Verdovingsangst

Author:
admin
Posted:
zo, 09/16/2001 - 14:21
Er is nu gebleken dat ik mijn 4 voortanden moet laten trekken en een brug krijg.
Mijn probleem is dat ik doodsbang voor die verdovings spuiten ben daarom durf ik het ook niet te laten doen.
Mijn vraag is kan deze behandeling niet onder narcose??
de digitale tandarts

Voor het maken van een brug of trekken van tanden en kiezen is een verdoving noodzakelijk.

Veel mensen zijn bang voor de verdovingspuit. Dit is vaak terug te leiden naar ervaringen die ze in het verleden hebben gehad, niet alleen bij de tandarts maar ook bij de dokter.

Vroeger werden veel dikkere naalden gebruikt dan tegenwoordig wat het verdoven ook pijnlijker maakt. Door de moderne techniek is het nu mogelijk om met zeer dunne flexibele naalden te werken zodat verdoving met zeer weinig pijn kan worden uitgevoerd. Belangrijk daarbij is dat de vloeistof langzaam wordt ingespoten.

Tandheelkundige behandeling onder narcose wordt wel verricht, maar is mede door de zeer hoge maatschappelijke kosten en het risico van narcose, alleen bedoeld voor geestelijk gehandicapten/ psychiatrische patienten, welke niet regulier behandeld kunnen worden.

De behandelingen, welke onder narcose worden uitgevoerd moeten ook snel en doeltreffend zijn, bijv. trekken of vullen. Het maken van wortelkanaalbehandelingen en zeker bruggen is niet gebruikelijk.

Een andere mogelijke manier is het nemen van pre-medicatie zoals valium. Hierdoor wordt de patient rustiger en zal zich ook minder bewust zijn van de behandeling.

Lachgas behoort ook tot de mogelijkheden. Dit is een vorm van lichte narcose waarbij je niet helemaal weg bent, zoals in het ziekenhuis, maar je alles toch van verder weg meemaakt.

Ik hoop dat je geholpen bent hiermee en een manier vind om de behandeling te laten doen.






[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-09-17 10:31 ]
ma, 09/17/2001 - 10:28 Permalink
gevoelig

Toch denk ik dat er ontzettend veel mensen zijn die duizend keer liever totaal van de wereld zijn dan de hele behandeling bewust meemaken.

Als ik in de tandarts-stoel zit nadat de verdoving ingewerkt is, blijf ik gespannen omdat plotselinge pijnscheuten schrik-reakties bij mij teweeg brengen. Waardoor ik schuif steeds verder naar beneden schuif en me totaal niet lekker voel. Meestal heb ik na de behandeling niets gevoeld. Maar aan die keren dat dat niet het geval was heb ik trauma's overgehouden.

Mijn kiespijn is even over (ben al voor een spoedbehandeling geweest waarna een noodvulling de pijn een half uur deed wegzakken) en zal nu afsluiten met de gedachte dat ik dinsdagmorgen om 9.15 weer in de tandarts-stoel zit. Ik heb mijn vader al vervloekt om het feit dat hij geen tandarts geworden is. :smile:
zo, 11/04/2001 - 21:22 Permalink
makke

het laatste waar je bang voor hoeft te zijn is de verdoving, je voelt het niet eens, echt niet, neem dat maar aan van een angsthaasje
vr, 11/30/2001 - 00:18 Permalink
newenergy

Er is een stichting die beweerd dat verdovingen met articaine puur gif en zeer gevaarlijk is .
Wordt dit nog steeds gebruikt ?zoniet wat wordt er nu wel gebruikt om te verdoven ?
En zijn deze producten niet giftig of gevaarlijk ?
De berichten die ik heb gekregen is van mensen die in een rolstoel terecht zijn gekomen door verkeerde stoffen die er werden ingespoten bij de tandarts.
Wat is hiervan waar en hoe weet ik wie gelijk heeft.
zo, 01/20/2002 - 12:43 Permalink
de digitale tandarts

Verdovingsvloeistof op basis van articaine i.c.m. adrenaline (ultracaine, septanest)) is een van de meest gebruikte anaesthetica ter wereld.

De voordelen zijn, dat het volgens grootschalige onderzoeken bijna geen bijwerkingen heeft, tijdens de zwangerschap gebruikt kan worden en tevens zeer goed en voldoende lang verdoofd.

Er bestaat een groep die beweert dat articaine schadelijk is, zij hebben dit echter nooit kunnen aantonen.

Er wordt wel meer beweerd in dit soort kringen. De afgelopen jaren hadden zij met overtuigende bewijzen moeten komen.


Wanneer een geneesmiddel op zo'n grote schaal wordt toegepast als articaine, met een zeer extreem laag percentage van bijwerkingen, dan wil dat wat zeggen over de therapeutische veiligheid.

met vriendelijke groet.




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-01-29 21:34 ]
zo, 01/20/2002 - 14:04 Permalink
patericia

Ik ben ook erg bang voor de tandarts. Vraag aan je tandarts of die de plek waar je je verdoving krijg koud wil maken. Dit kan met dat heeeele koude spul, ik weet niet precies hoe het heet maar dat maakt het een stuk makkelijker. Ik zelf krijg altijd een "watje" (zo noem ik het) met een verdoving voor de verdoving, dit helpt echt.
wo, 01/30/2002 - 15:52 Permalink
de digitale tandarts

Het voorbewerken van de plek waar verdoofd wordt met een koud watje helpt inderdaad!
Het is ook mogelijk om de plek al wat ongevoeliger te maken door er een verdovingszalfje op te smeren en deze enige tijd te laten intrekken.

Met vriendelijke groet.
wo, 01/30/2002 - 20:56 Permalink