Klacht over rekening, tandarts blijft standvastig

Author:
kitty_
Posted:
do, 10/25/2012 - 18:17
Ongeveer 2 weken geleden ben ik naar een nieuwe tandarts gegaan wegens een verhuizing. Mijn voorgeschiedenis is dat ik netjes 2 keer per jaar naar de tandarts ga, de laatste keer was in april ik had toen geen gaatjes. Vorig jaar (2011) zijn er 5 gevuld.

Na een controle bij mijn nieuwe tandarts werd er aangegeven dat ik 5 gaatjes had waarvan nog eens 2 beginnend, dus totaal 7. In verband met de kosten zouden er 4 gevuld worden. 2 linksonder, 1 linksboven en 1 rechtsonder. Dit alles zonder verdoving.
Wat schetst echter mijn verbazing. Ik krijg vandaag een rekening van 676,50!

Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat er elementen genoemd worden waarop 3 vlaksvullingen zouden zijn uitgevoerd. Uiteraard heb ik gebeld en gevraagd of er voor een 3 vlaksvulling niet eerst geboord zou moeten worden. Ik kreeg daar een vaag antwoord op. De 4 kiezen die geboord zijn staan er keurig op echter worden er elementen genoemd waar handelingen op zijn uitgevoerd die naar mijn mening niet gedaan zijn. Volgens de assistente hoef je niet alles te voelen wat er gedaan wordt en dat er zelfs bepaalde handelingen als tegemoet koming niet in rekening zijn gebracht! Ik ben natuurlijk flink boos geworden. Ik mag over 2 weken langs komen waarbij de door middel van de foto hun gelijk aan willen tonen alleen mag ik voor dit bezoekje ook weer geld aftikken, want nee dat kan niet gratis. Ik ga daarom niet. Door behandeling met cytostatica moest ik helaas snel geholpen worden maar dit had ik niet verwacht. Mijn verzekering vergoed maar 170 euro. Kan iemand mij adviseren of dit allemaal wel klopt? Hieronder de rekening:

A 231 intake 1 x 25,00
A 111 per. contr 1 x 20,50
C 214 Gebitsreiniging uitgebreid ( 5 minuten werk?) 48,50
A 311 Maken en beoord kleine rontf. 2x 30,50
Dit was tijdens de eerste behandeling

De 2e behandeling:
E 112 tweevlaksvulling element 45 64,00
E 113 drievlaksvulling element 46 75,00
E 111 Eenvlaksvulling element 14 49,00
E 113 Drievalksvulling element 15 75,00
E 113 Drievlakvulling element 16 75,00
E 113 Drievlaksvulling element 37 75,00
E 113 Drievlaksvulling element 36 75,00
E 112 Tweevlaksvulling element 35 64,00

Totaal 552,00 euro

Is dit normaal voor 4 gaatjes ( wat er volgens de tandarts nu opeens 8 zijn zonder mij te informeren)

Bedankt alvast
vV

Had ie moeten geven, dit deugd werkelijk waar van geen kanten. Aangezien u niet de kans heeft gehad op een informed consent ( dat van te voren bij patiënt bekend is waarvoor e afspraak is, wat er gedaan gaat worden, waarom en waarmee en wat de kosten zijn, en bij wijziging plan tijdens behandeling dit op zijn minst uitleggen incl financiële gevolgen) discussie genoeg. Lijkt mij dat u een terechte klacht heeft over de gang van zaken. Daarnaast is tandsteen uitgebreid niet voor 5 min werk... Graaier als ik dit zo lees dus, schriftelijk bezwaar maken tegen zowel gang van zaken als tegen de factuur. Eventueel second opinion aanvragen, meld hem in de brief gelijk dat wanneer de het beeld over de vullingen afwijkt van de. Nota hij niet alleen de nota aan mag passen maar ook de second opinion mag vergoeden, is wel het minste....

