In zenuw geboord bij vullen, wortelkanaalbehandeling?

Author:
koekjestrommel
Posted:
di, 12/11/2012 - 16:27
Hallo iedereen,

Tijdje terug ben ik bij de Tandarts geweest, controle gedaan, en toen zag die een gaatje, daarnaast moesten mijn verstandskiezen getrokken worden.

Vervolg afspraak gemaakt voor het trekken van de Verstandskiezen, ging allemaal prima.

Anderhalve week later zou ik terug komen om het gaatje te laten vullen.

Hij zei dat het gaatje niet zo groot was, dus hij boren. Toen kreeg ik pijn, dus hij zei, ahh je zenuw zit erg dichtbij het tandoppervlak, die heb ik nu dus geraakt. Toen tikte die hem nog aan met dat haakje wat die gebruikt. Daarna heeft die het verdoofd tegen de pijn.

Toen ging die gewoon verder met boren, vulling erin.

Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat mijn tandarts een bedrag van 256,64 euro heeft gedeclareerd onder het mom van een wortelkanaalbehandeling. Daarnaast heeft hij een Tweevlaksvulling gedeclareerd ter waarde van 66,00 euro.

Na dat hij dit heeft gedaan heb ik overigens nooit terug hoeven komen of iets dergelijks.

Klopt dit allemaal wel?
koekjestrommel

Ik neem aan dat het een langere behandeling was. Hij had moeten informeren over de kosten. Het in de zenuw boren is meer een te diepgat wat met schoonmaken al tot in de zenuw bleek te zitten. Foto geeft niet altijd een zuiver beeld.


Ik heb geen idee of het langer dat normaal was, dit was de eerste keer voor mij. Hij zei uitdrukkelijk dat de zenuw dichtbij het tandoppervlak lag en dat die hem daarom geraakt had. Het hekele punt voor mij is dat ik er nu pas achter kom dat ik die behandeling blijkbaar ben ondergaan. Ik ben nooit gewezen op de kosten. Als dat wel het geval was geweest had ik rekening kunnen houden met deze kosten.
wo, 12/12/2012 - 09:28 Permalink
koekjestrommel

dat is een punt wat we hier niet kunnen oplossen, dat mag de tandarts u zelf uitleggen. hoe lang heeft de behandeling geduurd?


Ja dat snap ik. Ik denk rond de 40 minuten of zo iets dergelijks. Ik heb het uitgelegd aan een vriend van mij, die zit in ze laatste jaar van tandheelkunde, en die vertelde dat die wel degelijk een wortelkanaalbehandeling heeft uitgevoerd, aan de hand van mijn beschrijving.

Waar ik het moeilijk mee heb is dat de kosten van deze behandeling niet duidelijk zijn gemaakt richting mij, en ik heb wel het gevoel dat dat hoort. Zeker met de vrije tarieven op dit moment heb ik het gevoel dat mij de kans is ontnomen om te kijken of het ergens anders goedkoper kan.
ma, 12/17/2012 - 10:59 Permalink
koekjestrommel

een bespreking van kosten is normaal ja, zelfs boven 150,- een vereiste, en indien gewenst op schrift. overigens zijn de bedragen die ik zie vrij normaal voor een naar het lijkt meerwortelige kies.


Allereerst, dank voor uw tijd.

Dat is dus niet gebeurd, ik heb met mijn tandarts gesproken, maar die draaide er om heen, en zei alleen dat het spijtig was. Toen ik vroeg naar hoe en waar ik een klacht kon indienen kon mij dat niet duidelijk gemaakt worden. Ik vind het ook allemaal zeer spijtig.

EDIT: Wat u zei klopt, dat staat ook bij de informatie op de site.

"Bij uitgebreide behandelingen informeren wij u over de kosten. Desgewenst kan het behandelplan met de bijbehorende kosten schriftelijk worden vastgelegd. Wij doen dit in elk geval altijd voor behandelingen vanaf vanaf 150 euro. Na uw instemming voeren we de afgesproken behandeling uit. Dat kan over het algemeen binnen 14 werkdag(en)."
di, 12/18/2012 - 09:30 Permalink
koekjestrommel

Ik ben erachter gekomen dat mijn tandarts aangesloten is bij het NMT. Moet ik deze nu gaan benaderen?

Overigens ben ik ook nergens een enkele code tegengekomen, die ik andere mensen hier wel zie plaatsen, bv. code A211 27,50 xxxxxxxxxx

Ik heb als specificatie in mijn nota overzicht alleen wortelkanaalbehandeling en tweevlaksvulling staan. Geen enkele code te bekennen.
do, 12/27/2012 - 15:07 Permalink
Overgaauw

Het is mogelijk dat bij het boren blijkt dat het gaatje dieper zit dan gedacht. Een röntgenfoto geeft daar geen uitsluitsel over. Het kan zijn dat de zenuwkamer wordt bereikt of ook geïnfecteerd is. Het kan noodzakelijk zijn de zenuw vervolgens te verwijderen en het zenuwkanaal te vullen. Daaroverheen wordt dan nog de vulling geplaatst. De mogelijkheid hiervan heeft de behandelaar u verteld begrijp ik. Op zich geen vreemde situatie en er zijn ook geen excessieve kosten berekend.

Dat het daadwerkelijk gebeurde had de behandelaar mijns inziens wel mogen melden en hij had ook mogen vertellen wat de verdere behandeling in zou houden en de kosten daarvan. U was daarmee overigens niet onder de behandeling uitgekomen. Kennelijk heeft de tandarts de melding vooraf als voldoende geacht en vindt u dat te summier. Persoonlijk deel ik uw mening.

Wat u bij de NMT wil doen is mij niet duidelijk en u moet uzelf de vraag stellen wat u ermee zou willen bereiken. U kunt in ieder geval de tandarts vertellen dat u dat soort zaken in het vervolg wel wil weten en hem desnoods een 'dat had u wel even mogen zeggen'-achtige berisping geven.

Tot slot, het gebrek aan codes begrijp ik niet helemaal, om te kunnen declareren bij de verzekeraar zijn die toch nodig.
di, 03/19/2013 - 15:54 Permalink