Bult na vullen kies

Author:
Risje
Posted:
za, 10/06/2001 - 21:44
Alweer 1,5 maand geleden is er bij mij een vulling geplaatst in een kies in mijn linker bovenkaak, volgens mijn tandarts was het een vrij diepe vulling en net boven de zenuwen. Ongeveer 1,5 a 2 weken daarna, ontstond op mijn tandvlees, bij die kies, een bult die nogal gevoelig is. Ik ben er mee teruggeweest, hij heeft de kies opnieuw schoongemaakt en volgens de tandarts, zit er geen!! bult. Ik voel die bult duidelijk en heb er last van, zelfs als lach heb ik er last van. De bult zit vrij bovenaan net onder grens van mijn wang. Rechts op mijn bovenkaak heb ik op die plek ook een bultje zitten, maar die is niet pijnlijk of groot. Wat kan dit nou wezen???
de digitale tandarts

Beste Risje,

Helaas kan ik omdat ik niet genoeg gegevens heb (rontgenfoto's, precieze behandelingen) niet met zekerheid een antwoord geven.

Een bultje gelegen naast een tand of kies, kan mogelijkerwijs een uitgang zijn van een ontsteking aan een tand of kies. Dit wordt dan een fistel genoemd.

Het is bij een fistel mogelijk om een rubberpoint in te brengen, waarna je door het nemen van rontgenfoto kunt zien van welke tand of kies deze ontsteking afkomstig is.

Over het algemeen is het dan noodzakelijk om de wortelkanalen goed schoon te maken en te ontsmetten (wortelkanaalbehandeling). Mocht dit gelukt zijn dan zal de ontsteking verdwijnen en daarmee ook het bultje.

Mocht het bultje binnen een half jaar niet verdwijnen dan moet je echt terug naar je tandarts.

Succes!




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-10-07 20:31 ]
zo, 10/07/2001 - 20:28 Permalink