Sorry, maar ik volg dit niet meer hoor!

Author:
Romy32
Posted:
za, 11/08/2008 - 14:38
Oké, waar zal ik eens beginnen....
Ik ben 34, en heb een beugel. Het gaat uitstekend, maar al vanaf het begin ligt de verzekering dwars. Ik zal proberen kort maar duidelijk te vertellen wat er nú weer aan de hand is.
- Ik ben AV-Top verzekerd. Ik citeer uit het vergoedingenoverzicht:"De AV-Top en AV-Top extra vergoeden orthodontie voor kinderen en volwassenen volgens de aangegeven percentages (bij AV-Top is dat 75%), zonder maximum bedrag.
- Ik diende twee rekeningen in. Ik kreeg een specificatie dat ik niets vergoed kreeg.
- Ik belde, en het bleek aan de codes te liggen. Ze zouden het aanpassen.
- Gisteren: telefoon. Ze hadden het aangepast, en ik kreeg vergoed. 75%, en met een maximum bedrag.
- Ik zei dat dat niet klopte, dat maximum bedrag, en las de regel uit het vergoedingenoverzicht voor. De mevrouw zei, dat dat alleen geldt voor bijzondere omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een operatie. Maar dat staat dus nérgens. Dat zei ik, en toen zei ze: "Ja, maar als we álle regeltjes moeten gaan vermelden......" (maakte haar zin niet af). Maar dit kán toch niet zomaar? Als dat zo is, van die bijzondere omstandigheden, dan MOET dat toch vermeld staan?
- Afijn, vandaag kreeg ik de specificatie:[attachment=0]Specificatie.JPG[/attachment]
Tja, ik weet niet wat ik hier nu mee moet hoor......
Bij het bovenste rijtje staat "voor correctie", en bij het onderste "na correctie". Maar hoe komen ze nu toch aan dit bedrag?? Ze hebben de code D13 veranderd in X21, verder hebben ze niets aangepast. De reden van inhouding is 003, wat staat voor "Het maximum van deze vergoeding is bereikt". Maar dat maximum is er dus niet, volgens de voorwaarden.

Ik zie dat het al met al toch een gigantisch verhaal is geworden, en ik hoop dat iemand zin en tijd heeft om het te lezen. Zeg me; zie IK het nou allemaal verkeerd? Zie ik dingen over het hoofd soms?? Vertel het me gerust, ik ben echt wel voor rede vatbaar. Maar volgens mij klópt dit gewoon niet.

Ik hoor graag jullie mening.
Alvast bedankt.
Attach
Romy32

Ik vergeet er nog bij te vertellen, dat ik nota bene van tevóren via e-mail heb geïnformeerd wat er wel en niet vergoed zou worden van deze rekeningen. Ik kreeg toen als antwoord dat er uitsluitend D-codes gedeclareerd konden worden. Nou, dat zijn het, dus ik dacht dat ik gebakken zat! Maar nee.
za, 11/08/2008 - 14:46 Permalink
vV

ervan uitgaande dat in de algemene voorwaarden niets staat dat dit alleen van toepassing is in bijzondere gevallen is dit een makkleijke: namelijk nogmaals (schriftelijk, aangetekend!) mleden dat zij niet handelen conform de polisvoorwaarden, en dat indien dit niet geregeld word conform de voorwaarden u een klacht tegen deze verzekeraar gaat indienen. Overigens: als het goed is maken zij in de voorwaarden melding hoe te handelen bij een klacht.


succes ..
za, 11/08/2008 - 16:34 Permalink
Romy32

Bedankt voor uw reactie. Er staat inderdaad in de algemene verzekeringsvoorwaarden (http://www.azivo.nl) hoe te handelen bij een klacht.
Ik ga in ieder geval volgende week nog bellen met de verzekering, even vragen om nadere uitleg. Kan best zijn dat ik dingen over het hoofd zie, ben totáál niet thuis in dit wereldje. 't Is alleen zo frustrerend dat je je drie slagen in de rondte betaalt aan premie, en alsnog bijna op je knieën moet voor je je geld krijgt.
Om toch positief af te sluiten: de beugel werkt perfect! :smt003
za, 11/08/2008 - 18:10 Permalink
Romy32

er vallen mij 2 regeltjes op:

1. de verzekering moet minimaal 9 maanden van kracht zijn geweest (zeg maar een soort wachttijd) voordat neem ik aan behandeling aan is gevangen.

