Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Hoe kies ik een nieuwe tandarts? | Tandarts.nl
  • Een nieuwe tandarts zoeken.

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe tandartspraktijk, door bijvoorbeeld een verhuizing dan wil je de juiste keuze kunnen maken. 

Je wilt je op je gemak voelen bij de praktijk waar je regelmatig komt voor controles en wellicht het bezoeken van de mondhygiënist. Misschien kies je een praktijk voor het hele gezin of zijn er speciale aandachtpunten zoals orthodontie, angst of jonge kinderen. 

Ook moet het een vertrouwde plek zijn waar je heen kan gaan bij een tandheelkundige noodsituatie. Zeker fijn als je kinderen hebt. 

Mogelijk wil je meer dan één tandarts bellen of bezoeken voordat je een beslissing neemt. Tandheelkundige zorg is een zeer persoonlijke service die een goede relatie tussen tandarts en patiënt vereist. Tijdens je eerste bezoek moet je kunnen bepalen of dit de juiste tandarts voor jou of je gezin is.

Stel je de volgende situatie voor:

  • Is het afspraakschema handig voor jou?
  • Is het kantoor gemakkelijk te bereiken vanuit je huis of werk?
  • Ziet het kantoor er schoon, netjes en ordelijk uit?
  • Is de tandarts lid van de beroepsgroepen KNMT of ANT, NvM of andere tandheelkundige verenigingen?  Alle tandartsen die lid zijn van Tandarts.nl stemmen er vrijwillig mee in zich te houden aan de hoge ethische normen die worden weerspiegeld in de gedragscode voor leden. De lidmaatschappen worden binnen kort weer gegeven op de praktijkpagina hier op Tandarts.nl
  • Volgt de tandarts na- en bijscholingen?  De lidmaatschappen worden binnen kort weer gegeven op de praktijkpagina van de tandarts.
  • Tandarts.nl heeft een zoekfunctie om in je woon- of werkomgeving de voor jou beste tandarts te vinden. Je kan zoeken op afstan , specialisaties en waarderingen van patiënten om zo je keuze goed geïnformeerd te kunnen maken. Denk aan bijvoorbeeld aan speciale angst-tandartsen, Openings tijden alleen overdag of ook op een avond of Zaterdag. Ook kan je op deze site de praktijkpagina bezoeken waar je al een eerste indruk kan krijgen van de praktijk. Ook het aanmelden kan via de pagina van de betreffende praktijk op deze site. Wel zo makkelijk!
  • Voelt de sfeer prettig aan in de praktijk?
  • Is de medische en tandheelkundige geschiedenis geregistreerd en in een dossier?
  • Legt de tandarts technieken uit waarmee je gebitsproblemen kan voorkomen? Wordt er tandheelkundige gezondheidsinstructie gegeven? 
  • Zijn er speciale regelingen getroffen voor het afhandelen van noodsituaties buiten kantooruren? (De meeste tandartsen maken afspraken met een collega of een doorverwijzingsdienst als ze niet in staat zijn om noodgevallen te behandelen.)
  • Wordt er informatie verstrekt over vergoedingen en betalingsplannen voordat de behandeling wordt gepland?

En tot slot:

Jij en je tandarts zijn partners bij het handhaven van je mondgezondheid en dat van je gezin. Neem de tijd om vragen te stellen en notities te maken als dat je helpt het advies van je tandarts te onthouden.

V2061

EXTRA vragen

Heb je vooraf informatie gekregen over de kosten van de behandeling?
Hoe ben je te woord gestaan door de medewerkers van de praktijk?
Ben je goed geïnformeerd aan het begin van de behandeling?
Werd je geïnformeerd tijdens de behandeling?
Kreeg je advies en instructies na de behandeling?
Hoe is het resultaat na de behandeling?
De praktijk waar ik patiënt ben, kent flexibele openingstijden
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk?