Facturering van W112 ipv C code gebitsreiniging

Author:
Annabelle
Posted:
wo, 03/21/2012 - 16:17
Even een korte vraag,
onlangs ben ik naar de tandarts geweest, deze heeft mij nu een rekening gestuurd waarbij, naast facturering van de periodieke controle, de code W112 Nazorg wordt gefactureerd.
Bij het maken van de afspraak voor de jaarlijkse controle (ik hoef maar 1x p/j op controle wegens goed gebit) vroeg de assistente of ik ook gebitsreiniging wilde. Dit heb ik toen bevestigd.
Nu blijkt dat code W112 is gefactureerd voor gebitsreiniging, volgens de assistente omdat mijn mondhygienist 1 uur bezig is geweest en hij beslist welke code hij opgeeft. Navraag bij mijn verzekering leert dat ik wel codes C krijg vergoed (waaronder gebitsreiniging hoort te vallen) maar niet code W112, want dit is een speciale behandeling.

Wat is nu precies code W112? Valt daar ook een uitgebreide gebitsreiniging onder? Ik vind het nl. erg vreemd dat ik alleen een afspraak voor controle en reiniging heb gemaakt, en dat dit nu een speciale behandeling blijkt te zijn, zonder dat ik van deze hogere kosten op de hoogte ben gebracht (en de onmogelijkheid om dit bij mijn zorgverzekering te declareren).

Alvast dank voor antwoorden!
Annabelle

Dank u wel Lieneke voor het duidelijke antwoord. Mijn gebit is altijd goed geweest en ik heb nooit een dergelijke behandeling gehad. Ik heb al aangegeven bij mijn tandarts dat ik het een vreemde facturering vind, maar deze weigert de rekening aan te passen. Kan ik verder nog stappen ondernemen of heb ik gewoonweg pech gehad en moet ik betalen?
Alvast dank voor antwoorden!
do, 03/22/2012 - 21:51 Permalink
leny1111

Vandaag soortgelijke ervaring bij de faktuur van de mondhygieniste.
Code W112 ipv C214.
Hoewel ik wel een paro-verleden heb (zo'n 8 jaar geleden bij parodontoloog geweest) en nu nog enkele pockets van 4-5 mm heb, is die situatie al vele jaren constant. Wel moet ik 2 a 3 x per jaar een gebitsreiniging laten doen bij een mondhygieniste.
Ik ben ruim 1 jaar geleden overgestapt naar deze praktijk omdat bij mijn vorige tandarts helaas geen mondhygieniste meer in dienst was (alleen nog preventie-assistentes). Er is toen bij de nieuwe tandarts door de mondhygieniste een pocketstatus opgesteld en daaruit bleek eveneens dat de situatie stabiel was. Conclusie: 2 a 3 x per jaar gedegen gebitsreiniging door een mondhygieniste laten doen.
Ik weet dat mijn vorige mondhygienistes deze reiniging declareerden onder M-codes of C-codes.
Nu heb ik de praktijk gebeld en gevraagd waarom ze niet op die C-codes kunnen declareren, want ik krijg die zgn. nazorg code ook niet vergoed.
Het antwoord komt er eigenlijk op neer dat in hun praktijk de mondhygienistes altijd op die codes declareren en de M- en C-codes alleen voor behandelingen door de preventie-assistenties worden opgevoerd.

Mijn vragen:
-klopt de stelling dat een mondhygieniste niet de C-codes zou mogen declareren?
-als je gebitsstatus constant is (al jaren), kan die nazorg dan niet overgaan in 2 a 3 x per jaar preventieve reiniging?

