factuurspecificaties en vergoedingoverzicht verkrijgen

Author:
hindrik
Posted:
do, 03/31/2011 - 16:41
Beste allemaal,

Sinds begin dit jaar loopt mijn zorgverzekering bij Univé. Voorheen zat ik bij Menzis. Ik was gewend om via DFA de facturen van mijn tandarts te ontvangen met alles mooi uitgespecificeerd, welke ik dan weer op mijn beurt declareerde bij Menzis.

Nu blijkt Univé een overeenkomst te hebben met DFA waardoor de facturen rechtstreeks door Univé vergoedt worden. Het zgn. clearing, als ik het goed begrijp. Dit lijkt op zich wel mooi en makkelijk, maar ik heb nu dus totaal geen overzicht wat er nu precies is vergoed en welke behandelingen zijn gefactureerd.

Nu was ik vanmorgen op kantoor bij Univé en informeerde of ik een overzicht kon krijgen van de facturen.
Volgens de meneer die mij hielp zou ik dit bij DFA en/of bij mijn tandarts kunnen verkrijgen.

Thuisgekomen belde ik DFA, want zij verzorgen tenslotte de facturatie van mijn tandarts. Lijkt mij dan ook logisch dat zij mij een specificatie cq. overzicht kunnen toezenden. Maar er wordt mij verteld dat ik dit bij Univé moet opvragen.

Voordat ik meer loze telefoontjes ga plegen en van het kastje naar de muur wordt gestuurd, zou ik graag willen weten wie van de drie partijen nu eigenlijk mij van deze specificaties zou moeten kunnen voorzien...

DFA, Univé of mijn tandarts?

Met vriendelijke groet,

Hindrik.
advies

Interessante case. Het automatisch declareren aan de verzekering is volgens mij juist (mede) bedacht om het voor de patiënt eenvoudiger te maken. U wordt nu geconfronteerd met een neveneffect.

Bijzonder dat de Univé meneer niet meewerkt om uw inzicht te geven in de nota. Dat zou hij toch uit de systemen moeten kunnen halen. En het lijkt me toch in het belang van de verzekering dat u de nota van de tandarts controleert. U weet tenslotte welke behandeling is uitgevoerd. Niet de verzekering.

Maar om uw vraag te beantwoorden. De tandarts zou u een (kopie) nota moeten kunnen gegeven. U bent bij de tandarts onder behandeling geweest en het is een normale vraag om inzicht in de kosten te ontvangen. Dat uw tandarts er voor kiest zaken te doen met DFA doet volgens mij voor u niet ter zake. U heeft een relatie met uw tandarts, niet met DFA. Meestal zal het ook geen probleem zijn en verstuurt de tandarts de (kopie) nota gewoon. Zo niet, wellicht een extra signaal om de nota juist te willen controleren…..

Overigens is het ook gebruikelijk dat Univé u een overzicht verstuurt van de betalingen aan zorgverleners. Hier kan een paar maanden over heen gaan, waarschijnlijk krijgt u het overzicht wel gewoon per post.

Resumerend, ik zou beginnen bij de tandartspraktijk.
do, 03/31/2011 - 17:35 Permalink
Spiegeltje

Ik ga er voor dat in de eerste plaats de verzekeraar desgevraagd inzage zou moeten geven in de declaraties.

Ik weet namelijk niet zeker of de tandarts dat zou moeten doen: immers, de tandarts stuurt u geen rekening meer en u betaalt hem ook niet. Dat doet de verzekeraar voor u. Als het verzekerd bedrag wordt overschreden betaalt de verzekeraar volgens mij ook de tandarts, maar legt u voor het niet verzekerde deel de rekening voor. Die u aan de verzekeraar betaalt, niet aan de tandarts.

Bij wijze van service zou het natuurlijk prima zijn als de tandarts of factureermaatschappij op verzoek een afschrift van de declaratie zou willen sturen.
do, 03/31/2011 - 18:17 Permalink
advies

Spiegeltje schreef:
Als het verzekerd bedrag wordt overschreden betaalt de verzekeraar volgens mij ook de tandarts, maar legt u voor het niet verzekerde deel de rekening voor. Die u aan de verzekeraar betaalt, niet aan de tandarts.


Klopt inderdaad Spiegeltje. Niet alle verzekeraars doen dit, maar wel steeds meer. In feite nemen de verzekeraars de incassofunctie over. Voor de zorgverleners natuurlijk handig, die ontvangen direct de betaling. Mogelijk nadeel is wel dat meer en meer de complete geldstroom van praktijken wordt afgehandeld door verzekeraars. Dat geeft de verzekeraars informatie over de omzet en meer macht. Ze zouden immers de geldstroom van praktijken kunnen sturen.

Univé hanteert het principe zoals Spiegeltje beschrijft.

Maar goed, nu even terug naar de vraag van poster. Het kan volgens mij niet anders dan dat de tandartspraktijk primair de partij is die dient aan te geven wat een behandeling heeft gekost. Je zou zelfs kunnen beweren dat de nota via de UPT-codes aangeeft welke verrichtingen hebben plaatsgevonden en dus onderdeel is van het medisch dossier. Hier zou vanuit de tandartspraktijk toch echt transparantie over dienen te zijn.

Hoe vervolgens de administratieve afhandeling en betaling verloopt is een 2e. De tandartspraktijk is de bron met informatie over de uitgevoerde behandeling en daarmee gepaard gaande kosten.

