'Tarieven tandartsen fors omhoog'

Author:
Snowman
Posted:
za, 04/16/2011 - 20:24
Tandartsen worden onbetaalbaar als ze zelf hun eigen tarieven mogen bepalen. Dat zegt patiëntenorganisatie NPCF, schrijft het AD. Het kabinet wil de vrije prijzen komend jaar invoeren.

Het idee is dat door onderlinge concurrentie de prijs daalt en de kwaliteit stijgt. De NPCF denkt dat de prijzen alleen maar zullen stijgen, omdat tandartsen moeilijk zijn te vergelijken en er een tekort is.

De tandartsen zelf zijn daar niet bang voor. Ze staan te springen om meer te gaan concurreren. Minister Schippers wil deze zomer een knoop doorhakken.

© ANP




Wie gaat hier beter van worden, de tandarts of de patient ?
Veel mensen hebben nu al moeite om de tandarts te bezoeken ivm het financiele plaatje.
Spiegeltje

Als de 'vrije markt' niet goed werkt kun je inderdaad verwachten dat de prijzen van behandelingen (lees: tarieven) omhoog gaan zonder dat er een verbetering van kwaliteit tegenover staat (kan zelfs dalen). Dat gebeurt overal zo. In zo'n situatie kunnen van overheidswege opgelegde tarieven, zoals we die nu kennen, prijsuitwassen voorkomen. Wat betreft de kwaliteit wordt ookk dan echter niets gereguleerd (vergeet de IGZ maar).

Tandheelkunde is een ingewikkeld product. Dat betekent dat het heel lastig is om prijs en kwaliteit goed te vergelijken. Dat is namelijk wel een keiharde voorwaarde voor goede marktwerking. Bovendien werk de vrije markt alleen goed als er (ruim) voldoende tandartsen zijn. Regionaal is nog sprake van tekorten.

Hoewel er initiatieven zijn om de markt wat meer transparant te maken verwacht ik zelf niet dat dit zomaar goed gaat werken. Dat zou inderdaad kunnen leiden tot tandartsen die hoge tarieven vragen en middelmatig werk afleveren. Ik heb wel begrepen dat het mede van deze mate van transparantie afhangt of de vrije tarieven echt doorgezet worden.

Maar ook het huidige stelsel is niet ideaal. Met name dan voor mensen die graag betere zorg willen en daar ook voor willen betalen. Die groep is er namelijk ook, het gaat niet alleen om mensen die de tandarts nu al veel te duur vinden. Vaak is dat ook niet terecht, het is ook een kwestie van het stellen van prioriteiten.

Voor mensen die de tandarts echt niet kunnen betalen is er de tandartsverzekering. Voor onvermijdelijke hoge kosten - die de verzekering niet dekt - zou wellicht meer moeten gebeuren voor deze groep (awbz of wmo).

Zo beschouwd werkt het systeem niet echt solidair: in " het gunstigste geval" krijg je een veel groter onderscheid in matige tandartsen met lage tarieven (voor de man met de pet) en toptandartsen (voor de happy few). Dat wordt pas anders als er een overschot komt aan tandartsen, dat zie ik niet zo gauw gebeuren vanwege het beperkte aantal opleidingsplaatsen.
za, 04/16/2011 - 20:58 Permalink
Stokertje

Ik krijg bij vrije tarieven een onderbuikgevoel van patiënten die vullingen gaan 'shoppen'. Lijkt me niet erg bevorderlijk van de zorgrelatie tussen patiënt en behandelaar. Juist vertrouwen die je binnen zo'n zorgrelatie opbouwt lijkt mij veel belangrijker dan marktwerking en concurrentie (ook al zouden er ruim voldoende tandartsen zijn). Puur gevoelsmatig dit trouwens... Ik heb niet zoveel verstand van het bedrijfsleven :P
zo, 04/17/2011 - 20:09 Permalink
vV

om te kunnen shoppen moeten beide partijen meewerken. Ik denk ook dat juist die vertrouwensrelatie ervoor gaat zorgen dat het allemaal wel mee zal gaan vallen, tenminste voor die categorie die een goede vertrouwensrelatie hebben met de tandarts. Werkt 2 kanten op en dat betekent onder de streep denk ik dat de tandarts die goed kan uitleggen waarom tarieven veranderen wanneer die zouden veranderen waarom dat is, de kwamiteit dus inzichtelijk maken. materiaalkeus onderbouwen, uitleggen dat een kies trekken vaoor het huisige tarief natuurlijk onzin is, bepaalde zaken zullen wellicht wat minder goeddkoop worden (want dat is het nu gewoon) , andere dingen misschien jusit nog goedkoper dan nu al het geval is.

Voor de referenties: ga eens na watr bepaalde zaken over de grens kosten, bij de goede tandartsen dan. vulling in italie tussen de 100 en 350,-, endo 1000,- minimaal etc.
NL is nu het op 1 na goedkoopste land van europa qua tandartstarieven, en degeen die het goedkoopste is zullen we maar niet bespreken qua kwaliteit.... Alles heeft zijn prijs zeg maar. Wellicht zijn er in NL tandartspraktijken die straks meewerken met shopgedrag, en voor de patient die het goedkoopste wil is dat prima, ga dan alleen straks niet zeuren als op termijn goedkoop duurkoop blijkt te zijn.

Mits goed materiaal gekozen gaan ook composietvullingen 10+ jaren mee, net van de week daar een paar van moeten vervangen. Dan vind ik dat er best een prijskaartje aan mag hangen dat hoger is dan dat van de tandarts waar dezelfde 4 jaar meegaat omdat ie goedkoo materiaal gebruikt bv.

En ga vooral geen paniek zaaien zonder alle facetten te belichten, prijs is slechts 1 van de dingen die anders gaan worden. bedenk mij net dat we in ieder geval nu weer echte inflatiecorrectie kunnen doen, ipv die o,ooo die we tot nu toe kregen.
zo, 04/17/2011 - 20:48 Permalink
Stokertje

Even een hersenspinsel, maar zou 'tijd' voor een bepaalde behandeling een factor voor prijsbepaling kunnen zijn? Een bepaald bedrag voor een restauratie per minuut bijvoorbeeld? Van te voren met de patiënt bespreken dat de vulling bijvoorbeeld 15 minuten duurt en dat daar een bepaald tarief voor geldt? Met ervaren tandartsen die een hoger tarief kunnen rekenen voor een vulling, omdat ze dit in een kortere tijd kunnen dan minder ervaren tandartsen bijvoorbeeld... Nogmaals, slechts een hersenspinsel :)
zo, 04/17/2011 - 21:04 Permalink
vV

nee... kan best zijn dat jantje zijn endo in d ehelft van de tijd doet omdat ie veel in dure en goede apparatuur geinvesteerd heeft, en heel dure maar goede vulmaterialen gebruikt, terwijl pietje de endo in dubbele tijd doet omdat ie sinds 1980 niet meer heeft bijgeleerd en nog steeds de endo krampachtig op dezelfde manier doet. niet per se een slechte overigens. kan je kwaliteit niet sec aan afmeten in ieder geval.