2. de behandeling dient vooraf aangevraagd te worden... en ik ben bang dat daar de clou zit...


Aan beide voorwaarden voldoe ik. De behandeling is van tevoren aangevraagd, en er is toestemming verleend. Ik heb zelfs de machtiging in huis.
za, 11/08/2008 - 18:30 Permalink
Romy32

Nog eventjes....
Nu heb ik, na lang zoeken, dit gevonden:
http://www.azivo.nl/contentFiles/modelpolisAZIVO.mei08.pdf
Op pagina 18 staat een heel epistel over mondzorg, maar het is me niet duidelijk wat ik hier nu precies mee aanmoet. Er staat op het voorblad van de polis dat het gaat om de basisverzekering, er wordt helemaal niet gesproken over aanvullende verzekeringen. Verder maak ik uit lid 1 op, dat mensen alleen recht hebben op mondzorg in zeer specifieke gevallen (a, b en c), maar aan die voorwaarden voldoen de meeste mensen toch niet? Of begrijp ik het helemaal verkeerd.....? Ze hebben ook echt hun best gedaan om het voor de leek een beetje begrijpelijk te maken zeg.... :smt009
Maar voor een prof is het waarschijnlijk gesneden koek.
za, 11/08/2008 - 19:34 Permalink
Romy32

Zo, net de verzekering weer gebeld, zelfde mevrouw aan de telefoon als vorige week. De specificatie bleek inderdaad niet goed te zijn. De overige bedragen krijg ik ook vergoed voor 75%, zei ze, waarna ze wederom afsloot met de woorden "tot een maximumbedrag" En daar gíngen we weer.......
Ik gaf weer aan, dat dit naar mijn mening niet klopte. Ik wees weer op de regel in het vergoedingenoverzicht, nou ja, het hele verhaal wat ik hierboven heb omschreven herhaalde zich.
Op een gegeven moment vroeg ze me even te wachten, omdat ze het met een collega wilde overleggen. Ze wilde weleens weten hoe die het nou opvatte allemaal, die regel en mijn idee daarover.
Toen ze terugkwam, zei ze alleen maar:"Mevrouw, u heeft gelijk, ik moet mijn fout toegeven. Voor de vergoeding van orthodontie staat inderdaad geen maximum bedrag bij een AV-Top verzekering".
Ik moet toegeven, het voelt wel érg lekker om gelijk te hebben!
Eindelijk krijg ik het geld waar ik recht op heb, en zo hoort het ook.

En nu ga ik m'n triomf vieren :smt041

@vV: Bedankt voor uw reacties. Erg fijn als mensen meedenken!
ma, 11/10/2008 - 16:02 Permalink
BJN

Hoera. Maar reken er op dat het ergens in het traject nog eens verkeerd gaat. Ik heb dat soort verhalen, ook met harde gedocumenteerde toezeggingen. Dan gaat er ergens even een verkeerd knopje om en dan is het weer 4x bellen voordat het weer klopt. De verzekeringen worden door fusies steeds groter....
Voorlopig is jouw probleem goed opgelost!
ma, 11/10/2008 - 17:24 Permalink
Romy32

Maar reken er op dat het ergens in het traject nog eens verkeerd gaat.

Inderdaad, dat zou me ook niets verbazen. De rekeningen van m'n controles heb ik tot nu toe nog niet ingediend. Ben benieuwd wat ze daar weer voor creatiefs mee gaan doen..........
Ach, het houdt de spanning erin, zullen we maar zeggen. :o
ma, 11/10/2008 - 21:01 Permalink
Romy32

Maar reken er op dat het ergens in het traject nog eens verkeerd gaat.

Inderdaad, dat zou me ook niets verbazen. De rekeningen van m'n controles heb ik tot nu toe nog niet ingediend. Ben benieuwd wat ze daar weer voor creatiefs mee gaan doen..........
Ach, het houdt de spanning erin, zullen we maar zeggen. :o

Nou, en de spanning blijft erin hoor, want vandaag kreeg ik de specificatie van mijn ingediende controle-rekeningen. En ja hoor, daar stond het voor mij inmiddels bekende zinnetje:
"Door u te ontvangen:€ 0,00"
Wordt een mens daar moe van of niet?!
En het is heus niet zo dat ik zelf geen geld overheb voor mijn beugel hoor. Als ik bij een verzekering had gezeten die minder, of misschien wel niets zou vergoeden, had ik 'm ook genomen. Maar toevallig vergoedt deze verzekering hem wél, en voldoe ik ook nog eens aan alle voorwaarden. En als het dan op deze manier moet gaan, kan ik daar lichtelijk geïrriteerd door raken, moet ik toegeven.

