Code C112 oftewel de nieuwe melkkoe van mijn tandarts

Author:
puck001
Posted:
vr, 02/24/2012 - 16:21
Mijn tandarts heeft volgens zijn tarievenoverzicht slechts een geringe verhoging doorgevoerd.
Lijkt dus heel netjes, echter schijn bedriegt:

Voor een uitgebreide behandeling (C124) mondhygiënist betaalde ik deze week €47,90, hetgeen net zo veel is als in 2011. Echter ik kreeg op mijn nota ook C122 ten bedrage van € 19,70 in rekening gebracht, in het kader van voorlichting. Voorlichting die er feitelijk op neer kwam om gedurende een minuutje te laten zien hoe ik tandenstokers moet gebruiken.
Deze "voorlichting" is mij ongevraagd verstrekt.

Hierdoor is dezelfde behandeling in 2012 met 41% gestegen en maakt de tandarts een brutowinst van 41% op de post mondhygiëne.

Geen wonder dat premies aanvullende ziektekosten de pan uit rijzen door dit soort praktijken.
mecánico para …

Het aparte is: zorgverzekeraars hebben dit vergoed tot ik geloof 2005. 12 of 13 euro was dat. no problem. maar toen moest ghet gratis en nu wordt het door CZ met 25,35 vergoed...........waarom: Het geven van voorlichting of instructie, toegesneden op de desbetreffende patiënt. De prestatie heeft een behandelduur van minimaal 10 minuten.
Dus als u aangeeft dat het geen 10 minuten heeft geduurd wordt het welles/nietus en waarschijnlijk weggestreept.

Het is dus niet iets neiuws maar iets wat weer terug is waar het weg was gehaald. nb, ik doe het voor 2,50........daar is nooit discussie over zeker niet als je ook een borstel, tandpasta en en paar stokers mee krijgt. iemand die dan wel miept, want het is dan geen melk koe en misschien haal ik de 10 minuten niet............die krijgt nooit meer die borstel mee, makkelijk zat.

maar u heeft wel een punt(je). ik zou zeggen, leg de NZA code eens voor aan de tandarts, wie weet draait ie bij.
vr, 02/24/2012 - 19:40 Permalink
puck001

En dat deze instructie u in de toekomst heeeeel veel geld scheelt, daar hoor ik u niet over. Jammer hoor.


Ik denk dat u mijn post niet goed heeft gelezen: voorlichting die gegeven wordt van minimaal 10 minuten zoals vastgelegd in de prestatiebeschikking van de NZA is een dienst die m.i. terecht berekend mag worden en verdient zich op termijn wel weer terug. Waar het over gaat is dat de mondhygiënist of tandarts een paar seconden een tandenstoker door iemand zijn gebit jast en vervolgens dit probeert te verkopen als voorlichting.
za, 02/25/2012 - 11:14 Permalink
Lieneke

Zo, ook goedemorgen... U trekt een erg vreemde en snelle conclusie. Ja, ik heb PR nodig. Waarom? Omdat er in mijn regio helaas tandartsen werken die het niet helemaal hebben begrepen. Noemen hun assistent graag mondhygienist en checken het tandvlees slecht.
Ik weet dat ik een hele goede mondhygienist ben en dat weten mijn patienten en heel veel collega's ook.
Tss...ga me nog een beetje zitten verdedigen ook... :smt006
za, 02/25/2012 - 11:31 Permalink
mecánico para …

Inmiddels heb ik een bericht gekregen dat het C112bedrag wordt terugbetaald en dat behandelteam een nieuwe instructie krijgt.
Voor mij opgelost, maar ik vraag me af, hoeveel er op deze manier is binnengeharkt. De meeste mensen zien de nota niet eens, aangezien dit via hun zorgverzekering loopt.


jajajaja, niet lopen aannemen en doorgaan over iets wat totaal niet belangrijk is hier in dit verhaal.
za, 02/25/2012 - 13:37 Permalink
puck001



jajajaja, niet lopen aannemen en doorgaan over iets wat totaal niet belangrijk is hier in dit verhaal.