Daarnaast krijg je allerlei andere factoren die een prijs bepalen die voorheen niet meegenomen werden (mochten worden..) omdat het een uniform tarief betrof.

Microscoop bv mag nu alleen bij endo`s in rekening gebracht worden, officieel. er zijn tandartsen die zich daar niet aan houden waar ik overigens geen enkel probleem mee heb omdat het wel kwaliteit verhogend kan werken (kan!) het is dus niet zo dat iemand die geen microscoop heeft per definitie een prutser is. Maar ik kan mij wel voorstellen dat iemand met micrscoop makkelijker een hoger tarief "'verkoopt"".


overigens om terug te komen op TS: het allergoedkoopste is het gebit zelf goed onderhouden. 9 van de 10 gebits problemen/schade ontstaan nog steeds gewoon door eigen schuld/verwaarlozing. Als mensen daar beginnen hoeven ze ook weinig aan de tandarts uit te geven.....
zo, 04/17/2011 - 21:19 Permalink
Snowman

Ik krijg bij vrije tarieven een onderbuikgevoel van patiënten die vullingen gaan 'shoppen'. Lijkt me niet erg bevorderlijk van de zorgrelatie tussen patiënt en behandelaar. Juist vertrouwen die je binnen zo'n zorgrelatie opbouwt lijkt mij veel belangrijker dan marktwerking en concurrentie (ook al zouden er ruim voldoende tandartsen zijn). Puur gevoelsmatig dit trouwens... Ik heb niet zoveel verstand van het bedrijfsleven :P


Als ik naar mezelf kijk : JA
Vanmiddag nog met veel familie leden over dit gehad, ook die zeggen : JA
Mensen gaan kijken waar ze ergens anders voordeliger uit zijn.
En sorry de zorg relatie tussen tandarts en mij en bij velen (blijkt vanmiddag uit het gesprek)
stelt niets voor, dus waarom niet shoppen.

Ik ga naar de tandarts voor mijn gebit en niet voor de tandarts kom ik daar.
De tandarts doet in mijn geval niet ter zake.

Ben eerlijk en zal waarschijnlijk niet gewaardeerd worden dat ik dat hier nu geschreven
heb.
zo, 04/17/2011 - 22:21 Permalink
Paramedic

Ben eerlijk en zal waarschijnlijk niet gewaardeerd worden dat ik dat hier nu geschreven
heb.

Dat mag je toch gewoon vinden, dat is je goed recht.
Ikzelf kom al heel lang bij dezelfde tandarts, en hoop daar ook nog lang als patient te kunnen blijven, ik ga dus niet shoppen.
zo, 04/17/2011 - 22:36 Permalink
vV

mag het helemaal vinden, ieder heeft recht op zijn eigen mening.

iedere patient krijgt de tandarts die hij/zij verdient en andersom.
Jammer dat je tandarts blijkbaar ook niet de moeite doet wel een relatie op te bouwen, gemiste kans. Of dat die pogingen geen gehoor vinden, ook gemiste kans.

Maar dan achteraf als er ineens andere zaken gaan spelen ook niet klagen.. :wink:
ma, 04/18/2011 - 14:13 Permalink
robinson

Ik krijg bij vrije tarieven een onderbuikgevoel van patiënten die vullingen gaan 'shoppen'. Lijkt me niet erg bevorderlijk van de zorgrelatie tussen patiënt en behandelaar. Juist vertrouwen die je binnen zo'n zorgrelatie opbouwt lijkt mij veel belangrijker dan marktwerking en concurrentie (ook al zouden er ruim voldoende tandartsen zijn). Puur gevoelsmatig dit trouwens... Ik heb niet zoveel verstand van het bedrijfsleven :P


Als ik naar mezelf kijk : JA
Vanmiddag nog met veel familie leden over dit gehad, ook die zeggen : JA
Mensen gaan kijken waar ze ergens anders voordeliger uit zijn.
En sorry de zorg relatie tussen tandarts en mij en bij velen (blijkt vanmiddag uit het gesprek)
stelt niets voor, dus waarom niet shoppen.

Ik ga naar de tandarts voor mijn gebit en niet voor de tandarts kom ik daar.
De tandarts doet in mijn geval niet ter zake.

Ben eerlijk en zal waarschijnlijk niet gewaardeerd worden dat ik dat hier nu geschreven
heb.


Logistiek is dat haast niet te doen.
Als er een nieuwe patient binnenkomt wil ik recente foto's hebben. ( via de andere tandarts of zelf maken).
Klinisch onderzoek, anmanese etc. Daarna dan die goedkopere vullingen.
Per saldo zal de patient duurder uit zijn ivm. de extra werkzaamheden.
Bij uitgebreid kroon/brugwerk of specialistische tandheelkunde kan ik me het overigens wel voorstellen.
ma, 04/18/2011 - 14:39 Permalink
Snowman

mag het helemaal vinden, ieder heeft recht op zijn eigen mening.

iedere patient krijgt de tandarts die hij/zij verdient en andersom.
Jammer dat je tandarts blijkbaar ook niet de moeite doet wel een relatie op te bouwen, gemiste kans. Of dat die pogingen geen gehoor vinden, ook gemiste kans.

Maar dan achteraf als er ineens andere zaken gaan spelen ook niet klagen.. :wink:



2x per jaar zie ik de tandarts en meer niet.
Zie de cassiere achter de kassa vaker dan de tandarts.
ma, 04/18/2011 - 15:36 Permalink
vV

met 2 x per jaar is er gelukkig niet zo veel loos met het gebit. Kan er nog wel sprake zijn van een (vertrouwens-) relatie. Zou er denk ik aangezien men de gezondheid toevertrouwd aan zo iemand wel moeten zijn.

En zeg nu niet: gaat alleen om het gebit, want dat gebit hangt een heel lichaam aan vast, en tussen het gebit en de rest van het lijf is dus wel een wisselwerking.

Het is niet voor niets zo dat mensen met een slecht gebit ook andere lichamelijke problemen hebben of krijgen, die daar mee samenhangen, en andersom.

Maar zoals gezegd: eigen keus.
ma, 04/18/2011 - 15:44 Permalink
vV

daarnaast zijn er veel meer mensen die ik vaker zie dan mijn tandarts (tenminste, in zijn stoel dan..). Ik zie hem zelfs nog vaker dan mijn huisarts. Maar ik zie nog vaker idd de mensen achter de kassa in supermarkt, benzinepomp, zelfs mijn garagist zie ik vaker dan mijn tandarts.