Ben benieuwd wat ze maandag voor verklaring hebben.
Waarschijnlijk weten ze het zelf ook niet.
za, 01/17/2009 - 14:53 Permalink
vV

ik word die verzekeringen ook spuugzat... staan om de haverklap mensen aan de balie met verkeerd toegekende vergoedingen overzichten, meestal zelfs nog van 2007!! (OHRA is daar goed in..) En als patienten dan bellen worden ze naar de tandarts verwezen voor uitleg! Ja dagg... Als verzekeraars zich nog afvragen (en patienten wat dat betreft...) waarom tandartsen geen overeenkomsten aangaan is het hierom: gewoon toename van administratie, in plaats van de verlichting die het zou moeten zijn...
za, 01/17/2009 - 17:23 Permalink
scaredycat

Mijn TA is afgelopen jaar overgestapt van zelf factureren naar uitbesteden aan Kesteren.
Maar dat is zo slecht bevallen (ze lopen ongeveer 3 maanden achter nu) dat ze er juist
voor gekozen hebben om met diverse verzekeringen afspraken te maken.
Nu gaan mijn rekeningen voortaan rechtstreeks naar Trias, behalve die van
28-10 en 8-12 van vorig jaar, die moet ik nog steeds krijgen van Kesteren :-(
za, 01/17/2009 - 21:33 Permalink
Romy32

Nou, het is weer geregeld hoor.
Ik had me er al een beetje op voorbereid dat het iets met de codes te maken zou hebben, en ja hoor, in één keer goed!
Op de eerste 'beugelrekening' die ik indiende, een maand of vijf geleden, stonden D-codes. Dit was de rekening voor het plaatsen van mijn beugel. Ik kreeg toen niets vergoed, omdat de codes niet juist waren. Het moesten 2212-codes zijn. De secretaresse van de orthodontist heeft dat toen voor mij geregeld (topservice, vind ik), en jawel, ik kreeg m'n geld. Er werd door het ziekenfonds met nadruk gezegd dat alle volgende rekeningen óók die 2212 codes moesten hebben.
En dat hadden ze, dus ik vroeg me af wat er dan nú weer aan scheelde.
Nou, dat was dus het volgende; de controles moesten geen 2212, maar 2211 codes hebben..........
Waarom zeggen ze dat dan niet van tevoren?! :smt013

Het ziekenfonds; leuker kunnen we het niet maken......
....... Onnodig ingewikkeld wel!
ma, 01/19/2009 - 17:58 Permalink
Romy32

Gisteren de gecorrigeerde specificatie gekregen. Ditmaal geen € 0,00 door mij te ontvangen, dus dat viel alvast mee! Maar ook niet de 75% waar ik recht op heb, dus kloppen deed het óók niet. Maar weer gebeld. Verklaring: de tarieven van de orthodontist blijken hoger te zijn dan de tarieven die ze bij het ziekenfonds in de computer hebben staan. Natuurlijk, die variatie hadden we nog niet gehad.
Maargoed, ik laat het hierbij. Ik vind het wel goed.
Ik krijg in ieder geval nog iets, dat is al meer dan de meeste volwassenen met een beugel.
Maar wat een moeizaam gebeuren zeg, nog nooit zoiets meegemaakt.
Extra premie innen kunnen ze als de beste, maar oh wee als ze iets moeten uitbetalen.......

Normaal ben ik niet zo'n zuurpruim hoor, maar van dit soort dingen word ik altijd een beetje kriebelig.
za, 01/24/2009 - 21:37 Permalink
Fer

Gisteren de gecorrigeerde specificatie gekregen. Ditmaal geen € 0,00 door mij te ontvangen, dus dat viel alvast mee! Maar ook niet de 75% waar ik recht op heb, dus kloppen deed het óók niet. Maar weer gebeld. Verklaring: de tarieven van de orthodontist blijken hoger te zijn dan de tarieven die ze bij het ziekenfonds in de computer hebben staan. Natuurlijk, die variatie hadden we nog niet gehad.
Maargoed, ik laat het hierbij. Ik vind het wel goed.
Ik krijg in ieder geval nog iets, dat is al meer dan de meeste volwassenen met een beugel.
Maar wat een moeizaam gebeuren zeg, nog nooit zoiets meegemaakt.
Extra premie innen kunnen ze als de beste, maar oh wee als ze iets moeten uitbetalen.......

