Occlusale Beetplaat

Author:
Charlarloca
Posted:
za, 12/01/2001 - 20:03
Ik heb een occlusale beetplaat gekregen aangezien ik nogal knars. Mijn cuspidaten zijn afgesleten en ook van de kroon op mijn 11 is een stukje afgebroken. De knarsplaat was dus een goede optie om verdere slijtage aan mijn gebit te voorkomen.

Aangezien ik zelf tandheelkunde doe, weet ik dat speeksel erg belangrijk is voor de remineralisatie van het gebit. Nu krijg ik altijd een hele droge mond door de kanrsplaat. Ik doe altijd een beetje tandpasta op mijn knarsplaat zodat er toch wat remineralisatie kan plaats vinden. Maar ik vraag me toch af of ik door die knarsplaat niet een verhoogd risico op cariës heb. Ik neem aan van wel. Toch durf ik ook niet zonder de knarsplaat te gaan slapen. Wat raden jullie aan? De knarsplaat blijven dragen of uitdoen?
de digitale tandarts

Speeksel is natuurlijk heel belangrijk voor de gezondheid van het gebit. Door zouten in het speeksel kunnen glazuurkristallen welke aangetast zijn door ontkalking, zich herstellen (remineralisatie). Bij mensen waar de speekselklieren bestraald zijn geweest en daardoor nauwelijks speeksel aanmaken, kan het gebit snel achteruit gaan.

De reden waarom je door de opbeetplaat minder speeksel aanmaakt is moeilijk te achterhalen. Soms krijgen mensen met prothese ook een andere speekselvloed, wat overigens meestal van tijdelijke aard is. Misschien sluiten de lippen door de beetverhoging s'nachts niet goed, waardoor de mond ook meer uitdroogt.

Omdat je zelf tandheelkunde studeert moet het voor jou ook mogelijk zijn om na te gaan of je gebit hier echt nadelige gevolgen van ondervind. Heb je meer last van ontstoken tandvlees, is er meer plak-accumulatie?

Je kunt jezelf ook op regelmatige basis een fluoride applicatie geven om de remineralisatie te stimuleren. Mocht je toch veel last blijven houden van de droge mond dan zou je inplaats van een opbeetplaat misschien een nightguard kunnen overwegen.

Met vriendelijke groet.




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-03 13:09 ]
ma, 12/03/2001 - 13:08 Permalink