Laat ik nu wel een vertrouwensrelatie hebben met mijn huisarts die ik eigenlijk nooit zie (ik zal wel moeten want als ik haar wel zie is het met een verdomd goede reden en dan heb ik wel andere dingen aan mijn hoofd dan aan haar oprechtheid twijfelen...) , met mijn tandarts ook op de momenten dat ik hem niet prive zie, en met mijn mijn garagist (zal wel moeten want hem vertrouw ik dus ook mijn leven toe...). echter niet met mensen achter de kassa, hoe vaak ik die ook zie. snap de vergelijking ook niet zo eigenlijk want het gaat echt om heel andere dingen. Mijn mening: iemand die naar de (tand-)arts gaan vergelijkt met boodschappen doen snapt iets essentieels (helemaal) niet. Maar goed, eigen keus dan en idd ook eigen verantwoording. no hard feelings. druk genoeg met mensen die (m.i.) verstandiger keuzes maken.
ma, 04/18/2011 - 16:26 Permalink
Snowman

VV hoe kan je nu een vertrouwensrelatie hebben met iemand die je maar
2x per jaar ziet ?
Is gewoon onmogelijk.
De meeste tandartsen kijken ook eerst in de computer van oh Mevr. Janssen is
aan de beurt, staan er aparte dingen van vermeld in de computer of niet.
Als jij of een andere tandarts zo'n vertrouwensrelatie hebt met bijv. Mevr. Janssen
die je maar 2x per jaar ziet dan moet er meteen een lichtje bij je gaan branden als je
ziet dat die de volgende patient is die aan de beurt is.

Het is inderdaad verstandig om te 'shoppen' als je grote uitgaves moet doen aan je
gebit, kan je honderden euro's schelen.
Je bent een dief van je portomonee als je het niet doet.
Gaan niet voor niets zoveel mensen het al in het buitenland 'zoeken'.
Eigen portomonee gaat boven de portomonee van de tandarts.
ma, 04/18/2011 - 16:36 Permalink
vV

Wie gaat hier beter van worden, de tandarts of de patient ?
Veel mensen hebben nu al moeite om de tandarts te bezoeken ivm het financiele plaatje.


om maar even terug te grijpen op het oorspronkelijk commentaar op het artikel (waarvan de titel in zoverre onjuist is dat er op voorhand een conclusie getrokken wordt waarvan het nog maar de vraag is wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.)

Als het goed gaat, zoals de bedoeling is worden beiden er beter van. En dan heb ik het niet over geld (helaas wel jouw enige insteek als ik alle commentaren goed begrijp) maar over kwaliteit van geleverde zorg, mogelijkheden tot innovatie, en meer duidelijkheid voorafgaande aan behandelingen.
Voordeel voor de tandarts daarbij is ook minder vragen en/of klachten achteraf, naast meer plezier in het werk, wat ook weer goed is voor de kwaliteit. Het word zowaar toegestaan boven het maaiveld uit te steken, jawel en dat in NL!
Zoals ik zo vaak probeer uit te leggen: het gaat niet (alleen) over geld, er is meer wat daaraan vast hangt.

Mbt 2e punt uit het commentaar: veel mensen het geld niet om de tandarts te bezoeken: de cijfers geven aan dat dat wel meevalt...
http://www.gezondheidskrant.nl/23774/zorggebruik-laatste-30-jaar-toegen… sinds 2000 stabiel te noemen, dus zeker niet minder geworden. Sterke toename juist in de jaren dat er steeds meer op het eigen bordje kwam en ziekenfonds voor volwassenen werd afgeschaft etc.

ik denk ook dat de insteek van het artikel veel te simpolistisch is en onder de categorie doemdenken kan vallen om de mening en/of vrees van een enkeling kracht bij te zetten. het is maar hoe je het brengt.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik hoef niet de deur plat te lopen bij iemand om toch vertrouwen in de persoon te hebben.
Het gaat juist om die paar keer dat je er wel bent, hoe het dan gaat, en hoe het gevoel is, de communicatie etc. Maar dat is persoonlijk, ik ben blij dat ik er wel voor open sta trouwens, want dat is onder de streep meestal "'the issue"": sta je ervoor open of niet, nog even daargelaten of het nodig is of niet.

Als ik geen klik heb met een patient maakt mij op zich niet uit, ik zal wel proberen die klik te krijgen maar dat lukt niet bij iedereen. Als ik duidelijk niet alleen geen klik heb maar zelfs een negatief gevoel door wat voor reden dan ook, kan er nooit voldoende basis zijn of komen voor een goede "'zorgrelatie"' want daar gaat het mij uiteindelijk om. Daarvoor hoef ik iemand niet aardig te vinden, als er maar wel goede communicatie is. ik hoef trouwens ook niet aardig gevonden te worden, als men maar wel open staat voor wat ik vertel, probeer over te brengen, en snapt hoe de voprk in de steel zit. Zo niet kan men er beter een punt achter zetten.
ma, 04/18/2011 - 17:29 Permalink
Snowman

[

Als ik geen klik heb met een patient maakt mij op zich niet uit, ik zal wel proberen die klik te krijgen maar dat lukt niet bij iedereen. Als ik duidelijk niet alleen geen klik heb maar zelfs een negatief gevoel door wat voor reden dan ook, kan er nooit voldoende basis zijn of komen voor een goede "'zorgrelatie"' want daar gaat het mij uiteindelijk om. Daarvoor hoef ik iemand niet aardig te vinden, als er maar wel goede communicatie is. ik hoef trouwens ook niet aardig gevonden te worden, als men maar wel open staat voor wat ik vertel, probeer over te brengen, en snapt hoe de voprk in de steel zit. Zo niet kan men er beter een punt achter zetten.


U bent er om een controle te doen of het gebit in orde is ja of nee.
Is het niet in orde kan u de patient vertellen wat er eigenlijk zou moeten gebeuren en
wat dan eventueel het kostenplaatje is, niet meer en niet minder.
Is dan aan de patient wat hij of zij er mee doet.
Heeft niets met vertrouwen te maken tussen een tandarts en patient.
ma, 04/18/2011 - 18:44 Permalink
vV

de term simplistisch komt weer om de hoek.... het is duidelijk dat u er niets van begrijpt, maakt niet uit want het is uw gebit en lijf.
Er zijn altijd keuzes te maken, en die maak je als het goed is samen met de patient. Informed consent heet dat... En daar komt dus gelijk de vertoruwensrelatie om de hoek kijken. Echt, er is een samenhang tussen die 2.

geeft niet dat u het niet wilt of kunt begrijpen. De tijd zal leren wie er gelijk heeft/krijgt.
ma, 04/18/2011 - 20:31 Permalink
mecánico para …


En sorry de zorg relatie tussen tandarts en mij en bij velen (blijkt vanmiddag uit het gesprek)
stelt niets voor, dus waarom niet shoppen.


die relatie is niet of je mekaar leuk vind maar over een zorgrelatie waarbij je als zorgverlener je best doet en als patient de gegeven adviezenopvolgt. Elkaar leuk en aardig vinden is een reden de zorgrelatie verplicht te verbreken
ma, 04/18/2011 - 20:59 Permalink
Stokertje

Tandartsangst komt erg veel voor, ik hoor soms getallen van boven de 90% van de bevolking. Lijkt mij dat juist deze groep op zoek is naar een goede zorgrelatie, waarbij vertrouwen in elkaar erg belangrijk is...