Normaal ben ik niet zo'n zuurpruim hoor, maar van dit soort dingen word ik altijd een beetje kriebelig.



Gewoon doorgaan en halen waar je recht op hebt, al is het maar om het idee. :wink:
za, 01/24/2009 - 22:31 Permalink
Holmes

Verklaring: de tarieven van de orthodontist blijken hoger te zijn dan de tarieven die ze bij het ziekenfonds in de computer hebben staan. Natuurlijk, die variatie hadden we nog niet gehad.

Als ik jou was zou ik toch even kijken waar het probleem ligt. Het kan zijn dat de verzekeraar nog de oude en te lage tarieven in zijn bestand heeft staan en heb je recht op een hogere vergoeding. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de tandarts / orthodontist te hoge tarieven in rekening heeft gebracht. Dat houdt in dat je teveel betaald hebt aan de tandarts / orthodontist.
In beide gevallen schiet je er zelf bij in en dat is natuurlijk zonde.
di, 01/27/2009 - 11:50 Permalink
Romy32

Klopt, dat is ook zonde!
Maar inmiddels heb ik zó vaak met het ziekenfonds aan de telefoon gehangen, dat ik het eigenlijk een beetje gehad heb.........
Vandaag vroeg iemand me of ik veel last heb gehad van mijn beugel, de afgelopen maanden. Ik heb gezegd dat ik maar van één ding last heb gehad, en dat is van het ziekenfonds.

En zo is het!
di, 01/27/2009 - 21:27 Permalink
Romy32

In dit topic heb ik behoorlijk m'n gal gespuid over mijn verzekering. En terecht, want wat een gedoe zeg. Geen enkele rekening is zonder morren vergoed, telkens mankeerde er wel iets aan.
Maar eerlijk is eerlijk, het gaat óók weleens goed. Vandaag kreeg ik de specificatie van mij twee laatste rekeningen, en jawel, ze vergoeden zomaar!! Het kan dus tóch! :smt041
Beetje jammer dat ze pas gaan meewerken nu m'n beugel er bijna uitmag.
Maar nee, nu niet zeuren, want beter laat dan nooit.

Niet wereldschokkend, dit bericht, maar toch het vermelden waard.
wo, 03/04/2009 - 19:17 Permalink
Spiegeltje

Nu gaan mijn rekeningen voortaan rechtstreeks naar Trias

Ik heb bewust geen tandartsverzekering (*) meer en de tandartsrekening gaat rechstreeks naar mij, en dat bevalt me nog het beste. Hij is er wel absurd snel, soms ligt twee dagen na de behandeling de rekening al op de mat, tot nu toe altijd binnen een week.

N.B. mijn vorige tandarts stuurde de rekening op een gegeven moment naar de basiszorgverzekeraar, waar ik geen tandartsverzekering heb lopen, ra ra (hij kon er achter komen wie dat was, heb ik zelf nooit opgegeven) en die schreef het bedrag automatisch af. Zonder dat ik ooit hierover ben ingelicht of toestemming heb gegeven (voorzover ik weet). Kreeg hier zeer ingewikkelde verhalen over te horen.

In het verleden heb ik ook nooit klachten gehad over factureringsbureaus, waren zelfs behulpzaam bij niet geheel correcte rekeningen en soepel bij het kwijtschelden van incassokosten in een voorkomend geval (waar ik overigens wel fout zat).

(*) Ik ben al een tijdje bezig om het aantal verzekeringen tot het absolute minimum terug te brengen. Bespaart veel ellende door alle administratie, kosten en ergenis over steeds veranderende voorwaarden. Dan bij pech maar een keer zelf de portemonne trekken. Volgens mij hebben heel veel mensen niks aan hun tandartsverzekering (hoge premie & en slechte vergoedingen = vette winstmaker voor maatschappijen die toch door de klanten moet worden opgehoest.).
za, 03/07/2009 - 18:01 Permalink
scaredycat

Ik heb dus heel bewust WEL een tandverzekering, gelukkig wel.
Jij komt hier al langer en dan weet je dus dat ik 5 jaar geleden pas weer
naar de TA ben gegaan, na een DIKKE 10 jaar niet meer te zijn geweest.

