rekeningen eerst naar patient

Author:
akua
Posted:
ma, 03/12/2012 - 19:07
Geen idee of het de gewoonte is overal, maar ik vind dat alle zorg-rekeningen eerst naar de patiënten zelf moet en niet, zoals vaak gebeurt, direct naar de verzekeraar.

Vooral bij <18 jarigen (viel me op) die tandartskosten in het basispakket hebben gaat de rekening vaak direct naar de verzekering.
Als er iets niet klopt is daar dus geen zicht op. Zelf maakte ik mee dat mijn tandarts de rekening per abuis naar een verkeerde verzekeraar stuurde, die natuurlijk niet betaalde. daarna kwam de rekening bij mij. Voordat ik hem doorstuurde naar de goede verzekering kon ik hem dus inkijken.

Hij klopte niet :smt018
dus tandarts bellen, praten, lagere rekening gekregen etc.
De verzekering zou me dankbaar moeten zijn!

ik denk dat het eea minder fraudegevoelig is als mensen het altijd zelf eerst inzien

Dat geldt mi ook voor ziekenhuis- en andere zorgrekeningen.
Daarnaast; Je schrikt je suf als je sommige kosten ziet. :(
Ook voor het prijsbewustzijn van de klant is het goed om daar zelf zicht op te hebben. :smt024
Lieneke

En een enorm werk...rekening uitdraaien, opvouwen, in de gekochte enveloppe, adres erop, postzegel erop, in de brievenbus en dat dan eindeloos...en die kosten mag jij dan ook weer betalen. Ik stuur mijn rekeningen (behalve van Menzis omdat ik daar een contract mee heb) naar mijn patienten. Maar ik werk maar 1 dag in de week geheel voor mezelf, dus dan is het nog te doen. Anderen besteden dit vaak uit aan een factorings/clearingbedrijf en ook dat kost natuurlijk wat.
Als het goed is, kan je jouw rekening bij de verzekering digitaal checken.

En ach...we kunnen het ook nooit goed doen...ik heb dan weer mensen die klagen dat ze helemaal een kopie moeten maken en die helemaal op moeten sturen naar de verzekering...
di, 03/13/2012 - 19:04 Permalink
ongelukpatient

ik vind het juist fijn dat het direct naar de zorgverzekeraar gaat! Onze tandartspraktijk is begin dit jaar overgestapt van de ene naar de andere factureringsmaatschapij en daarom moesten klanten dus tijdelijk zelf declareren... en laten we nou net met het hele gezin in januari naar de tandarts zijn geweest! Dat liep dus al met al boven de 500 euro op. das niet leuk om voor te moeten schieten.
vr, 03/23/2012 - 08:41 Permalink