Ander punt: als een patiënt geen waarde hecht aan een dergelijke zorgrelatie en dus her en der gaat ´shoppen´, lijkt het me dat de voorgaande behandelaar ook geen vertrouwen meer heeft in zijn patiënt. Kan hij deze dan laten uitschrijven?
ma, 04/18/2011 - 23:41 Permalink
vV

Ander punt: als een patiënt geen waarde hecht aan een dergelijke zorgrelatie en dus her en der gaat ´shoppen´, lijkt het me dat de voorgaande behandelaar ook geen vertrouwen meer heeft in zijn patiënt. Kan hij deze dan laten uitschrijven?

jazeker, per direct verbreekt patient zelf namelijk de behandelovereenkomst die bestond uit hoofde van de WGBO. en hij/zij kan dus geen aanspraak meer maken op hulp door zijn voorgaande tandarts.

Bijverschijnsel kan zijn dat wanneer er steeds meer mensen gaan shoppen, er steeds meer mensen zonder vast tandarts komen, wat dan weer extra druk op de spoedgevallendiensten gaat geven, die dan als reactie waarschijnlijk de regels gaan straktrekken. Met weer als gevolg meer morrende mensen maar bovenal stijgende kosten voor die mensen zelf. want de tarieven voor spoedhulp zijn ook vrij.
Ik denk ook dat het onder de streep wel mee zal gaan vallen. heel veel lopen nu stoer te roepen dat ze lekker gaan shoppen en geen boodschap hebben aan een huistandarts, want daar komt het eigenlijk op neer, maar op het moment dat blijkt dat ze per saldo alleen maar duurder uit zijn met dat gedrag gaan ze denk ik wel weer normaal doen, aangezien juist geld de argumentatie was.
di, 04/19/2011 - 08:15 Permalink
Snowman

heel veel lopen nu stoer te roepen dat ze lekker gaan shoppen en geen boodschap hebben aan een huistandarts, want daar komt het eigenlijk op neer, maar op het moment dat blijkt dat ze per saldo alleen maar duurder uit zijn met dat gedrag gaan ze denk ik wel weer normaal doen, aangezien juist geld de argumentatie was.


Oh is dat stoer doen, wist ik niet, vertel alleen mijn mening en dat ik dus
wel ga shoppen als ik duurdere dingen nodig zou hebben voor mijn gebit.
Denk aan mijn portomonee niet aan die van de tandarts, spijt me voor je vV.

Eerlijkheid is geen stoer doen.
di, 04/19/2011 - 09:48 Permalink
mecánico para …

heel veel lopen nu stoer te roepen dat ze lekker gaan shoppen en geen boodschap hebben aan een huistandarts, want daar komt het eigenlijk op neer, maar op het moment dat blijkt dat ze per saldo alleen maar duurder uit zijn met dat gedrag gaan ze denk ik wel weer normaal doen, aangezien juist geld de argumentatie was.


Oh is dat stoer doen, wist ik niet, vertel alleen mijn mening en dat ik dus
wel ga shoppen als ik duurdere dingen nodig zou hebben voor mijn gebit.
Denk aan mijn portomonee niet aan die van de tandarts, spijt me voor je vV.



En dan uiteindelijk goedkoop = duurkoop laten worden. Want shoppers worden uitgeschreven en met last kan je ofwel de "nieuwe"tandarts proberen ofwel de avonddienst..........maar als dat een gesloten kring is en je goedkope tandarts zit er niet bij heb je een probleem. Snowman, ga lekker shoppen joh. Doen!! Maar niet janken als er een verbroken relatie (wettelijke) is ontstaan dooe je eigen goedkoop is beter gedrag. Is overigens ook zo met ander zaken: geknustel bij de buurman = vervallen garantie bij de fabriek.
di, 04/19/2011 - 09:56 Permalink
Basset

Een arts patient relatie is ook dat die eerste ook bereid is s nachts uit zijn bed te springen voor jou wanneer het moet. Zijn feestmaaltijd te verlaten wanneer jij op je gezicht valt en dergelijke.... Als je dan aan het shoppen bent geweest weet ik niet of die nog *goedkoop* voor U uit zijn bed gaat springen.

De huidige nomenclatuur is verouderd en vele behandelingen zitten er niet eens in. Vrije tarieven zijn dan makkelijker dan een nieuwe kodelijst te maken en er een waarde op te plakken.
do, 04/21/2011 - 12:52 Permalink
Lieneke

U bent er om een controle te doen of het gebit in orde is ja of nee.
Is het niet in orde kan u de patient vertellen wat er eigenlijk zou moeten gebeuren en
wat dan eventueel het kostenplaatje is, niet meer en niet minder.
Is dan aan de patient wat hij of zij er mee doet.
Heeft niets met vertrouwen te maken tussen een tandarts en patient.


Ik vind de band tussen mij en de patient heel erg belangrijk. De patient moet bij mij het gevoel hebben om alles te kunnen bespreken wat er dan ook maar besproken moet worden. Ik wil graag veel van mijn patienten weten, want dat helpt mij prognoses te stellen. Het helpt mij hen te helpen. Ik wil graag weten of iemand een moeder heeft die op sterven ligt mee is, want dan weet ik dat zo'n iemand zijn gebit even niet op de 1e plek heeft staan. Dan weet ik dat ik even geen herinnering uit de deur moet doen. Dan weet ik dat het tandvlees meer te voorduren heeft dan anders. Als zo'n persoon last heeft van koude, ik meer richting knarsen op moet denken dan aan te hard poetsen...
Patienten moet juist het gevoel hebben dat er echt naar ze geluisterd wordt. Dat kwam tijdens het congres van afgelopen vrijdag weer heel sterk naar voren. Een mens is geen apparaat, een mens is een mens. En niks is zo complex als een mens. Alles staat met elkaar in verbinding. Dus een gebit is meer dan een mond vol tanden.
do, 04/21/2011 - 13:18 Permalink
Romy32

Een mens is geen apparaat, een mens is een mens. En niks is zo complex als een mens. Alles staat met elkaar in verbinding. Dus een gebit is meer dan een mond vol tanden.

Mooi gezegd!

http://www.tandarts1.nl/images/stories/zegellogo_nieuw.jpg
Dit komt van de website van mijn tandarts.
Vond het wel goed aansluiten bij jouw stukje, Lieneke.

