Wat wordt vergoedt uit basisverzekering bij rebasen prothese

Discussieer over de vrije tandarts tarieven! Vergelijk de prijs van je begroting of vraag feedback. Heb je daarnaast vragen of juist informatie over verzekeringen en andere vergoedingen voor tandheelkundige hulp? Dit is de plek!

Moderators: de digitale tandarts, moderator team

Wat wordt vergoedt uit basisverzekering bij rebasen prothese

Ongelezen berichtdoor phil3554 » wo mei 04, 2011 5:25 pm

Ik heb sinds enkele maanden een volledige prothese.

Veel moeite gehad met Menzis over vergoedingen.

Nu is de prothese uiteindelijk op de juiste manier vergoedt.

Echter heb ik weer moeten zeuren over de vergoeding van de zachte laag die er tijdelijk ingezet is en nu weer over de rebasing.
Klopt het dat de rebasing vergoedt wordt uit de basisverzekering en dat de techniekkosten die maar lieft 163 euro zijn voor eigen rekening komen.

Al met al beginnen de techniekkosten die ik dus zelf moet betalen flink op te lopen.

Vraag is: Zijn de techniekkosten van 163 euro redelijk en klopt het dat die volledig voor eigen rekening komen?
phil3554

Re: Wat wordt vergoedt uit basisverzekering bij rebasen prot

Ongelezen berichtdoor vV » wo mei 04, 2011 9:03 pm

rebasen etc valt geheel onder de basisverzekering. Zeker rebasen met randopbouw is kostbaar. en een zachte voering is weer kostbaarder qua techniekkosten. Het telt overigens dus wel allemaal mee in het eigenrisico! misschien dat het daarmee te maken heeft? hangt ervan af wanneer de prothese geplaatst is, en wat er allemaal voor werk gedaan is.
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor phil3554 » do mei 05, 2011 11:46 pm

vV schreef:rebasen etc valt geheel onder de basisverzekering. Zeker rebasen met randopbouw is kostbaar. en een zachte voering is weer kostbaarder qua techniekkosten. Het telt overigens dus wel allemaal mee in het eigenrisico! misschien dat het daarmee te maken heeft? hangt ervan af wanneer de prothese geplaatst is, en wat er allemaal voor werk gedaan is.

Ik heb een rekening liggen:

P02 Rebasen indirect met randopbouw aantal 2, totaal 154,98
P02 Techniekkosten, totaal 162,10

Menzis wil 154,98 betalen.

U zegt dus eigenlijk dat de techniekkosten ook betaald moeten worden door Menzis.
Mijn eigen risico heb ik dit jaar al helemaal betaald dus dat speelt geen rol.

Het gebit heb ik nu ongeveer drie maanden.

Wat moet ik doen als Menzis blijft weigeren.
Dit jaar doet Menzis met alles moeilijk lijkt wel. In het verleden nooit last gehad.
phil3554

Ongelezen berichtdoor TechniekerJeetje » vr mei 06, 2011 12:28 am

Een nieuwe prothese wordt minus het eigen risico en een eigen bijdrage vergoed.
Over het algemeen kan gesteld worden dat techniekkosten over het algemeen niet vergoed worden. (De kleine lettertjes in de polis....) Wat u vergoed krijgt zijn de tandartskosten, dus het afdrukken e.d.
Het werk wat de technieker heeft gedaan moet u zelf betalen. Beetje krom allemaal, maar is echt de realiteit....
Jan Jaap
TechniekerJeetje
Tandtechnicus moderator
Tandtechnicus moderator

Ongelezen berichtdoor vV » vr mei 06, 2011 10:18 am

TechniekerJeetje schreef:Een nieuwe prothese wordt minus het eigen risico en een eigen bijdrage vergoed.
Over het algemeen kan gesteld worden dat techniekkosten over het algemeen niet vergoed worden. (De kleine lettertjes in de polis....) Wat u vergoed krijgt zijn de tandartskosten, dus het afdrukken e.d.
Het werk wat de technieker heeft gedaan moet u zelf betalen. Beetje krom allemaal, maar is echt de realiteit....

sorry, klopt niet. vergoeding basisverzekering op rebasingen en reparaties is inclusief techniekkosten, dus menzis zal dat inderdaad ook moeten betalen. Zij behandelen het alsof het een pp is, ipv een vp.
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor Workie » vr mei 06, 2011 6:54 pm

vV schreef:
TechniekerJeetje schreef:Een nieuwe prothese wordt minus het eigen risico en een eigen bijdrage vergoed.

