Tandenknarsen

Author:
Saskia
Posted:
za, 12/01/2001 - 01:19
Mijn tanden, vullingen breken voortdurend af. Zodat ik regelmatig voor een "reparatie"naar de tandarts moet.
Volgens mij komt dit, omdat ik 's nachts (tijdens mijn slaap) hard op mijn tanden bijt. Is er misschien een oplossing voor ? Zelf dacht ik aan een soort beschermhoesje.

Vriendelijke groeten,
Saskia.
de digitale tandarts

Het beschermen van de tanden en kiezen tegen het tandenknarsen is op verschillende manieren mogelijk.

Een simpele wijze is het maken van een nightguard. Dit is inderdaad een soort beschermhoesje wat over de tand en kiezen heen geplaatst kan worden. Dit wordt dan s'nachts in de boven- of onderkaak gedragen.

Een meer uitgebreide behandeling is het maken van een occlusale opbeetplaat ook wel een spalk genoemd. Dit is een harde plaat welke meestal in de bovenkaak gedragen wordt. De onderkaak bijt op deze plaat dicht in een positie die zo min mogelijk belastend is voor de kaakkopjes (vaak wat meer naar achter dan men normaal de kaak houdt).

Tevens worden dan de bewegingen van de onderkaak naar links en rechts via de hoektand geleid. Dit maakt het 'malen' met de kaken voor de knarser minder aangenaam, waardoor het knarsen zou moeten afnemen. Natuurlijk spelen bij het knarsen meer factoren in het spel dan alleen de positie van de kaak, denk ook aan stress etc.

Succes!

ps mochten vullingen vaak afbreken, dan zouden deze ook te groot kunnen worden/zijn, op tijd laten kronen van deze elementen is dan verstandig.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-03 12:46 ]
ma, 12/03/2001 - 12:45 Permalink
Saskia

Bedankt voor het antwoord. Alleen de p.s. snap ik niet zo goed. Hoezo worden de vullingen te groot, waardoor ze afbreken ?
Ze worden toch gewoon gevuld/ op maat gemaakt ? Beginnen nu trouwens wel aan kronen, na ruim 5 jaar sukkelen.

Vriendelijke groeten,
Saskia
ma, 12/03/2001 - 21:49 Permalink
de digitale tandarts

Als weggeboord tandweefsel vervangen wordt door een vulling, wil dat niet zeggen dat de tand/kies daarna weer zijn oude sterkte heeft, zoals deze was voordat de tandarts begon met boren. Integendeel de tand/kies wordt zeker verzwakt door het boren en vullen, hierdoor kunnen bij het kauwen wanden afbreken.

Het is ook mogelijk dat er teveel (buig)kracht op de vulling wordt uitgeoefend en dat de vulling breekt. Mocht het gat dermate groot zijn en ook bepaalde vorm hebben, dat er geen houvast meer is, dan kan de vulling in zijn geheel loskomen.

De moderne witte vullingen zijn instaat om een goede verbinding te vormen met het tandweefsel. Hierdoor is het houvast van de vulling beter en zou het de geboorde tand/kies minder verzwakken. Misschien zijn kronen dan in een later stadium pas noozakelijk. Of dit ook op de lange termijn stand houdt is echter nog niet helemaal zeker.

Een kroon is te vergelijken met een hoesje dat over de tand/kies heen schuift. Hierdoor worden ongunstige kauwkrachten op dunne wandjes voorkomen. Tevens is goud of porselein sterker dan de vulmaterialen. Het is ook bewezen dat ze duurzamer zijn dan vullingen.

Als je te lang wacht met kronen, dan is er al teveel tandweefsel verdwenen om makkelijk een kroon te maken. Verstandig is het dan ook om kronen te laten zetten op elementen waar veel tandweefsel weg geboord is.

Aan de andere kant, moet je ook liever geen kronen laten zetten op tanden en kiezen, die nog veel gezond tandweefsel bevatten. Je zou dan onnodig tandweefsel wegboren voor de kroon.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt.




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-06 13:29 ]
do, 12/06/2001 - 12:50 Permalink