verkleurde tanden bij bij het doorbreken

Author:
admin
Posted:
do, 09/27/2001 - 22:15
Geachte heer, mevrouw,

Het kindje van mijn vriendin is inmiddels 10 maanden oud. Hij is vorig jaar 6 weken te vroeg geboren en vlak na zijn geboorte is hij opgenomen in het ziekenhuis in verband met ingeklapte (onrijpe) longetjes. Hij is daar erg ziek geweest. Inmiddels is het een gezond kereltje geworden.

Nu krijgt hij tandjes en die blijken bruine vlekken te vertonen. De tandarts vroeg of hij antibiotica heeft gehad. In zijn eerste zieke weken heeft hij die ongetwijfeld gehad. Nu is mijn vraag:

Kan het gebruik van antibiotica in zo'n vroeg levensstadium van invloed zijn op melktandjes en/of volwassen tanden en wat is hier eventueel aan te doen?


In afwachting van uw reactie, verblijf ik met vriendelijke groet,



[ Dit Bericht is bewerkt door: root op 2001-09-27 22:16 ]
de digitale tandarts

Stoornissen in de structuur van de tanden en kiezen kunnen in de verschillende fasen van de tandontwikkeling optreden en kunnen vele verschillende oorzaken hebben. Dit verklaart ook de vele variaties waarin deze stoornissen kunnen voorkomen.

U noemde de antibiotica al in uw vraag. Het is inderdaad zo dat antibiotica behorend tot de groep van de tetracyclines, verkleuringen in zowel het melk- als blijvende gebit kunnen veroorzaken. Deze tetracyclines werden vaak gegeven aan (te) vroeggeboren baby's ter bestrijding van luchtweg-infecties. Tegenwoordig weet bijna elke arts dat dit verkleuringen in het gebit kan veroorzaken en wordt het dan ook niet bij deze groep meer voorgeschreven.

Stoornissen in het glazuur van melktanden en kiezen, kunnen het gevolg zijn van ziekte en hoge koorts van de foetus tijdens de zwangerschap en tot plus minus 12 maanden na de geboorte. Dit lijkt overeen te komen met uw verhaal. Tevens lijkt vroeggeboorte ook samen te hangen met afwijkingen in het melkgebit.

Mocht dit dan de oorzaak zijn, dan is het goed mogelijk dat dan het blijvende gebit geen sporen van verkleuringen zal vertonen.

Met zekerheid is dit echter niet te zeggen, maar ik hoop dat dit u toch geholpen heeft.

Mochten de verkleuringen toch nog aanwezig zijn in het blijvende gebit dan is dit gelukkig met behulp van cosmetische tandheelkunde, bijv. bleken/ porseleinen schildjes tegenwoordig goed te herstellen.

Met vriendelijke groet.






[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-09-27 23:02 ]
do, 09/27/2001 - 22:59 Permalink