er 4 melkkiezen getrokken worden.Een zit los en daar onder komt al een nieuwe, bij de drie anderen zit er bij twee een ontsteking en een gaatje en bij de derde alleen een gaatje. Mijn vraag is nu; is trekken niet drastisch? Er is ooit al een kies getrokken dus dat betekend in geval van trekken dat ze een aantal jaren met vier gaten in haar mond moet lopen.Daar komt bij dat ik bang ben dat de overgebleven kiezen door de vrijgekomen ruimte,gaan verschuiven waardoor ze in de toekomst een beugel nodig moet hebben.
Misschien maak ik me druk om niets maar ik zou toch graag iets meer willen weten.
Alvast bedankt.
Kimsey

[ Dit Bericht is bewerkt door: kimsey op 2001-12-03 23:41 ]
de digitale tandarts

Over het algemeen worden de melkkiezen rond het tiende en elfde levensjaar vervangen door de blijvende kleine kiezen. Dat betekend gelukkig dat dit voor uw dochter niet lang meer duurt. Ik begreep ook dat bij een van de kiezen de nieuwe er al aankomt.

Omdat wortelkanaalbehandelingen bij melkkiezen niet altijd goed zijn uit te voeren en ze het doorbreken van de blijvende kiezen kunnen vertragen, is trekken vaak de enige goede oplossing. Zeker gezien de ontstekingen lijkt mij dit een verstandige keuze. Trekken als de tanden al bijna loszitten is ook veel minder belastend voor een kind dan een moeilijke wortelkanaalbehandeling en/of vulling.

U heeft gelijk dat door het trekken van de melkkiezen, er een ruimtetekort kan ontstaan bij het doorbreken van de blijvende kiezen. Dit gebeurd met name als de achterste (de tweede) melkkies getrokken wordt. Gelukkig is de periode tussen het trekken en het doorbreken van de blijvende kiezen bij uw dochter kort.

Mochten op jongere leeftijd melkkiezen getrokken worden bij kinderen, dan zijn er gelukkig technieken om de ruimte open te houden totdat de tweede wisselfase begint. Dit kan met uitneembare beugeltjes, maar ook met een 'vastgeplakte' spalk.

Met vriendelijke groet.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-13 14:22 ]
ma, 12/10/2001 - 10:13 Permalink