Die begroting is gewoon een wettelijke verplichting die hij dus ook aan zijn laars gelapt heeft.
do, 10/25/2012 - 19:29 Permalink
kitty_

Ik kon in de pauze terecht ivm de behandeling met cytostatica die ik de week erna zou krijgen. Ik schat in dat ik voor de vullingen 45 minuten tot max 60 minuten in de stoel heb gelegen. Ik weet nog precies hoe ze linksonder begon met 2 gaatjes uitboren, toen rechtsonder en toen rechtsboven. Ik weet ook nog dat rechtsboven gevoelig was met boren. Daarna werd er pas gevuld en is er niet meer geboord. Ik heb aangegeven dat ze mij hadden moeten vertellen dat het 8 gaatjes zijn geworden in plaats van 4, alhoewel ik nog steeds niet van mening ben dat er 8 gevuld zijn. Ik had overigens totaal geen pijnklachten voordat ik bij de tandarts kwam, ik ga gewoon netjes voor controle. Zijn er geschillencommissies of andere instanties waar je terecht kunt met dit soort klachten als je tandarts je niet verder wil helpen?
vr, 10/26/2012 - 10:41 Permalink
mecánico para …

Ik zou voor de gein röntgen foto's laten maken.nu!, en dan even vragen of de vorige en deze nieuwe inderdaad zoveel gevulde vlakken oplevert. En die foto's maken bij een andere praktijk is misschien tweede keus. Dan mogen ze het aanwijzen, don wij het hier ook...en als we het erover eens zijn dat het zo is.....dan komt de troefkaart; waar heeft u de begroting gegeven in dit verhaal. Kortom, dreigen met een klacht op basis van geen kennis va de kosten en de vraag of 560 aan vullingen überhaupt kan in een uur ( met de gebruikte codes) maar ik denk dat ze de boel behoorlijk lopen te kloten, zou ook even duidelijk vragen of het een tandarts was die het werk heeft gedaan, anders zijn ze helemaal de l#l.
vr, 10/26/2012 - 15:41 Permalink
mecánico para …

En omdat men eigen rechter speelt , is men ok van mening, dus ik zou de oude foto opvragen en een second opinion aanvragen, bij een ander. Alszedaar moeilijk over doen, het uitdraaien van een fotokost 10 cent endigitaal versturen naar uw email is werk wat je voor 2 minuten bezighoudt. Daar zou ik wel een rekening van gaan sturen als iemand loopt te zieken overigens. Administratief zeg maar.
vr, 10/26/2012 - 15:45 Permalink
kitty_

Tja het probleem is dat aan de cytostatica zit en helaas weinig energie heb om aan dit soort zaken te besteden :-(
De tandarts die mij geholpen heeft is eigenaar van de praktijk :-S. Toen ik zojuist kwam keek een andere tandarts naar de rekening, belde de manager, kwam terug, keek in mijn mond en gaf mij een spiegel, liep weer bellend weg met de praktijk manager waarna ik de telefoon aangereikt kreeg om zelf het gesprek met de manager voort te mogen zetten. Dit ging wel netjes maar ik zou echt niet weten hoe ik zonder extra kosten mijn gelijk kan halen. Ik ga maar hard sparen en opzoek naar een andere tandarts...
vr, 10/26/2012 - 15:48 Permalink
mecánico para …

Tweedetandarts, manager.....fuck them zeg. Dat os geen gratis consult, dat is een belediging.

Nu een sec opinion aanvragen, met fotos. Oude fotos opeisen. Ja eisen. Wel binnen twee weken, en als de sec op. Aan geeft dat het gebroddel is.....kosten sec. Op. Verhalen op de tandarts. Nu al aan geven enis de rekening via de tandarts zelf gestuurd? Of via famed of fencs? Dan daar een reclamering doen, dan moeten zij aantonen dat het rechtmatig is.

Welke stad woon je?
vr, 10/26/2012 - 16:09 Permalink
mecánico para …

Ik zeg; second opinion op Radboud vragen. Twee bitewings en dat half uur en je bent helemaal up to date. Enwat betreft die oude fotos, die vraag je op, digitaal naar je email adres. En die zet je dan op je telefoon. Kan je zezo mee nemen.

Last but not least, maak eenpunt van de nota omdat er niets besproken is vooraf. Alleenal twee drievlaks restauraties zijn duurder dan het minimale offerte/ begrotings bedrag. Ik zou nooit nooit buigenvoor zo'n stakker.

En wat betreft het taalgebruik en meteen een ban......ik geloof dat ik weer teveel input op het forum geef en daarmee lekker de moderatoren we zelf aan het werk ga zetten, steletje stresskippen, dat je dat niet gewoon effe via subtiel aanpast en me een pm stuurt.
vr, 10/26/2012 - 20:05 Permalink
kitty_

We zijn inmiddels wat maanden verder maar de klacht is inmiddels afgehandeld. Voor de geïnteresseerde wil ik best nog even toelichten wat er gebeurd is.