?????? Dat een tandarts/mondhygiënist een verkapte prijsverhoging doorvoert onder het mom van een nep dienst is niet belangrijk? Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn tandarts niet de enige is die zo handelt en gelukkig zijn er ook enkele tandartsen die code 112 helemaal niet in rekening brengen.
za, 02/25/2012 - 15:02 Permalink
mecánico para …

toen de code poetsinstructie, zonder toevoeging/uitleg van de NZa er in 2005 af ging was u toen erg begaan met de tandarts? dat hem zomaar een stuk inkomen werd ontnomen door domweg te stellen dat de verrichting niet meer bestond?

daar gaat het nu ook niet om........... zoals u waarschijnlijk meteen al zult denken.


Daarom, u kreeg antwoord, de declaratie is aangepast, klaar. Niet gaan roepen hoeveel er mee wordt binnen geharkt en wat anderen waarschijnlijk doen...........dat is in uw vraag helemaal niet aan de orde. Als u op deze manier doorzaagt valt u onder de beroepszeurpieten over tarieven en die krijgen geen aandacht hier. zo simpel is het al tijden.
za, 02/25/2012 - 16:14 Permalink
puck001



Daarom, u kreeg antwoord, de declaratie is aangepast, klaar. Niet gaan roepen hoeveel er mee wordt binnen geharkt en wat anderen waarschijnlijk doen...........dat is in uw vraag helemaal niet aan de orde. Als u op deze manier doorzaagt valt u onder de beroepszeurpieten over tarieven en die krijgen geen aandacht hier. zo simpel is het al tijden.



Kan me uw reactie voorstellen, het is niet leuk dat iemand mogelijke misstanden aan de orde stelt binnen deze beroepscategorie. Maar dat is het risico dat men neemt door dit soort praktijken erop na te houden.
Als ik de mediaberichten van dit jaar erop na sla zie ik dat het aantal geconstateerde fraudegevallen door zorgverleners explosief is toegenomen. Kennelijk is het gemakkelijk om verzekeraars en patienten te benadelen.
zo, 02/26/2012 - 11:34 Permalink
mecánico para …

"Zorgverleners doen valse declaraties

Zorgverleners frauderen met valse declaraties. Er worden behandelingen gedeclareerd die niet of slechts deels zijn uitgevoerd. Dat zegt Wilna Wind, directeur van patiëntenorganisatie NPCF. Volgens Zorgverzekeraars Nederland is er aantoonbaar voor 6,2 miljoen euro frauduleus gedeclareerd in 2010."

Een scherpzinnige reactie:

"In 2010 bedroeg het macrobedrag voor zorg en welzijn 60 Miljard euro. Volgens ZN is er aantoonbaar voor 6,2 Miljoen Euro frauduleus gedeclareerd. Dat is 0,01 % van alle gedeclareerde Euro's. Dit leidt mevrouw Wind (NPCF) tot de uitspraak "zorgverleners frauderen met valse declaraties." Op zijn minst een tendentieuze uitspraak en wellicht typerend voor de hoeveelheid grijze cellen van deze NPCF-directeur."

Conclusie:

Wilna Wind denkt over de zorgverleners zoals Geert Wilders over de Marokkanen denkt. De hoeveelheid grijze cellen komt ook overeen.

gequote via LinkedIn
zo, 02/26/2012 - 11:42 Permalink
mecánico para …


Als ik de mediaberichten van dit jaar erop na sla zie ik dat het aantal geconstateerde fraudegevallen door zorgverleners explosief is toegenomen. Kennelijk is het gemakkelijk om verzekeraars en patienten te benadelen.


