Zelf ingeplande afspraak in rekening brengen

Author:
DeCorps
Posted:
za, 03/21/2015 - 17:37
Mijn orthodontist heeft een zelf ingeplande afspraak, welke niet is nagekomen in rekening gebracht. Mijn vraag is of de orthodontist hierbij is haar recht staat.

In eerste instantie is er door mij een afspraak ingepland bij de orthodontist. Deze afspraak ben ik niet nagekomen. Het tarief dat in rekening wordt gebracht in zo'n geval heb ik betaald. Vervolgens heeft de orthodontist zelf, zonder overleg met mij een nieuwe afspraak ingepland. De orthodontist heeft een brief verstuurd waarin vermeld staat dat zij een nieuwe afspraak heeft ingepland.

Ik, de klant heb niet aangegeven beschikbaar te zijn op dat moment, nog heb ik ingestemd met de afspraak. Naast de brief heeft er geen correspondentie plaatsgevonden tussen mij en de behandelaar. Doordat ik tijdelijk in het buitenland verblijf voor mijn studie, heb ik de brief niet op tijd gelezen. Dit terzijde. Het argument dat de orthodontist gebruikt is dat, mocht ik niet beschikbaar zijn geweest, ik de orthodontist daarvan op de hoogte diende te brengen voorafgaand aan de datum van de afspraak. In elk ander geval, gaat de orthodontist ervan uit dat de afspraak die zij zelf heeft ingepland en waarvan geen communicatie heen en weer heeft plaatsgevonden nagekomen zal worden.

De orthodontist mag hiervan uitgaan, maar dit zegt nog niet dat zij met deze manier van handelen in haar recht staat. Met zowel het zelf inplannen van de afspraak als het vervolgens in rekening brengen van de kosten van het niet na komen van die afspraak handelt zij naar mijn mening fout. Zelf afspraken inplannen mag. Vervolgens, ook al is er geen overeenkomst met de andere partij, kostbare tijd vrij maken in je drukke schema mag van mij ook. Tot nog toe heb je hiermee jezelf alleen nog maar. Vooral als je er niet voor zorgt dat je geen andere klanten kan behandelen in dat tijdsblok, mocht de eerste klant niet aanwezig zijn. Echter ervan uit gaan dat de tegenpartij op komt dagen, en deze vervolgens geld in rekening brengen, mocht dit niet gebeuren is naar mijn inziens nog fatsoenlijk nog geoorloofd. In elke andere branch wordt deze manier van handelen afgekeurd. Enkel binnen de branche van orthodontisten en tandartsen is dit de norm geworden. Een onbehoorlijk beleid dat er in het verloop van tijd is ingeslopen en dat nu de norm is geworden.

Mijn vraag is of er richtlijnen zijn voor dergelijke situaties. De code C90 ben ik mee bekent, echter zegt deze niks over de noodzaak van een daadwerkelijke overeenkomst tussen klant en behandelaar met betrekking tot de afspraak.
zel'dovich

Veel praktijken hanteren "Algemene voorwaarden". Als je die hebt gekregen bij de inschrijving mag de behandelaar er van uit gaan dat je er akkoord mee bent. Daar kan ook de procedure in staan over het maken van de afspraken en hoe te handelen als je deze wilt annuleren.Daar zit je dan wel aan vast denk ik. Dus even die voorwaarden bekijken.

Als er niets helemaal niets over staat zou ik niet betalen. Zeg anders gewoon dat je niet op de hoogte bent gesteld van de afspraak., zij moet maar bewizen van wel. Een gewone brief sturen is niet voldoende, moet op zijn minst aangetekend zijn.
za, 03/21/2015 - 23:41 Permalink