Tandartsrekening van EUR 200 na controle + gaatje

Author:
Lucky Rose
Posted:
ma, 03/01/2010 - 13:11
Nadat ik een tijdje niet naar de tandarts ben geweest ging ik voor een standaardcontrole op bezoek. Zoals altijd vindt er dan ook gebitsreiniging plaats. Ik gaf hierbij aan dat ik bij het eten regelmatig last had van m'n rechterbovenkies. Voordat ik het wist was de tandarts klaar met de controle. Ik vroeg hem vervolgens naar de bovenkies. Hij antwoordde dat er aan de buitenkant niets te zien was. Uiteindelijk heeft de tandarts op mijn verzoek 2 rontengenfoto's gemaakt, waaruit bleek dat ik inderdaad een 'verstopt' gaatje had dat mijn kies ernstig had aangetast (ook al was het vanaf de buitenkant niet zichtbaar). Ik moest een vervolgafspraak maken.

De assistente vroeg wanneer ik een nieuwe tandartsafspraak kon maken; het heeft geen haast antwoorrde ik. Volgende week of over 2 weken is prima als jullie tijd hebben. Ze antwoordde dat ze plek had voor vanmiddag. Zo gezegd, zo gedaan. Ik was er die middag en zag dat de tandarts zichtbaar moeite had met het vullen van het gaatje. Na afloop vertelde hij dat er een kans bestond dat ik alsnog pijn zou overhouden aan het vullen van het gaatje en dat er dan een 'ingrijpendere behandeling' zou moeten plaatsvinden.

Ruim een week later kreeg ik een rekening van EUR 198,06. Ik vind dit toch wat veel voor een standaardcontrole en het vullen van een gaatje, vandaar dat ik graag een beroep wil doen op de mensen die enigszins verstand hebben van de codes op de tandartsrekeningen. De codes en specificaties zijn als volgt:

48 Onderzoek/bespreken behandelplan EUR 31,00 C28
Gebitsreiniging EUR 46,12 M59
bite wing ro-foto 2 maal EUR 28,70 2xX10
15 Directe pulpa-overkapping EUR 25,62 E40
15 3 vlaks glasionomeer EUR 43,56 V13
15 Etsen EUR 10,25 V20
15 Geleidingens en/of infiltratie anesthesie EUR 12,81 A10

Bij voorbaat dank voor jullie medewerking!
vV

zal wel composiet zijn en geen glasionomeer wta erin zit. Die C28 is aangepast tarief neem ik aan dat in die tijd ook de gewone controle gedaan is , en natuurlijk de inschrijving in de praktijk. Gezien het feit dat u een tijd niet geweest ben heb ik ook geen kritiek op M59, dat kan zomaar.

Ik zie er dus eigenlijk niets vreemds aan. Wellicht kan je opmerkingen maken over de C28 maar dat scheelt dan uiteindelijk maar 10 euro op het totaal, en de tijd gerelateerd aan wat er wel berekend is is er wel ingestoken.

Ik vind het dus niet duur of te hoog/verkeerd berekend nee.
ma, 03/01/2010 - 14:33 Permalink
Lucky Rose

Bedankt voor de reacties. Ik ben blij te kunnen constateren dat mijn vermoedens niet geheel onterecht zijn. Overigens heb ik deze tandarts al jaren. Hij is in principe altijd tevreden geweest over mijn gebit en adviseerde me dan ook de voorlaatste keer pas na 1,5 jaar terug te komen (die voorlaatste keer is wel een gaatje geconstateerd en gevuld, maar dit was mijn allereerste gaatje). Ik kwam pas na 3 jaar terug in laats van 1,5 jaar. Mijn voorlaatste bezoek was namelijk in maart 2007.

Ik ben altijd tevreden geweest over mijn tandarts, maar deze rekening vind ik wel erg hoog. Met name het bespreken van het behandelplan is naar mijn idee merkwaardig. Ook vind ik het slordig dat ik zelf moets vragen om foto's. Wat valt er overigens onder de spoedbehandeling?
di, 03/02/2010 - 18:45 Permalink
hermina

C28 werd hier opgevoerd, met een bedrag wat daarmee niet klopt (is normaal een veel hoger tarief).
Zou denk ik de keuze moeten zijn: C11, aangezien dat mi voor het begin de code is, eerste controle.....en C28 om een behoorlijk behandelplan vraagt, niet een gereduceerd tarief voor het "plan" voor het vullen van een kies.

Lijkt me dat de rekening hooguit 10 euro hoger uitvalt dan te verwachten, zou ik persoonlijk niet over vallen, maar helemaal kloppen doet het niet. Over de rekening, die 10 euro extra, zou ik hooguit even bellen om te vragen of het geen vergissing is.

Dat de tandarts vraagt of je nog klachten hebt gehad, en dan foto's maakt vind ik heel normaal. Maar als je zelf je klachten aan moet dragen en zelf om foto's moet vragen vind ik vreemd..
wo, 03/03/2010 - 03:52 Permalink
Lucky Rose

Wat wordt er bedoeld met een 'directe pulpa-overkapping'

Mijn vorige rekening voor het vullen van een gaatje was circa EUR 70. Normaal gesproken ontvang ik voor een reguliere controle een rekening van circa EUR 30. Naar mijn idee valt de rekening dus ook EUR 60 duurder uit of heeft dit wellicht te maken met de 'complexiteit' van het vullen van de kies?