Zoals jullie in bovenstaand verhaal kunnen lezen was ik het niet eens met de zogenaamd 8 gaatjes die gevuld zijn.
De communicatie met tandarts Van de P. verliep telefonisch erg moeizaam :smt014 . Omdat ik wekelijks chemotherapie onderga heb ik iemand ander voor mij laten bellen wanneer ik vragen had. Omdat deze persoon min of meer af gekafferd werd heb ik de communicatie per e-mail voort gezet.

De rekening was 670 euro. 170 is vergoed door de zorgverzekeraar waarna er 500 euro voor mijzelf over bleef. Omdat er naar mijn mening geen 8 gaatjes zijn gevuld, en al was dit wel zo dan was dit nog steeds niet de afspraak, wilde ik niet de 500 euro betalen. Na veel pijn en moeite was de rekening verlaagd naar 350 euro. Het gedeelte voor de verzekering veranderd niet. Omdat ik het nog steeds niet eens was met deze factuur en omdat de communicatie uitermate stroef verliep ( ik moest maar begrip hebben voor alle tijd die men voor me nam, dit koste een hoop tijd en moeite??) heb ik het ANT gebeld. Hier werd mij geadviseerd om een second opinion te laten plaats vinden. Omdat ik erg ziek ben brengt dit veel stress met zich mee.

Uiteindelijk heb ik een second opinion laten plaats vinden in Westervoort. Hiervoor had ik dus wel de foto’s nodig vantandarts Van de P. Deze zijn telefonisch en schriftelijk opgevraagd. Ik werd als lastig bestempeld en men moest even kijken of ze hier wel tijd voor hadden en welke kosten ze hiervoor zouden rekenen. Uiteraard heb ik hierop gereageerd. Tijdens de second opinion waren er dus geen foto’s aanwezig. xxxxx heeft kosteloos foto’s gemaakt en heeft aan de hand van deze foto’s en de nota kosteloos de second opinion uitgevoerd. Men is hier gewoon enorm vriendelijk, neemt de tijd, zelfs op vrijdag middag en de praktijk is super modern, gewoon top!

Tijdens de second opinion kwam onder andere naar voren dat er lucht en etensresten onder de vullingen zaten, bij 1 vulling was het gat nog zichtbaar en 2 vlaks vullingen werden als 3 vlaks berekend etc. Om dit te herstellen zijn worden dus de nodige kosten gemakt. Om dus na te gaan hoeveel gaatjes er gevuld zijn hadden we de foto’s nodig. xxxxx heeft met mijn toestemming deze foto’s opgevraagd. Omdat de foto’s echter op madurodam formaat zijn toegezonden kon xxxxx hier niets mee. xxxxx heeft daarom per e-mail en telefonisch opnieuw de foto’s opgevraagd. Omdat hier na 1 week totaal geen reactie op is gekomen besloot ik om weer het ANT te bellen. Ik was het zat! :smt013

De beste man van het ANT herkende gelukkig mijn stem dus hoefde ik niet weer opnieuw mijn verhaal te doen. Ik heb hem verteld wat er uit de second opinion naar voren is gekomen en dat ik een officiële klacht in wil dienen. De beste man heeft hierop aangegeven graag zelf telefonisch met tandarts Van de P. contact op te zullen nemen en mij terug te bellen.
Ik ben netjes terug gebeld waaruit naar voren is gekomen dat tandarts Van de P. niet wist hoe hij de foto’s groter moest toesturen. Het ANT heeft daarop aangegeven dat hij ze of kan uitprinten of dat hij zijn software leverancier maar moest raadplegen.
Diezelfde dag kreeg ik een mailtje dat “omdat het kerst is” de rekening verlaagd wordt naar 150 euro maar dat men wel achter de behandeling blijft staan. Ik heb het hiermee afgedaan omdat het me teveel energie kost. Wanneer ik niet ziek was geweest had ik het hier dan ook zeker niet bij laten zitten.

Voor wie vragen heeft of wil weten om welke tandarts het gaat, mail me gerust.
vr, 02/01/2013 - 19:21 Permalink
kitty_

Ik heb mij uiteraard niet eerder laten behandelen dan dat er een afhandeling van de klacht was. In het nieuwe jaar heb ik uiteindelijk wel een behandeling ondergaan bij mijn nieuwe tandarts, ik had een ontsteking en daarom een wortelkanaal behandeling nodig.
Ik wil absoluut niet meer behandeld worden door mijn oude tandarts!

Ik kan overigens het voorgaande bericht niet meer aanpassen.
za, 02/02/2013 - 21:54 Permalink