Wat omvat een "gebitsreiniging uitgebreid"?

Author:
glas zuurtje
Posted:
vr, 06/25/2010 - 16:44
Ik kreeg een rekening van een "gebitsreiniging uitgebreid", maar dat lijkt mij een foutje: er is door de mondhygieniste wat tandplak tussen de kiezen weggekrabt en de boel is gepolijst. Duur: 25 min.
Spiegeltje

"Onder uitgebreide gebitsreiniging wordt verstaan het verwijderen van plaque en/of tandsteen dat in een zodanige hoeveelheid lokaal of gegeneraliseerd aanwezig is dat hiervoor een aanmerkelijk langere behandeltijd noodzakelijk is dan bij de gemiddelde gebitsreiniging"

Dat staat in de tarievenbeschikking van de NZa voor een M59 (gebitsreiniging uitgebreid). In de praktijk is het lastig om er een bepaalde tijdsduur aan te koppelen. De omschrijving is vaag genoeg om 'creatief' mee om te gaan. Een bedrag van €46,12 (M59) voor 25 minuten werk is echter op zich niet zo onredelijk. Het uurloon van een vrijgevestigde MH is ook rond de 100 euro. Maar voor hetzelfde geld had een andere MH een M55 (standaard gebitsreiniging) gedeclareerd, dat weer wel. Ik zou echter niet meteen willen zeggen dat het pertinent fout is gedeclareerd.
vr, 06/25/2010 - 17:09 Permalink
titusvh

Na aanleiding van de eerste klacht, waarbij door replyers wordt aangegeven dat voor genoemde tijdsduur een M59 niet onredelijk is, wil ik daar mijn factuur ook graag even tegen aanhouden.

Ik moest een afspraak van een kwartier maken (is vorige keer gezegd) voor controle omdat er óók tandsteen verwijderd diende te worden.
De controle is uitgevoerd, er is tandsteen verwijderd, er is NIET gepolijst.
Ik ben een kwartiertje binnen geweest en krijg een factuur voor C11 (19,47) en M59 (46,12).
Omgerekend een uurtarief van 260 euro.
Ik krijg daar niet zo'n lekker gevoel van.
Ik moet het geheel zelf betalen. Maar da's niet de reden, ook een verzekeraar moet niet te hoog aangeslagen worden omdat we dit uiteindelijk allemaal samen betalen.

Ik heb al eerder bij deze tandarts (toen de verzekering het nog wel vergoedde) een vulling laten crediteren. Er werd namelijk een kies gevuld waarvoor hij een week eerder in een verwijsbrief voor de kaakchirurg had geschreven dat deze getrokken diende te worden. Ik kwam daar toevallig achter omdat ik mijn kiezen mee heb genomen en een mooie witte vulling zag zitten...
Over het argument van de assistente "maar de verzekering betaalt toch" was ik niet te spreken.

Maar goed: 66 euro voor kwartiertje werk, is dat gebruikelijk? Is het redelijk de factuur te laten matigen?
En hoeveel tijd staat normaliter ongeveer voor een C11?
ma, 10/25/2010 - 12:37 Permalink
vV

je moet niet naar tijd sec kijken.
Bij de een is het veel werk, bij de ander niet. De ene 2 vlaks vulling is de andere niet, maar er staat wel 1 tarief voor. Ik heb dit al eerder, bij herhaling, hier uitgelegd:

Doordat het gemiddelde tarieven zijn, dus gebaseerd op de gemiddelde tijd en hoeveelheid materiaal etc die nodig is, kan het voorkomen dat iemand relatief kort (onder gemiddelde) in de stoel zit, en dezelfde rekening krijgt als iemand die bovengemiddeld lang in de stoel zit. Is de consequentie van de tariefstructuur.

Alleen bij zaken als tandsteen weghalen is er te differentieren op weinig, gemiddeld, uitgebreid, waarbij tijd alleen niet de enige factor is waarmee gekozen wordt, ook d ehoeveelheid is van belang. Zit er weinig tandsteen maar wel heel veel plekken, kan er toch sprake zijn van keuze voor M59, uitgebreid. Zeker wanneer er apart vermeld wordt dat de afspraak een bepaalde tijd moet hebben omdat er ook tandsteen verwijderd gaat worden is er niet sprake van een beetje denk ik.
ma, 10/25/2010 - 12:50 Permalink
titusvh

Tijd en hoeveelheid werk lijkt me wel behoorlijk gecorreleerd. Mijn logica is dan "als het in een kwartiertje kan" (inclusief controle dus) was het blijkbaar niet zoveel.

Ik snap (weet) dat een tandarts hard gestudeerd heeft. Maar ik vind een omgerekend uurtarief van 230 euro daar toch niet echt in verhouding mee staan.

Kijk dat verzekeraars zaken afspreken als DPC codes: één tarief voor een bepaalde aandoening, dat is hun zaak. Dat is blijkbaar efficiënter/goedkoper.
Maar als particulier vind ik het niet nodig meer te moeten betalen omdat de tandarts bij de buurman er méér werk aan heeft. Ik zie de loodgieter al aankomen: "ik reken bij U wat meer, want bij mijn vorige klusje heb ik te weinig gerekend".
En juist de tandheelkunde is volgens mij een discipline waar het veel vaker voorkomt dat mensen niet of niet volledig verzekerd zijn. En dan is dit m.i. dus geen geschikte tariefstructuur.

Voor het - met voor mijn gevoel de natte vinger gehanteerde - verschil tussen gebitsreiniging gemiddeld en uitgebreid moet menigeen >2 uur werken.
En zeuren over een tientje op een UUR-tarief vind ik ook niet zo nodig. Maar het gaat hier om tien keer zoveel...
ma, 10/25/2010 - 12:58 Permalink
vV

Kijk dat verzekeraars zaken afspreken als DPC codes: één tarief voor een bepaalde aandoening, dat is hun zaak. Dat is blijkbaar efficiënter/goedkoper
dat spreken de verzekeraars niet af, word opgelegd door de NZA.
En daar deugt van alles ook niet aan, aan dat systeem.

Een uurtarief van een 230,- is zo gek nog niet als u zou weten wat daar allemaal nog aan kosten afgaat....MAar die discussie ben ik een beetje zat, ga ik dus ook niet verder meer. Heeft u er geen geld voor over, gaat u toch gewoon niet?

Maar als particulier vind ik het niet nodig meer te moeten betalen omdat de tandarts bij de buurman er méér werk aan heeft.
graag klagen dan bij de NZA, die is verantwoordelijk voor de tariefstelling en het systeem. Wordt trouwens al gehanteerd langer dan ik tandarts ben (ruim 23 jaar ).
ma, 10/25/2010 - 13:15 Permalink