Aan elke tand zit een mens.
do, 04/21/2011 - 19:48 Permalink
mprins998

Mensen die gaan shoppen hebben waarschijnlijk een goede tandarts.
Totdat ze een goedkope prutser tegenkomen,dan komen de patienten vanzelf wel terug.
Ik heb zelf ervaringen gehad met 'slechte cq. graai' tandartsen.
Je weet pas wat goed als je het slechte heb meegemaakt.
Overigens is dit wel in het voordeel van de fijne tandartsen ,de passionisten.
di, 05/17/2011 - 20:49 Permalink
Bart1974

Ik zou nooit gaan shoppen en ik denk dat er wel een band tussen tandarts/patient kan ontstaan.
Ik heb een superleuke, lieve en begrijpende tandarts. Zou haar voor geen goed kwijt willen. Bovendien je kent elkaar,als je is kiespijn hebt, doen ze ook niet moeilijk dat je dezelfde dag nog langs mag komen. Ik weet niet of je de praktijk mag noemen maar ik ga daar nooit meer weg.
za, 06/11/2011 - 15:48 Permalink
Ard

Even los van de vertrouwensband die eigenlijk iedere tandarts boven alles moet stellen.

Een vrijemarkt werking heeft ook beperkingen. Zoals dit is met de huidige gebruiksvoorwerpen, lees televisie, telefoon... Hier zijn ook wettelijke regeltjes voor. Je mag onderling geen prijsafspraken maken, het product moet aan bepaalde eisen voldoen, garantie!... Maar de consument ook. Als je je telefoon in de douche gebruikt gaat hij ook kapot. Je kan dan wel aankloppen bij je provider en zeggen 'eej maat, mijn telefoon is kapot, regel even 'n nieuwe', maar die zegt natuurlijk ook dat je 'n idioot bent en niet met je telefoon onder de douche moet staan

Stel dus dat we als tandartsen meegaan in de 'shop cultuur' en we maken een 'vitrine' met de producten die we verkopen en de prijs. Kunnen we ten eerste geen kwaliteit garanderen, hier moeten we wel naar streven, maar dit kan gewoon niet.
Daarnaast, bijt de patiënt op een hard pitje tijdens het eten van zijn boterham en springt de vulling, dan klopt hij wel bij de tandarts aan en niet bij de bakker met de rekening, want de kroon was niet stevig genoeg.
Daarnaast, als de mondhygiëne van de patiënt matig is, is er natuurlijk een veel hoger risico dat een behandeling minder resultaat levert.

Met dit laatste argument zou je een soortgelijk systeem kunnen nemen als tandarts, als dat nu bij autoverzekeringen gebeurt. Veroorzaak je veel ongelukking (Rij je niet voorzichtig genoeg), dan betaal je ook meer.
--> Heb je veel problemen met je gebit (poets je niet goed genoeg), dan betaal je ook meer. Maar hier zit een grote genetische factor in, dus dat is niet moreel om te doen.

Ik denk dat het systeem zoals het nu is werkt, zeker als we de één na goedkoopste van europa zijn. Misschien dat we moeten streven naar meer openheid over de producten. Voor veel patiënten is een vulling een vulling en eventueel maken ze zich zorgen over een zwarte of witte vulling. of nog een voorbeeld: dat een tandarts een goedkope kroon vanuit china bestelt, of deze via een tandtechnisch labo laat komen, moet kunnen, maar ze moeten dit wel aangeven aan de patiënt vind ik (staat nog los over het prijsverschil in rekening brengen).

Los van het voorgaande, marktwerking is denk ik pas echt een mogelijkheid als er tandartsen in overvloed zijn. Tegenwoordig staan mensen in de rij voor een tandarts omdat er een (groot) tekort is. Prijzen zullen dus onnodig stijgen (vraag is groter dan aanbod). En dit zal niet te goede gaan van de gemiddelde mondhygiene in nederland.
za, 06/18/2011 - 13:39 Permalink
vV

in NL is GEEN tekort aan tandartsen....
Ik weet dat in mijn vestigingsplaats zeker 10% van de praktijken, zo niet meer, gewoon patienten aanneemt. En uit de kontakten met diverse collegae elders (diverse regio`s) in het land blijkt hetzelfde, met soms nog hogere percentages open praktijken. Er zijn wellicht enkele vlekken waar wel een tekort is, maar gemiddeld gezien is dat zeker niet het geval.
za, 06/18/2011 - 15:14 Permalink
Spiegeltje

in NL is GEEN tekort aan tandartsen....

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Als 10% maar plek heeft moet een patient gemiddeld 10 praktijken bellen om een tandarts te vinden. Veel plaatsen hebben niet eens zoveel praktijken, dus moet je al weer uitwijken naar een andere plaats of gemeente. Veel mensen doen dat niet graag. Er zijn in NL ongeveer 4 tandartsen per 10.000 inwoners, dus 2500 patienten per tandarts (een gemiddelde praktijk) Dat is dan net genoeg, maar ook niet veel meer dan dat.

Voor een goede marktwerking is het m.i. niet voldoende dat de patient een tandarts kan vinden (dat lukt i.d.d. meestal wel, alhoewel niet altijd in de buurt) maar dat hij ruime keuze heeft. Dat wil zeggen dat de meeste praktijken nog patienten aannemen. Dat is nu m.i. nog lang niet het geval. Uiteraard zijn er regionale verschillen.

Tandartsen zouden veel meer moeite moeten hebben of moeten doen om patienten binnen te krijgen en ook te houden. Dat komt de kwaliteit vast ten goede. Nu melden ze zich toch wel aan. Volgens mij moet de eerste praktijk nog failliet gaan wegens het wegblijven van patienten door onvoldoende kwaliteit.
za, 06/18/2011 - 15:46 Permalink
vV

weet je, die rekensom rammelt aan alle kanten....
dus 2500 patienten per tandarts (een gemiddelde praktijk) Dat is dan net genoeg, maar ook niet veel meer dan dat.
om te beginnen bezoekt niet 100% van de inwoners van NL de tandarts.....
Zijn ook schattingen van mijn kant, niet meer dan dat....is in ieder geval een eerlijker voorspiegeling dan een rekensommetje te maken waarbij heel veel factoren (zoals aantal mensen dat daadwerkelijk regelmatig de tandarts bezoekt) voor het gemak maar even buiten beschouwing worden gelaten gaat mij wel te ver...
za, 06/18/2011 - 15:58 Permalink
Spiegeltje

Ja, en je hebt ook nog (steeds meer) deeltijdtandartsen ...dat werkt weer de andere kant op.

Hoe dan ook, het punt dat ik slechts wilde maken - en wat misschien niet helemaal doorkwam - is dat er een verschil is tussen een situatie waarbij er voor iedereen - na enig zoeken - een tandarts is en werkelijk vrije keuze waarbij iedere patient kan kiezen uit meerdere tandartsen in haar directe omgeving. Je hoeft geen hogere wiskunde erbij te halen om dat met wat eenvoudig cijfermateriaal te laten zien. Het strookt ook met jou stelling dat slechts (circa) 10% van de praktijken patienten aanneemt (oké, laat het 20% zijn, dan nog). Dat is erg krap voor een vrije markt. Net zoiets als maar één (matige) supermarkt in een gemeente van 20.000 inwoners. Iedereen kan er zijn boodschappen halen, maar met vrije markt heeft dat weinig te maken.