sorry, klopt niet. vergoeding basisverzekering op rebasingen en reparaties is inclusief techniekkosten, dus menzis zal dat inderdaad ook moeten betalen. Zij behandelen het alsof het een pp is, ipv een vp.
We maakten soms reparaties die duurder zijn dan een nieuwe prothese gewoon simpel weg omdat de zorgverzekering dat wel vergoede maar een nieuwe niet. Dit was een jaar of 5 terug maar nu vraag ik mijn af of dit nog steeds zo is?
Workie
Tandtechnicus
Tandtechnicus

Ongelezen berichtdoor vV » vr mei 06, 2011 7:48 pm

a maar dat is weer wat anders. termijn van vervanging van een VP staat op het moment op 5 jaar, dan mag ie zonder aanvraag vervangen worden.
Uitzondering daarop is wanneer het een immediaatprothese is, die mag na een half jaar al vervangen worden.
Zou probleem van de technieker niet moeten zijn trouwens, is tussen tandarts en patient.
Maar veel tandartsen zouden er goed aan doen even de verzekeringsvoorwaarden van de basisverzekering te kennen, want er lopen nog heel veel pateinten rond die eigenlijk tekort gedaan worden omdat de tandarts het niet weet en ook niet de moeite neemt na te gaan.
Een prothese kan trouwens ook best eerder vervangen worden dan genoemde termijnen, dan moet je alleen een machtiging aanvragen. Soms vervang ik een immediaat eerder, bv bij grote paroproblemen kan je de remoddeling van het kaakbot de eerste maanden vaak niet bijhouden, en moet er zo vaak opgevuld worden om het leefbaar te houden dat het een gedrocht wordt. idem bij geone vp, soms kan je zeker bij grotere en herhaalde breuken best een poging wagen met een aanvraag.
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor Workie » vr mei 06, 2011 10:49 pm

vV schreef:a maar dat is weer wat anders. termijn van vervanging van een VP staat op het moment op 5 jaar, dan mag ie zonder aanvraag vervangen worden.
Uitzondering daarop is wanneer het een immediaatprothese is, die mag na een half jaar al vervangen worden.
Zou probleem van de technieker niet moeten zijn trouwens, is tussen tandarts en patient.
Maar veel tandartsen zouden er goed aan doen even de verzekeringsvoorwaarden van de basisverzekering te kennen, want er lopen nog heel veel pateinten rond die eigenlijk tekort gedaan worden omdat de tandarts het niet weet en ook niet de moeite neemt na te gaan.
Een prothese kan trouwens ook best eerder vervangen worden dan genoemde termijnen, dan moet je alleen een machtiging aanvragen. Soms vervang ik een immediaat eerder, bv bij grote paroproblemen kan je de remoddeling van het kaakbot de eerste maanden vaak niet bijhouden, en moet er zo vaak opgevuld worden om het leefbaar te houden dat het een gedrocht wordt. idem bij geone vp, soms kan je zeker bij grotere en herhaalde breuken best een poging wagen met een aanvraag.

Wat moeten wij dan als technieker hiermee als de tandarts na de zoveelste breuk vraagt om garantie? Terwijl dus in sommige gevallen een nieuwe prothese wel vergoed kan worden. Wij willen wel graag de patiënt tevreden houden maar we weten ook dat een slechte pasvorm sneller lijd tot breuken. Moeten wij als technieker ook wat meer over zorgverzekeringen weten? Gelukkig heeft niet iedereen die problemen die je hierboven vermeld en zijn het toch wel uitzonderingen.
Workie
Tandtechnicus
Tandtechnicus

Ongelezen berichtdoor vV » za mei 07, 2011 9:05 pm

bij herhaalde breuk op dezelfde plek is er iets anders mis. afwijkend eetgedrag, ander gedrag patient (klemmen/knarsen en `s nachts niet uitdoen) of wellicht iets anders, maar kan je niet op garantie claimen. ik claim ook bijna nooit op garantie, alleen als de prothese net een maand of zo oud is en er een tandje loskomt. of iets wat totaal niet past na afwerken terwijl pasfases goed waen.

En met een waslijst aan reparaties die bij de verzekering geclaimd worden heeft d etandarts juist een extra argument een nieuwe te maken en eventueel aan te vragen. Ook al gaat patient er verkeerd mee om.. wellicht een idee dit netjes verpakt zo te communiceren.
vV
Tandarts
Tandarts

Keer terug naar Tandarts tarieven en verzekeringen