Witte vullingen

Author:
admin
Posted:
do, 10/11/2001 - 12:43
Ik heb vorige week een nieuwe vulling laten plaatsen... Dat is zo'n witte vulling. Nu is die kies zeer gevoelig geworden voor warm en koud (en het is nu toch al een week geleden).

Ik heb ook 1,5 jaar geleden een witte vulling laten plaatsen, en eigenlijk is ook die kies altijd gevoelig gebleven (deze vulling is geplaatst na een wortelkanaalbehandling).

Ook heb ik sinds die eerste witte vulling, last gekregen van aften op de tong (of zoiets... Pijnlijke oneffenheden op de tong) aan de kant waar deze vulling zit...

Is het misschien mogelijk dat ik allergisch ben voor iets wat in die witte vullingen zit ?!? Of zijn witte vullingen gevoeliger dan de oude vullingen ?!?

alvast bedankt voor de info !!!
de digitale tandarts

Gevoeligheid na het restaureren van een tand of kies, is iets wat kan voorkomen. Over het algemeen zal dit een verhoogde gevoeligheid voor koude en warmte veroorzaken. Deze gevoeligheid zou vaker voorkomen bij witte vullingen dan bij grijze vullingen (met onderlaag), hoewel met de moderne witte vulmaterialen dit toch niet vaak meer voorkomt.

Een verhoogde gevoeligheid betekend dat het binnenste levende deel van een tand of kies (de pulpa) geirriteerd is. Deze irritatie kan op verschillende manieren ontstaan o.a:

- schade door het boren o.a. door de warmteontwikkeling (mn. bij diepe vullingen)

- bacterien, achtergebleven in niet weggehaald tandbederf of via lekkage, zijn instaat de zenuw te irriteren

- de krimp van kunststof witte vullingen kan voor een spanning in een tand of kies zorgen, wat weer irritatie veroorzaakt (daarom moet de tandarts niet teveel witte vulling in een keer gebruiken)

- de kunststof moleculen (monomeren) van witte vullingen kunnen zolang ze niet uitgereageerd zijn, voor irritatie en allergie zorgen. Zelfs als de witte vulling volgens de voorschriften wordt gebruikt en uitgehard dan zullen er nog monomeren vrijkomen.

Vaak is de zenuw van een tand of kies instaat om zich te herstellen van deze irritatie. Zij trekt zich dan ook wat terug door extra tandbeen aan te maken. De gevoeligheid zal dan ook langzaam af nemen, dit kan echter wel enkele maanden in beslag nemen.

Mocht de gevoeligheid erger worden of dermate hoog blijven dat er niet goed mee te leven valt, dan zal over het algemeen de tand en kies opnieuw opengeboord moeten worden, waarna de zenuw verwijderd moet worden (wortelkanaalbehandeling).

Wat betreft jouw vraag is het gek dat je van je eerste witte vulling, welke boven een wortelkanaalbehandeling zit, last hebt. Aangezien hier dus geen zenuw meer aanwezig is, moet de oorzaak ergens anders liggen dan bij de witte vulling. Mogelijkerwijs heeft de wortelkanaalbehandeling niet voldoende effect gehad.

Blaasjes en/of wondjes op de zijkant van je tong, zouden veroorzaakt kunnen zijn doordat de kies een scherp randje heeft gekregen na het maken de vulling.
Maar aangezien allergie voor witte vullingen wel degelijk bestaat, kan ik dit niet uitsluiten, hoewel het niet vaak voorkomt.

Deze allergie wordt dus veroorzaakt door de kunststof moleculen, welke nog niet gereageerd hebben. Aangezien deze mn. vlak na het vullen en de dagen er na vrijkomen, zullen allergische reacties dan ook het hevigst zijn. Deze allergie kan het over het gehele lichaam zichtbaar zijn of juist t.p.v. de behandelde tand of kies zich uiten.

Probeer eerst uit te sluiten of het geen scherp randje is, mocht dit niet de reden zijn, dan kan je de vulling vervangen door een ander materiaal. Verdwijnen dan de klachten dan zou het verstandig zijn om de mogelijke allergie te laten onderzoeken bij een dermatoloog.

Bedankt voor je vraag.




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-10-15 12:00 ]
ma, 10/15/2001 - 11:59 Permalink
ressie

hallo, ik heb niet echt een probleem maar ik moet een werkstuk maken ovewr witte vullingen in tanden en kiezen,
De vraag die ik moet beantwoorden luidt:
Zijn de witte vullingen in tanden en kiezen kanker verwekkend ja of nee + uitleg.
do, 10/25/2001 - 13:28 Permalink
de digitale tandarts

Het is heel moeilijk om aan te geven of stoffen kankerverwekkend zijn. Daar is uitgebreid onderzoek voor nodig. Meestal wordt gekeken naar mogelijke reacties en wordt er getest op proefdieren. Mochten er geen aanwijzingingen zijn dat een stof kankerverwekkend is dan is dat een goede indicatie, maar dit wil nog niet zeggen dat het bij mensen ook zo is en andersom geldt dit natuurlijk ook. Veel tandheelkundige materialen zijn voordat ze op de markt komen natuurlijk uitgebreid getest op hun veiligheid.
Relativerend: er wordt ook wel gezegd dat als keukenzout (nacl) nu op de markt gebracht zou worden, in verband met de bijwerkingen, dit nooit toegelaten zou worden.

In witte vullingen, maar met name in de bonding (lijm), waarmee deze aan een tand/kies wordt vastgeplakt, kunnen in zeer lage concentraties stoffen zitten, waarvan men denkt dat deze carcinogeen zouden zijn.

Enig effect bij mensen is echter nooit aangetoond. De vraag is ook of het in deze lage concentraties schadelijk is, ik denk dat als de lijm voor de witte vullingen netjes wordt wordt aangebracht de belasting voor de patient nihil is.
Biologische tandartsen zijn fel gekant tegen amalgaam(grijze vullingen), maar hebben met deze eigenschappen van witte vullingen geen moeite.

Uit witte vullingen kunnen ook stoffen vrijkomen met een oestrogene werking. Hiermee worden stoffen bedoeld die de werking hebben van vrouwelijke geslachtshormonen. Enig klinisch effect is hier ook nooit aangetoond. Het schijnt ook in veel vleesproducten te zitten.

Het is goed om kritisch te kijken naar de mogelijke effecten van stoffen die in of op je lichaam worden gebruikt. Maar ik denk dat in het geval van witte vullingen de positieve bijdrage die deze leveren aan de moderne tandheelkunde, veel zwaarder weegt dan de minieme kans op carcinogene effecten.

Met vriendelijke groet.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-11-05 09:58 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-11-05 09:59 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-11-05 10:01 ]
ma, 11/05/2001 - 09:57 Permalink