Samenvattend zou je kunnen stellen dat - regionale effecten daargelaten - sprake is van een voldoende tandartsen om aan de zorgvraag te kunnen voldoen maar dat het aantal tandarten waaruit een patient kan kiezen beperkt is wat een goede marktwerking bepaald niet ten goede komt.

Door de instroom van buitenlandse tandartsen en bevorderen dat pas afgestudeerde tandartsen niet blijven plakken in hun studentenstad :D kan dit ongunstig tij over overigens op den duuir wel keren.
za, 06/18/2011 - 16:34 Permalink
vV

maar dat het aantal tandarten waaruit een patient kan kiezen beperkt is wat een goede marktwerking bepaald niet ten goede komt.
tja.... laat ik het zo zeggen: de meeste tandartsen zijn in principe helemaal niet voor vrije tarieven als je er echt naar gaat graven. De enige reden dat men hier voorstander van is, is dat het enig andere alternatief wat door de NZA word voorgespiegeld, en ook ten uitvoer word gebracht nu met de orthotarieven, nog slechter is , en dan in de eerste plaats voor de patient. Bij de orthotarieven zie je dat er uit een door NZA zelf gevoerd onderzoek blijkt dat het gevolg van hun tariefmaatregel is dat er minimaal 20% zorgaanbod verloren gaat met forse groei of ontstaan van wachtlijsten. Tandartstarieven zijn next als de zaak niet vrijgegeven wordt...met eenzelfde effect zeer waarschijnlijk...uiteindelijk is de patient de dupe, helaas willen de meeste dat niet inzien...tenminste dat lijkt de boodschap van reacties alhier (ja ik weet het , is geen doorsnee van de bevolking..)

overigens hoeft men niet te denken dat er een zodanig zorgaanbod in de tandheelkunde komt vergelijkbaar met supermarkten of schoenenwinkels...om te beginnen zijn de opleidingsplaatsen al te duur....en buitenlandse tandartsen zijn ook een keer op.

Ik hoor nu vanuit de grotere praktijken (tenmisnte diegenen die er eerlijk over zijn..)waar veel gedelegeerd wordt dat er best problemen zijn om de vacatures goed in te vullen, met goed bedoel ik dus met voor de taak geschikte mensen...de bodem is al aardig in zicht dus, en op dit forum hoor ik in ieder geval heel veel klachten over buitenlandse tandartsen, dat men elkaar niet begrijpt. als de patient dat wil prima, maar ik denk dat de gemiddelde patient dat niet wil.
za, 06/18/2011 - 21:54 Permalink
Lieneke

Waar ik me zorgen om maak, is dat we moeten gaan presteren en dat onze prestaties openbaar worden. Dat klinkt misschien vreemd, maar niet alles ligt in onze handen. We zijn zo afhankelijk van de inzet van de patient... Ik kan straks ook gaan zeggen: Ik neem enkel patienten aan waarvan ik heel zeker ben dat er succes wordt geboekt. Dus patienten die me garanderen dat ze precies zo gaan schoonmaken zoals ik zeg en patienten die niet al te moeilijk zijn (ik bedoel dus met pockets niet dieper dan 6 mm en die niet roken). De rest blijft dus onbehandeld...ook niet fair...
za, 06/18/2011 - 22:39 Permalink
Ard

Waar ik me zorgen om maak, is dat we moeten gaan presteren en dat onze prestaties openbaar worden. Dat klinkt misschien vreemd, maar niet alles ligt in onze handen. We zijn zo afhankelijk van de inzet van de patient... Ik kan straks ook gaan zeggen: Ik neem enkel patienten aan waarvan ik heel zeker ben dat er succes wordt geboekt. Dus patienten die me garanderen dat ze precies zo gaan schoonmaken zoals ik zeg en patienten die niet al te moeilijk zijn (ik bedoel dus met pockets niet dieper dan 6 mm en die niet roken). De rest blijft dus onbehandeld...ook niet fair...


hahaha, Zou mooi worden... ipv dat de patiënt de tandarts voor het kiezen heeft draaien we het verhaal om. Om het iets minder extreem te maken, wat ik in de situatie die je schetst wel zou kunnen is korting voor niet-rokers en mensen die met 'n bepaalde tandpasta poetsen.
Wat overigens ook 'n naar bijeffect zou kunnen zijn, dat verzekeraars besluiten dat je nog maar bij een select aantal tandartsen terecht kan en dus ook de bevoorrading van die tandartsen kunnen regelen, met alle gevolgen.


Om even terug te komen op de buitenlanders: hier in Leuven hangen affiches in de prekliniek met de letterlijke tekst: 'Minder uren, meer loon, minder stress: Kom werken in Nederland'. En dan 'n telefoonnummer van een groepspraktijk ergens in Brabant.
za, 06/18/2011 - 23:53 Permalink
Spiegeltje

de meeste tandartsen zijn in principe helemaal niet voor vrije tarieven als je er echt naar gaat graven. De enige reden dat men hier voorstander van is, is dat het enig andere alternatief wat door de NZA word voorgespiegeld, en ook ten uitvoer word gebracht nu met de orthotarieven, nog slechter is , en dan in de eerste plaats voor de patient.

Dat de tandartsen niet zitten te wachten op vrije tarieven kan ik me indenken nu dat tot gevolg heeft dat ze moeten concurreren. Dat is men niet gewend. Als de tandarts mocht kiezen: 30% hogere tarieven of vrije tarieven weet ik ook wel wat de uitkomst wordt. Overigens wordt nogal eens vergeten dat nu ook de tarieven al vrij zijn: er is alleen een maximum. Door gebrek aan concurrentie worden vrijwel altijd de maximum tarieven in rekening gebracht, een andere verklaring kan ik niet bedenken.

De enige patientengroep die m.i. gaat profiteren van vrije prijsvorming is de kleine groep die niet afhankelijk is van verzekeringen en nu makkelijker een tandarts kan kiezen die topzorg aanbiedt met dito prijskaartje. Daarnaast profiteren de tandartsen omdat de tarieven en hun inkomen over de hele linie - waarschijnlijk - zullen stijgen. De vraag is, zoals Ard schreef, welke rol de verzekeraars hier gaan spelen. Ik heb begrepen dat bij MH wat dat betreft de verzekeraars in de praktijk nu al behoorlijk de maat aangeven. Dan toch maximale vergoedingen, niet bepaald door de Nza maar door verzekeraars, en de patienten zullen wellicht tandartsen/MH zoeken c.q. moeten bezoeken die daar binnen blijven of een (nog) veel hogere premie accepteren.

