Jeugdpakket 2008

Author:
Thijs87
Posted:
ma, 12/31/2007 - 01:08
Goedemorgen,

Ik ben een student van 20 jaar oud en ben al een aantal jaar niet meer bij de tandarts geweest. Dit door angst en geldgebrek. Nu ben ik al een tijd aan het nadenken om toch weer eens te gaan, omdat ik vind dat mijn gebit er zeker niet beter op wordt. Ook is mijn angst behoorlijk weggeebt, omdat mijn vorige tandarts met pensioen is :smt003 . Nu hoorde ik pasgeleden, dat het jeugdpakket is aangepast voor jongeren tot 22 jaar. Nu klinkt dit heel positief, maar ik kan niet precies achterhalen wat dit inhoudt. Betekent dit een volledige teruggave van de kosten van het bezoek aan meneer de tandarts, of tot een bepaald bedrag?

Daarnaast is bijna 10 jaar geleden mijn voortand kapot gegaan, door een aanraking met de stoeptegels. Wat mijn tandarts toendertijd niet heel professioneel heeft weggewerkt. Na drie mislukte lijmpogingen, heeft hij na een dik jaar er een andere oplossing voor bedacht. Namelijk: De twee voortanden met een stuk 'metaal?' aan elkaar vast maken (IN m'n tanden) en er een stuk vulling op te plakken, wat totaal niet met de kleur van mijn tanden overeen komt. Nu is mijn vraag of dit te herstellen is en zo ja, of dit ook terug te vragen is van de verzekeringsmaatschappijen, wanneer je alleen een basispakket hebt. Ik neem aan van niet, maar kan het altijd navragen dacht ik :)

Verdere vragen stel ik in andere topics. Voor nu alvast hartelijk bedankt voor het doorlezen en een goede nachtrust toegewenst!

Matthijs
Spiegeltje

Je hebt recht op onderstaande vergoedingen. Die zijn voor alle verzekeraars gelijk, los van wat je (op internet) ziet in de vergoedingsoverzichten of polisvoorwaarden van de diverse verzekeraars!

Algemene regel: mondzorg omvat zorg zoals tandartsen die plegen te bieden, met dien verstande dat het slechts betreft tandheelkundige zorg die noodzakelijk is.

(meer specifiek):

a. periodiek preventief tandheelkundig onderzoek, eenmaal per jaar, tenzij de verzekerde tandheelkundig meer keren per jaar op die hulp is aangewezen;
b. incidenteel tandheelkundig consult;
c. het verwijderen van tandsteen;
d. fluorideapplicatie aan verzekerden vanaf de leeftijd van zes jaar, maximaal tweemaal per jaar, tenzij de verzekerde tandheelkundig meer keren per jaar op die hulp is aangewezen;
e. sealing;
f. parodontale hulp;
g. anesthesie;
h. endodontische hulp;
i. restauratie van gebitselementen met plastische materialen;
j. gnathologische hulp;
k. uitneembare prothetische voorzieningen;
l. tandvervangende hulp met niet-plastische materialen alsmede het aanbrengen van tandheelkundige implantaten, indien het de vervanging van een of meer ontbrekende, blijvende snij- of hoektanden betreft die niet zijn aangelegd, dan wel omdat het ontbreken van die tand of die tanden het directe gevolg is van een ongeval;
m. chirurgische tandheelkundige hulp, met uitzondering het aanbrengen van tandheelkundige implantaten;
n. röntgenonderzoek, met uitzondering van röntgenonderzoek ten behoeve van orthodontische hulp.

Kroon- en brugwerk, beugels en implanten worden, voor zover niet genoemd hierboven, dus niet vergoed. In bijzondere gevallen, in de wet met name genoemd, kan overigens wel vergoeding plaatsvinden maar hiervoor gelden strenge eisen die door de verzekeraars worden getoetst (met mogelijkheid van bezwaar en beroep). Ook kan sprake zijn van eigen bijdragen.

Waarschuwing: de werkelijkheid is dus iets ingewikkelder dan hierboven aangegeven. Zie onder meer de volgende discussie: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=22&t=10913

De twee voortanden met een stuk 'metaal?' aan elkaar vast maken (IN m'n tanden) en er een stuk vling op te plakken, wat totaal niet met de kleur van mijn tanden overeen komt. Nu is mijn vraag of dit te herstellen is en zo ja, of dit ook terug te vragen is van de verzekeringsmaatschappijen, wanneer je alleen een basispakket hebt.


Snap het niet helemaal, maar zolang het met composietmateriaal kan, en daarmee kan heel veel, wordt dat wel vergoed neem ik aan (valt onder i.). Dan moet je wel een tandarts hebben die met dit materiaal uit de voeten kan. Dat zijn de meesten, maar ik sluit niet uit dat een tegen zijn pensioen aanzittende tandarts deze ontwikkeling aan zich voorbij heeft laten gaan.


N.B. een student zou dit toch gemakkelijk zelf moeten kunnen opzoeken? :D
ma, 12/31/2007 - 10:29 Permalink