geschil menzis othodontie

Author:
Annem
Posted:
do, 06/09/2011 - 10:50
Mijn dochter (13) is in 2008 al begonnen met bezoeken aan de orthodontist. Dit omdat zij enkele melktanden/kiezen mistte en daardoor een te kleine kaak had om ruimte te bieden aan alle volwassen kiezen/tanden. Ook kwamen meerdere tanden/kiezen op verkeerde plekken door en stonden soms dubbel. Bij de orthodontist is gestart met controles, behandelplannen maken, foto's, gipsafdrukken etc. In 2009 zijn er kiezen en tanden getrokken om ruimte te maken (melk en volwassen kiezen). Daarna heeft ze een 'blokbeugel' gekregen in maart 2010. In 2008 waren de polisvoorwaarden van menzis tandverzorgt 3 (waar wij in zitten) nog zo dat je 100% kreeg vergoed. Idem in 2009. In 2010 veranderde menzis de polisvoorwaarden en kwam er een maximum van 2000 euro voor de gehele behandelingsduur. De orthodontist en wij waren in de veronderstelling dat dochter onder de polisvoorwaarden van 2008 valt.(toen is de behandeling gestart, een plan gemaakt etc.). Eind 2010 vergoedde menzis geen rekeningen meer omdat dochter het maximum van 2000 euro had bereikt. Hierover heb ik 2 keer met de klantenservice gebeld, die keken het na en inderdaad dochter was gestart in 2008 dus viel onder die polisvoorwaarden dus 100% vergoeding. Door een foutje in hun systeem konden ze echter niet direct uitkeren aan de orthodontist, maar moesten wij het eerst betalen en dan indienen. Dat hebben wij gedaan, we hebben meerdere rekeningen betaald/voorgeschoten. Op de ingediende nota's moesten wij duidelijk vermelden "overgangsregeling". Ook dat hebben we gedaan. Maar betaling volgde niet. Nogmaals gebeld, zelfde verhaal, wederom het advies overgangsregeling erop te vermelden, deze keer mocht het linea recta naar een bepaalde persoon die het zou afhandelen. Wederom geen betaling. Van de week weer gebeld. En nu is het verhaal héél anders. De 'start van de behandeling' is pas ingegaan in maart 2010! Dit omdat dochter toen pas de eerste beugel heeft gekregen. Toen is pas is het 'aanvangstarief' voor de losse beugel gedeclareerd door de orthodontist. Dat het jaar ervoor al hiervoor tanden zijn getrokken en behandelingsafspraken zijn gemaakt doet er allemaal niets toe (dat moet toch allemaal genezen en kost dus tijd?). Dat 'aanvangstarief' is uitgangspunt voor een start van een behandeling volgens menzis. Dat wij en dochter toen al niet meer terug konden qua behandeling of konden overstappen naar een andere verzekering dat doet er allemaal niet toe.
Wij voelen ons nogal belazerd door menzis. Eerst en vooral door de veranderende mening van menzis en ook omdat nérgens in de polisvoorwaarden terug is te vinden dat een behandeling pas start als het 'aanvangstarief' in rekening word gebracht. Ook is nérgens enige info te vinden over de z.g. 'overgangsregeling' die mij eerst werd voorgespiegeld. En ook omdat álle bedragen betaald in 2008 en 2009 zijn meegenomen in de berekening van die 2000 euro die pas in 2010 is ingegaan. Hadden wij dit geweten dan hadden we misschien de orthodonstist i.v.m. de kosten qua controle in 2008 en 2009 eerst nog gelaten voor wat het was en waren w.s. pas in 2010 teruggekomen en had de tandarts het in de gaten kunnen houden. Misschien hadden we dan een ander behandelplan afgesproken, waarvoor het in 2009 al té laat was i.v.m. het tandentrekken. Wij hebben al een klacht ingediend bij menzis, waarop wij een helaas pindakaas brief terug kregen.
En nog steeds komt het ons en de orthodontist als 'niet fair' over.
Ik kan nog een klacht indienen bij de zorgautoriteit of bij de ombudsman.
Iemand nog een suggestie of tips waar wij info kunnen vinden over die overgangsregeling of wanneer een behandeling start?
hartelijke groeten,
annm.
vV

als de ortho aanvangstarief echte orthobehandeling pas gestart heeft in 2010, zijn daarvoor de polisvoorwaarden van 2010 van toepassing.
dat vooraf beahndelpalnnen etc gemaakt zijn al in 2008 , en voorbereidende behandelingen die gewoon tandarts behandelingen waren doet daarvoor totaal niet ter zake vrees ik. ik denk ook dat Menzis naar de letter van de polisvoorwaarden gelijk heeft.
Als u de toezegging dat het onder de 2008 regeling valt op papier heeft maakt u een kans met een klacht, als het alleen mondeling is gedaan zit u ernaast. is ook reden waarom ik met verzekeringen alleen schrifelijk of per mail communiceer... En als men als reactie zelf belt bevestig ik het gesprek met inhoud per omgaande post schriftelijk, ken die jongens langer dan vandaag. Is het dan aan hen om te ontkennen namelijk.
vr, 06/10/2011 - 11:42 Permalink