Graag reactie(s)
ma, 05/14/2012 - 20:05 Permalink
Lieneke

Het mag wel als er een behandeling wordt uitgevoerd waarbij enkel oppervlakkig tandsteen wordt weggehaald. De prev.ass is niet opgeleid om diep onder het tandvlees te reinigen.
Bij pockets van 4-5 mm moet dit wel en dit kan de mondhygienist. Deze behandeling valt onder een w-code. Een andere code gebruiken zou niet legaal zijn...Als u dit niet vergoed krijgt, kunt u beter overstappen naar een andere verzekering. Want er zijn er zat die het wel vergoeden. De mondhygienist kan prima inschatten hoe vaak de nazorg nodig is. Dat kan ik vanaf hier niet bepalen.
wo, 05/16/2012 - 12:23 Permalink
leny1111

Beste Lieneke, dank voor jouw reactie.
Ik ben zo'n 10 jaar geleden voor pockets behandeld en sinds jaren is mijn situatie stabiel. Ik ben wel altijd bij mondhygienistes en tandartsen geweest voor uitgebreide reiniging (2 a 3 x per jaar). Maar dat werd niet ondergebracht bij nazorg maar onder uitgebreide reiniging! Het zou dus eigenlijk ook betekenen dat die uitgebreide reiniging nooit door mondhygienisten wordt gedaan onder een C-code?
Mijn zus heeft een soortgelijke situatie en die mondhygieniste faktureert ook met C214 en een A111 voor consult.
Ik blijf het toch een beetje "dubbel" vinden en moet ik zelf die 80 euro voor 1/2 uurtje ophoesten.
Die C214 plus A111 komt ongeveer op hetzelfde bedrag uit, maar dat wordt beiden wel door mijn verzekering vergoed..
Dat kan je toch niet als fraude bestempelen?
wo, 05/16/2012 - 20:00 Permalink
Lieneke

c214 is gewoon wat anders dan een w112. Natuurlijk voeren mh's ook c214 uit, maar niet bij paro-patienten. Een paro-patient blijf je vaak je hele leven: kaakbot groeit niet meer aan. Daarom is preventie ervan ook zo belangrijk. Pockets van 5 = DPSI 3 = paroprotocol volgen. Bij mijn software programma kan ik niet eens een c214 invullen als er een DPSI 3 is...daar steekt het prograama een stokje voor.
w112 hoeft geen 80 euro te kosten. Bij mij kost het 60 euro... Over jouw zus weet ik helemaal niks, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Kies je ervoor om een c214 uit te laten voeren ipv een w112, dan verslechterd de situatie en dan mag je over een paar jaar weer van voor af aan beginnen....
wo, 05/16/2012 - 20:54 Permalink
Lieneke

Daar heb je helemaal gelijk in vV. Heb je de kwaliteitsindicatoren gezien? De nuance lijkt te moeten verdwijnen...er komen (meer) richtlijnen die we zullen moeten gaan volgen en het lijkt behoorlijk zwart-wit te worden allemaal. Jammer...heb volgens mij het diploma gekregen omdat ik kan nadenken, niet omdat ik klakkeloos regeltjes kan volgen.
Maar goed, daar gaat het in dit topic niet om. Het gaat erom dat deze patient echt een paropatient is met restpockets waar dus gewoon w112 gedeclareerd moet worden. Niet iemand met speudopockets oid.
do, 05/17/2012 - 18:20 Permalink
azn-amy

Hoi ook ik heb vandaag hetzelfde meegemaakt, ik ben dit jaar over gegaan naar een nieuwe tandarts en na de eerste controle werd ik doorverwezen naar de mondhygieniste omdat ik veel tandsteen zou hebben. Maar nou kreeg ik vandaag de rekening van de zorgverzekeraar van 104,30 eigen bijdrage omdat er gedeclareerd zou zijn met de w112. Nou ging er ik vanuit dat er gedeclareerd zou worden met de C code. Ik heb voorafgaand geen intake gehad en er is ook nooit sprake geweest dat ik last zou hebben van paradontites. Klopt het dan wel dat ze dat zomaar in rekening mogen brengen? En hoe kan ik het aangeven als dit niet juist is?

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp :)
do, 12/20/2012 - 20:31 Permalink