Wat ik mij wel even afvraag welke schakel in de keten nu eigenlijk nog de nota controleert. Dat is niet DFA, zij zijn alleen doorgeefluik. De verzekeraar betaalt, alle meer kosten worden gewoon bij de patiënt verhaald. De patiënt ziet blijkbaar de nota van de eigen behandeling niet…. Tja.
do, 03/31/2011 - 20:11 Permalink
vV

DFA is slecht intermediair. ik krijg dit soort vragen ook van patienten. Ik kan slechts een overzicht geven wat ingediend is, door mij. Het overzicht wat er vergoed is en welk deel ten laste van basis en welk deel op AV is echt aan de zorgverzeekraars. ik weet dat Menzis ook bij regelrecht declareren die overzichten wel verstrekte. Van mijn eigen verzekering krijg ik deze overzichten ook, voor alle zorgverleners en ziekenhuizen waar wij naar toe moesten om welke reden dan ook. Alles inzichtelijk, en dus controle mogelijk.

Ik vind ook dat alle zorgverzeekraars deze in ieder geval ongevraagd en periodiek moeten verstrekken, of per internet inzage geven met een afgescherm deel waar de patient kan inloggen. Is denk ik ook echt hun verantwoording uit hoofde van regelgeving en het simpele feit dat u een overeenkomst heeft met hen, niet met DFA. Weigert men , of kan het zogenaamd niet (echt onzin namelijk..) zou ik dit dus neerleggen bij de NZA!! die is verantwoordleijk voor de macht die de verzeekraars hebben, en dus ook beoordeling van hoe daarmee omgegaan word. heel veel fraudegevallen waren eerder aan het licht gekomen als iedereen deze overzichten zou krijgen.
vr, 04/01/2011 - 11:42 Permalink
hindrik

Okay, even een kleine update.

Ben zojuist even bij mijn tandarts geweest en daar wordt mij vertelt dat de zorgverzekering van Univé een "naturapolis" is. En de zorgverzekering van menzis is dan een "restitutiepolis".

Het enige wat de tandartsassistente voor mij zou kunnen doen is de doorgegeven codes voor mij op te schrijven!
Ik zou dus volgens haar bij Univé moeten zijn.

Eerste link via google meldt mij:

"Essentieel bij de keuze van de zorgverzekering is het type verzekering: de natura- of de restitutieverzekering.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee verzekeringsvormen is de betaalwijze van de nota's en wel of geen keuzevrijheid voor een zorgaanbieder."

'k Heb vluchtig deze links doorgelezen maar ook daar wordt het niet echt duidelijk van...

http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/zorgverzekering/zorgverzeker…
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoor…

Ook leuk is het dat als ik op de site van Univé zoek met de term natura dat je dan welgeteld 2 resultaten krijgt.
"Met een restitutieverzekering kan een verzekerde ook naar zorgaanbieders waarmee wij geen overeenkomst hebben. Hier ontbreekt echter de controle op prijs en kwaliteit door de verzekeraar." staat daar o.a. te lezen.
Grappig, want ik wil zelf ook de boel controleren!

Denk dat ik maandag eerst maar weer eens naar Univé ga...

Dank voor alle reacties tot zover!

Gegroet,

Hindrik.
vr, 04/01/2011 - 18:31 Permalink
hindrik

Hmmmm, ik heb dus de Univé Zorg Vrij polis en dat is dus een restitutieverzekering...

Op de bovenstaande link van de rijksoverheid staat: "Bij een restitutiepolis kiest u zelf uw zorgverlener. U betaalt eerst zelf de rekening en stuurt de rekening daarna naar uw zorgverzekeraar. Die vergoedt meestal volledig alle door u gemaakte zorgkosten uit het basispakket. Wel kan de manier van vergoeden verschillen."

Op de bovenstaande link van het NZA staat:
* Bij een restitutiepolis kan uw zorgverzekeraar zorg hebben ingekocht, maar dat hoeft niet (in juridische termen: u heeft recht op vergoeding van kosten van zorg). Als uw zorgverzekeraar geen zorg heeft ingekocht, is er sprake van een pure restitutiepolis (zie onder). Als uw zorgverzekeraar wel zorg heeft ingekocht, is er sprake van een (gedeeltelijke) gecontracteerde restitutiepolis (zie onder).
* Bij een pure restitutiepolis is het mogelijk dat u de rekening eerst moet voorschieten. Deze rekening moet u hierna zelf declareren bij uw zorgverzekeraar. Het is ook mogelijk dat uw zorgverzekeraar afspraken met zorgaanbieders heeft gemaakt over de betaling. Dan hoeft u niet voor te schieten. Bij een pure restitutiepolis betaalt uw zorgverzekeraar u het wettelijke tarief of een marktconforme vergoeding terug.
* Bij een (gedeeltelijk) gecontracteerde polis krijgt u alleen alle kosten vergoed als u naar een zorgaanbieder gaat waarmee uw zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt (deze zijn gecontracteerd). Als u naar een andere zorgaanbieder dan de gecontracteerde gaat, moet u soms een (deel) van de rekening zelf betalen. In uw polis leest u waar u precies recht op heeft.

Ik hou maar op met onderzoeken want nu snap ik er eigenlijk helemaal niets meer van...

Als ik maandag wat wijzer ben geworden zal ik jullie dat niet onthouden!

Goed weekend,

Hindrik
vr, 04/01/2011 - 22:28 Permalink