Inmiddels is alles weer redelijk op orde, maar nog niet 100%.
Bij Trias ben ik ±€350 per jaar kwijt aan premie voor de tandverzekering, zij
keren me maximaal €1250 per kalenderjaar uit (practisch alles 100% gedekt)
en de afgelopen 3 jaar is dat bedrag net of net niet afdoende geweest.

Daar zitten een paar kronen tussen, maar ook een paar WKB's en die overstijgen
al gauw de €350 die ik nu aan premie kwijt ben, zeker als ze (zoals met de meest
recente) in 3 zittingen gedaan moeten worden.

Dus hoewel ik het met je eens ben dat veel mensen geen tand-
verzekering nodig hebben kun je hierin imho niet generaliseren...

Met Van Kesteren heb ik trouwens als het goed is niets meer te maken;
officieel zou pas per 1 januari alles rechtstreeks naar Trias gaan, maar
als ik het goed begrepen heb is dat voor patienten wiens gegevens al
bekend waren (en dat was bij mij) dit gewoon eerder ingegaan.

Wel zo prettig voor mij, want na 5 MAANDEN heb ik nog steeds geen
facturen gezien. Dat ik GEEN uitkeringsoverzicht krijg van Trias stoort
me overigens wel, dat probeer ik nog te veranderen, want het gaat hier
om een AANVULLENDE verzekering met beperkte dekking en ik heb
daar nu totaal geen overzicht meer over en kan dus ook niet kiezen iets
uit te stellen (als dat medisch verantwoord is) omdat dat dan gunstiger
is met het jaar-maximum...
zo, 03/08/2009 - 00:08 Permalink
Spiegeltje

Dus hoewel ik het met je eens ben dat veel mensen geen tand-
verzekering nodig hebben kun je hierin imho niet generaliseren...

Daar heb je gelijk in, maar mensen zouden toch moeten proberen eens na te gaan wat het zo al oplevert als je naar de premie kijkt. Jouw geval ken ik inderdaad en je hebt al eens eerder aangegeven dat het in jouw geval goed uitpakt. Daar wil ik niks aan af doen, en er zijn vast nog vele andere situaties waarvoor dat geldt.

Maar volgens mij kun je beter als hoofdregel nemen: niet verzekeren. En verzekeren als daar een goede reden voor is. Dus net andersom als het nu vaak is. Dit in tegenstelling tot enkele andere verzekeringen die echt noodzakelijk ( of verplicht) zijn zoals: opstalverzekering (bij eigen huis), inboedelverzekering (maar let op het bedrag!), ziektekostenverzekeing (basis), WA-verzekering en WA-autoverzekering (desnoods all risk bij een jonge auto). Meer zou ik niet weten. Voor mij geen reis- of annuleringsverzekering, regenverzekering, fietsverzekering etc, Maar ook hier geldt een persoonlijke afweging.

Het is algemeen bekend dat in NL mensen erg veel verzekeringen hebben lopen. Mijn ervaring is echt slecht als er onverhoopt wat te claimen valt, dat is een van de redenen dat ik me liever niet verzeker om van het gezeur af te zijn. Ik heb wel een reservepotje, als je dat niet hebt kan ik me voorstellenj dat de afweging weer anders ligt.


P.S. Ik heb geen begrafenisverzekering, moeten mijn nabestaanden maar betalen uit de erfenis


Wel zo prettig voor mij, want na 5 MAANDEN heb ik nog steeds geen facturen gezien.

Dat lijkt me ook geen ramp, alhoewel ik daar soms mensen over hoor klagen. Waar blijven de facturen .... Ik trek liever rente (alhoewel die rap aan het dalen is).
zo, 03/08/2009 - 00:23 Permalink
Romy32

Twee weken geleden met angst en beven de rekening ingediend voor het plaatsen van m'n onderbeugel. Gezien mijn eerdere ervaringen met m'n verzekering had ik me al voorbereid op weer een moeizaam traject van telefoontjes, mailtjes, brieven en zuchtende medewerkers. Vanmiddag de specificatie in de bus, en......
....... ze vergoeden zomaar in één keer!!
Niet te geloven zeg.
Ik overweeg de specificatie in te lijsten en boven de bank te hangen.
ma, 06/15/2009 - 21:21 Permalink