Pas op langere termijn zou meer evenwicht kunnen komen als er meer zorgcapaciteit is (lees: meer buitenlandse tandartsen want de extra opleidingsplaatsen houden de toenemende zorgvraag, denk ik, niet bij). Of er goede prestatieindicatoren komen vraag ik me ook af, men is daar nog mee bezig geloof ik. Toch is al besloten dat het experiment door moet gaan, te vroeg lijkt me.
zo, 06/19/2011 - 11:10 Permalink
Spiegeltje

Om even terug te komen op de buitenlanders: hier in Leuven hangen affiches in de prekliniek met de letterlijke tekst: 'Minder uren, meer loon, minder stress: Kom werken in Nederland'. En dan 'n telefoonnummer van een groepspraktijk ergens in Brabant.

Kun je aangeven wat deze verschillen veroorzaakt?
zo, 06/19/2011 - 11:11 Permalink
Spiegeltje

Ik neem enkel patienten aan waarvan ik heel zeker ben dat er succes wordt geboekt. Dus patienten die me garanderen dat ze precies zo gaan schoonmaken zoals ik zeg en patienten die niet al te moeilijk zijn (ik bedoel dus met pockets niet dieper dan 6 mm en die niet roken). De rest blijft dus onbehandeld...ook niet fair...


De bedoeling van vrije prijsvorming en concurrentie is juist dat ze je gaan mijden als de pest met die instelling (en terecht natuurlijk). Overigens zijn die patienten die je wilt dumpen al bij je onder behandeling en dan kun je er so wie so niet meer makkelijk vanaf.

Hierdoor gooi je ook je eigen glazen in, want de eenvoudige gevallen kun je wel over laten aan een (preventie)assistente.
zo, 06/19/2011 - 11:11 Permalink
vV

Overigens wordt nogal eens vergeten dat nu ook de tarieven al vrij zijn: er is alleen een maximum. Door gebrek aan concurrentie worden vrijwel altijd de maximum tarieven in rekening gebracht, een andere verklaring kan ik niet bedenken.


echt niet? toch wel al vaker hier langsgekomen hoor:

Maximumtarieven zijn geen vrije tarieven. Vrije tarieven kennen geen ondergrens maar ook geen bovengrens! Overigens kan je niet zomaar vragen wat je wilt, je zal toch een prijslijst moeten vaststellen.

De reden dat de maximumtarieven eigenlijk altijd in rekening worden gebracht is ook even simpel als voor de hand liggend: overregulering op dit punt door de overheid, geen fatsoenlijke inflatiecorrectie de afgelopen jaren maar wel (soms zelfs forse) stijging kosten en lonen (want de jaarlijkse loonaanpassingen en schaalophogingen gaan wel gewoon door..)
En heel simpel een ouderwets niet meer actueel UPT code systeem wat allang aangepast had meoten worden aan de realiteit...

En gebrek aan concurrentie? is het wel eens opgekomen dat de patient dat zelf niet eens wil? dat ie misschien weldegelijk, meer dan ook d eoverheid verwacht (en wil?) gewoon meer waarde hecht aan een goede relatie met zijn/haar tandarts en daar best wel als het aan de orde zou komen wat meer voor wil betalen, dan vertrekken, niet meer terug kunnen komen wellicht maar niet weten wat je terugkrijgt? goedkoper misschien wel, maar tegen welke prijs?
Behalve dat ik van mening ben dat de zorgsector geen markt is zoals bv schoenen vraag ik mij ook af of de gemiddelde patient dat uberhaupt wel wil... Zolang je als tandarts je netjes blijft profileren en geen excessen in je tarieven gaat toepassen denk ik dat het allemaal wel mee zal gaan vallen. Ja er zullen prijsstunters komen, maar ik denk dat de patienten ook heel snel door zullen hebben dat er een heel goede reden is dat ze morgen al terecht kunnen tegen 10% minder.....Duurt misschien een paar jaar voordat daarvan de effecten merkbaar worden, maar het komt..En dan begin ik een nieuwe praktijk om d ehoek bij een heel groot centrum...Ja in het begin kan men ook morgen terecht maar dat duurt niet lang, en de gemiddelde patient zal dat niet wrg vinden, al was het alleen maar omdat hij/zij elk bezoek wel altijd mijzelf als behandelaar heeft ipv elk bezoek een ander, met de onzekerheid of er uberhaupt wel goed overgedragen is, of er wellicht niet onnodig (dubbel) werk gebeurt omdat het dossier niet goed up to date is.

Het gaat allemaal wel meevallen, behalve voor de echte shoppers en de praktijken die daarin meegaan. duurt alleen een paar jaar voordat men het doorheeft vrees ik.
zo, 06/19/2011 - 12:11 Permalink
mecánico para …

Overigens wordt nogal eens vergeten dat nu ook de tarieven al vrij zijn: er is alleen een maximum. Door gebrek aan concurrentie worden vrijwel altijd de maximum tarieven in rekening gebracht, een andere verklaring kan ik niet bedenken.


echt niet? toch wel al vaker hier langsgekomen hoor:

Maximumtarieven zijn geen vrije tarieven. Vrije tarieven kennen geen ondergrens maar ook geen bovengrens! Overigens kan je niet zomaar vragen wat je wilt, je zal toch een prijslijst moeten vaststellen.

De reden dat de maximumtarieven eigenlijk altijd in rekening worden gebracht is ook even simpel als voor de hand liggend: overregulering op dit punt door de overheid, geen fatsoenlijke inflatiecorrectie de afgelopen jaren maar wel (soms zelfs forse) stijging kosten en lonen (want de jaarlijkse loonaanpassingen en schaalophogingen gaan wel gewoon door..)
En heel simpel een ouderwets niet meer actueel UPT code systeem wat allang aangepast had meoten worden aan de realiteit...



gaap.

Ik breng straks gewoon hetzelfde in rekening maar dan wel met inflatie correctie en toeslag op bancaire kosten. En bij mensen die slecht poesten en daardoor zou ik slecht presteren zeg ik: de meeste prestaties worden niet gemeten aan het overnieuwe leggen van een vulling maar aan bereikbaarheid van de telefoon, correcte afhandeling vragen, snelheid van terchtkunnen bij klachten aan het gebit........randvoorwaarden die je sowieso al voor elkaar had als je een mooi draaiende praktijk hebt. Dus Lieneke, geen zorgen. Qualiteit wordt niet gemeten aan je handelingen maar je organisatie. Sneu maar waar
zo, 06/19/2011 - 12:16 Permalink
Spiegeltje


De reden dat de maximumtarieven eigenlijk altijd in rekening worden gebracht is ook even simpel als voor de hand liggend: overregulering op dit punt door de overheid, geen fatsoenlijke inflatiecorrectie de afgelopen jaren maar wel (soms zelfs forse) stijging kosten en lonen (want de jaarlijkse loonaanpassingen en schaalophogingen gaan wel gewoon door..)...