Mijn broertje is inmiddels ook naar de tandarts geweest en heeft een standaardrekening gekregen (zoals wij het gewend zijn). Even ter vergelijking:

Periodiek preventief onderzoek 19,47 C11
Gebitsreiniging 36,00 M59
Bite wing ro-foto 2 maal 28,70 2xx10

Overigens heeft de tandartsassistente me sinds september circa 10x geprobeerd te bereiken, namelijk via de huistelefoon, voicemailbericht op mobiele telefoon en via de post. Wellicht probeert men deze kosten op deze manier op me af te schuiven ;)
wo, 03/03/2010 - 07:16 Permalink
vV

Overigens heeft de tandartsassistente me sinds september circa 10x geprobeerd te bereiken, namelijk via de huistelefoon, voicemailbericht op mobiele telefoon en via de post. Wellicht probeert men deze kosten op deze manier op me af te schuiven
en ik begrijp dat daar door u niet op gereageerd is?

Wellicht wilde men nagaan of u wellicht inmideels een andere tandarts heeft gezien de lange periode "'no show"".

Ik denk dat u een beetje erg aan het doordrammen bent over iets wat erg relatief is. Het gaat om hooguit een paar tientjes die u overigens in 3 jaar ook weer heeft uitgespaard. en dat een gat dan dieper is dan nodig en extra werk en tijd kost om te herstellen moet u niet op de reparatuer willen gaan afwentelen, want dat proef ik een beetje. Die man heeft gewoon zijn best gedaan, u niet door de controle lange tijd te laten versloffen. Heb ruggegraat en accepteer dat. ja er zijn kantekeningen te plaatsen bij de declaratie. Maar die zijn ook te plaatsen bij uw handelen (niet reageren op veelvuldige pogingen kontakt te krijgen vanuit de praktijk, lange tijd niet komen voor de noodzakelijke controle). bij de meeste praktijken was u na zo`n periode stilte al uitgeschreven denk ik.
wo, 03/03/2010 - 08:09 Permalink
Lucky Rose

Ik ben lange tijd niet naar de tandarts geweest vanwege mijn voorlaatste bezoek (gaatje). Ik stond er niet bepaald om te springen om naar de tandarts te gaan. Het was echt niet om kosten te besparen of o.i.d.

Ik ben daarnaast altijd tevreden geweest over mijn tandarts maar had alleen een rekening van 130 verwacht en niet van 200. Voor mij is dit een groot verschil. Voor een tientje ga ik heus niet zeuren. De rekening was gewoon anders dan ik had verwacht. Ik vind het niet meer dan terecht als ik hier dan kanttekeningen bj plaats.

Overigens heb ik 2x geprobeerd de assistente te bereiken. Tevergeefs. Via mij. Ouders heb ik laten weten dat ik geen andere tandarts had. Ik hen simpelweg de tijd niet vrij kunnen maken in verband met werk (in een andere stad) en studie in de avonduren. In oktober hen ik besloten om 2010 af te wachten zodat ik een tandartsvwrzekering kon nemen bij mijn zorgverzekering. Direct daarna heb ik gebeld voor een afspraak.

Ik betreur de laatste reactie dan ook zeer!
wo, 03/03/2010 - 13:24 Permalink
vV

u heeft ongewtwijfeld allemaal goede argumenten maar heeft u de tandarts daar ook over geinformeerd? Of moeten zij daar allemaal maar naar gaan raden?
Alles heeft 2 kanten namelijk.

EN wat betreft de nota: zoals gezegd is er door ander gebruik van codes misschien een discrepantie van een 10,-. Voor de rest is het in ieder geval vanachter de PC niet te beoordelen. Blijkbaar zijn uw verwachtingen of uw beeld van tandartstarieven niet geheel rationeel? Is m isschien niet leuk om te horen, maar dat is mijn mening. en net zoals u recht heeft op de uwe, heb ik recht op de mijne, ook al vind u die mening zelf misschien niet leuk. Ik hoop u alleen maar duidelijk te maken dat er meer kanten aan het verhaal en aan uw vraag zitten..
wo, 03/03/2010 - 13:55 Permalink
Lucky Rose

Ik ben geen deskundige op het gebied van tandartstarieven, maar een simpele optelsom kan ik best maken: 60 euro voor een controle en 70 euro voor een gaatje maakt tezamen 130 euro. Ik heb deze rekeningen vergeleken met die van familieleden. Natuurlijk kunnen er verschillen zijn in tAndartstarieven, vandaar dat ik een beroep doe op de deskundigheid van mensen die in dit vakgebied werkzaam zijn. Ik ben er achter dat het verschil 10 euro is (en niet 60 euro zoals ik dacht) en daarnaast ia de rekening deze week reeds betaald dus ik zal verder niet over de rekening zeuren. Wel vind ik de reacties van bepaalde mensen onterecht, maar misschien ligt het aan mij hoor ...
wo, 03/03/2010 - 15:58 Permalink