Maar dat is ook een politieke keuze geweest. In feite komt het er op neer dat de politiek vindt dat de tandartsen op basis van de tarieven meer dan voldoende inkomen genereren, ondanks allerlei kostenstijgingen die niet of slechts deels kunnen worden doorberekend en dus van het inkomen afgaan. Logisch dat de gemiddelde tandarts dat niet pikt, niemand wil minder gaan verdienen of de zorg verschralen. Nu de tarieven achter blijven bij de kosten is er een tijd geweest dat dit in mindere mate het geval was. Niettemin heeft men, zo ver ik weet, altijd wel op het maximum gezeten. Blijft m.i. dus gewoon staan dat tandartsen het zich kennelijk kunnen permitteren op het Nza-maximum te gaan zitten, iets wat waarschijnlijk niet zou kunnen als er echt concurrentie was. Hiermee wil ik overigens helemaal geen discussie aangaan over de vraag in hoeverre de tarieven een voor tandarts voldoende inkomen genereren. Voor zover ik kan beoordelen is daar - zeker in vergelijking met andere vrije beroepsbeoefenaars - ook geen aanleiding voor.

Nogmaals, ben benieuwd welke rol verzekeraars gaan spelen en of daar in tandartskringen iets van bekend is. Nu zijn ze nog redelijk buiten de deur gebleven, maar blijft dit zo?
zo, 06/19/2011 - 12:33 Permalink
Ard

Om even terug te komen op de buitenlanders: hier in Leuven hangen affiches in de prekliniek met de letterlijke tekst: 'Minder uren, meer loon, minder stress: Kom werken in Nederland'. En dan 'n telefoonnummer van een groepspraktijk ergens in Brabant.

Kun je aangeven wat deze verschillen veroorzaakt?


Ik heb me hier niet in-debt in verdiept, maar tandartsen worden in België schijnbaar minder betaalt dan in Nederland. Niet dat ze het niet goed hebben...
Wat mij ook opvalt is dat hier bizar weinig assistentes/mondygiënistes zijn. Ze hebben opleidingen gestart voor assistenten en mondygiënisten, maar die komt niet echt van de grond omdat veel tandartsen moeilijk doen over de stageplekken e.d.
De tandartsen in België staan bekend als hardwerkende zelfstandigen (11-12 u werken per dag is niet ongehoord), maar dit heeft uiteraard veel te maken met assistentie. Reken maar uit als je van 8-17u patiënten moet behandelen en daarna nog de administratie, bestellen van materialen, steriliseren... enz enz.
Er is een tekort. Voor iedere tanarts die weggaat komt er maar 'n halve terug. Vader van 'n goede vriendin van me heeft in België een eigen praktijk en vertelt dat hij alleen op afspraak werkt, omdat het zo druk is. Het probleem is ook dat mensen net voordat hij sluit gewoon in de wachtkamer komen zitten, zonder afspraak. Als je als tandarts die mensen ziet creperen van de pijn, laat je die uiteraard ook niet zitten en probeer je ze ook nog even te behandelen (Hij werkt in de buurt van Antwerpen).

Wat ik een van de grootste indicaties vind van het minder verdienen en veel zelfstandig werken:
Hier werken tandartsen veel zwart bij. Google maar eens naar Belgian Dentist. Is een internationaal begrip voor zwartwerker. (misschien te vergelijken met beroepen in de bouwsector in Nederland?) Ik denk dat dit overigens ook iets met de verzekeringen te maken heeft... Een patiënt die zich verzekerd heeft laat zich sowiso niet zwart behandelen....

Ik denk dat dit ongeveer allemaal.

Ze zijn wel heel stil aan naar een meer 'Nederlandse situatie' (om het zo maar even te noemen) aan het veranderen... Maar alles op z'n tijd... heel Belgisch.
zo, 06/19/2011 - 14:30 Permalink
Lieneke

Ik neem enkel patienten aan waarvan ik heel zeker ben dat er succes wordt geboekt. Dus patienten die me garanderen dat ze precies zo gaan schoonmaken zoals ik zeg en patienten die niet al te moeilijk zijn (ik bedoel dus met pockets niet dieper dan 6 mm en die niet roken). De rest blijft dus onbehandeld...ook niet fair...


De bedoeling van vrije prijsvorming en concurrentie is juist dat ze je gaan mijden als de pest met die instelling (en terecht natuurlijk). Overigens zijn die patienten die je wilt dumpen al bij je onder behandeling en dan kun je er so wie so niet meer makkelijk vanaf.

Hierdoor gooi je ook je eigen glazen in, want de eenvoudige gevallen kun je wel over laten aan een (preventie)assistente.


Beetje ongelukkig gequot: zo lijkt het net alsof ik dat zo doe, terwijl dat niet waar is...Ik wil helemaal geen patienten dumpen en ik vind het belachelijk dat je dit ook zo noemt. En pockets van 4 a 5 die kan je echt niet overlaten een (preventie)assistent. Dan krijg je ze na een paar jaar alsnog in de stoel!
zo, 06/19/2011 - 18:29 Permalink
Lieneke

Dus Lieneke, geen zorgen. Qualiteit wordt niet gemeten aan je handelingen maar je organisatie. Sneu maar waar


Ja, dat heb ik ook gelezen. Maar heb je dit ook gezien:
Naast de kwaliteitsindicatoren die informatie voor de patiënt opleveren, vereisen overheid, verzekeraars en consumentenorganisaties ook informatie over de kwaliteit vanuit de patiënt gezien: de zogenaamde klantervaringen. Voor het uitvragen van deze klantervaringen onderzoekt de NVM het systeem Infoscope. Infoscope is een digitale applicatie voor het verzamelen van gegevens welke gekoppeld kan worden aan de tandheelkundige software. Het verzamelen en bewerken van de gegevens wordt gedaan door de achterliggende organisatie Amplixx. Op elk gewenst moment kunnen gegevens over de klantervaringen worden opgevraagd. Zo krijg je als zorgverlener waardevolle informatie over de ervaringen van de klant met jou als zorgverlener.
Bedoeling is dat deze informatie ook gepubliceerd wordt op de praktijkwebsite en bijv. op http://www.kiesbeter.nl

Op dit moment is onduidelijk hoe de kwaliteitsindicatoren (alle 18) eruit gaan zien. De eerste proef is mislukt...

Verder....ik heb ook begrepen dat er een limiet is gesteld aan dat wat een tandarts mag verdienen. Dus een tandarts mag echt niet ongelimiteerd de prijzen omhoog gooien, want dan dreigen alle tandartsen 10% gekort te worden.
zo, 06/19/2011 - 18:41 Permalink
Lieneke

Nogmaals, ben benieuwd welke rol verzekeraars gaan spelen en of daar in tandartskringen iets van bekend is. Nu zijn ze nog redelijk buiten de deur gebleven, maar blijft dit zo?


De verkeringen zijn nu als eerste aan zet. Waarschijnlijk zullen ze met absolute getallen aankomen. Dus niet zus en zoveel procent voor dit en dat, maar in zijn geheel zoveel euro and that's it. En verzekeraars zijn niet de snelste...dus het zal wel even duren voordat we met zijn allen mogen gaan rekenen.
zo, 06/19/2011 - 18:42 Permalink