tja, als dat de insteek is, dan heeft u het zwaar want AlbertHeijn maakt winst, Shell ook en H&M laat kinderen werken zodat uw T-shirt lekker goedkoop is EN ze maken nog dikke winst. Kortom, daar gebeurt het maken van winst als doel. In de zorg worden zeker door een blijkbaar klein aan tal mensen met opzet fout gedeclareerd. Maar de voorbeelden van de fraude beperken zich tot het tweemaal aanleveren van 1 ding, het op verzoek van een huisarts zien van een patiënt door een KNO-arts, die daar niet voor behoorde te worden verwezen!! EN dan de KNO arts vertellen dat ie geen DBC ma delereren(terwijl dat dus wel blijkt te mogen), ligdagen die overlappen.........tja, smorgens weg savinds vol, da's twee maal beddegoed........doen ze in een restauarant ook hoor.

maag goed, u denkt dat het makkelijk is de verzekering te flessen...........dat doen vakantiegangers namelijk de hele tijd. Nou, dubbel aanleveren kan helemaal niet want het systeem gooit ze er meteen uit. En dat een assistente ergens in Graatjesharen de declaratie van 1 patient 40x aanleveren kon...........dat toont aan dat er wel eens wat mis kan zijn. maar 0,01%............ ik vind het, voor 50 cent tillen per nederlander niet dramatisch, niet explosief maar wel iets wat je mag aanpakken. Dat die troela van de NCPF niets zegt over de aanleg van de Betuwelijn op kosten van de staat voor de ondernemers, dat dat miljarden kost............nee, dat scoort niet bij de door de overheid en zorgverzekeraars gesponsorde club NCPF. Kortom, je luistert als lezer niet naar een onafhankelijke club, maar naar een marionet van de verzekeraars. En laten die baat hebben bij stemmingmakerij....... dusz
zo, 02/26/2012 - 11:54 Permalink
puck001

We gaan de fraude van de eigen beroepsgroep maar even goedpraten door te stellen dat de fraudebedragen macro-economisch gezien niets voorstellen en bovendien heel NL zou frauderen.
Gezien uw reactie, die niet anders is te kwalificeren als een reactie van een zich in allerlei bochten wringende marionet die de misstanden in eigen parochie probeert te vergoeilijken, denk ik dat de NZA nog heel wat werk heeft te verrichten.

En hierbij wil ik het laten, gezien kritiek uiten hier, wordt gezien als vloeken in de kerk.
zo, 02/26/2012 - 12:46 Permalink
mecánico para …

/Wat een rare reactie zeg. U krijgt antwoord omdat waarschijnlijk de meesten gewoon doen wat ze moeten/mogen declareren. Vervolgens corrigeert uw tandarts uw nota......prima. En dan haalt u erbij dat er meer wordt gerommeld en dat weerleg ik. met getallen, geen emotie. Ik preek niet voor eigen parochie ik houd me slechts aan feiten en weet wat voor knoeiers het volk de NCPF is. Mail ze maar eens voor de verplicht openbare jaarverslagen..........die geven ze niet!! want.........openbaarheid geldt maar 1 kant op. blijkbaar. typerend voor zogenaamd geodbedoelende consumenten hulpjes.........tot je vraagt waarom de directeur zo belachelijk veel verdient.

enniewee, mocht u nog vragen hebben, ik denk niet dat het antwoord ooit nog van mij zal komen. wie weet zijn er goedwillenden die u wel willen toespreken.

nb, u komt binnen op een tandartsforum, met een fout die uw tandarts maakt. er wordt hem geen hand boven het hoofd gehouden, en nog vindt u het volstrekt normaal te suggereren dat elke tandarts waarschijnlijk zo zal handelen door even een fout onderbouwd citaat aan te halen. EN dan verwacht u ook nog begrip. get real.
zo, 02/26/2012 - 13:22 Permalink
Lieneke

Het aantal inspecteurs en dus de controles zijn toegenomen binnen de mondzorg. Wat ze nu precies wel willen zien en wat niet was/is vrij onduidelijk. Daarom is er nu een wildgroei van cursussen en congressen over infectiepreventie. Ook zijn de vrije prijzen en de nieuwe codes voor ons erg onwennig. Voor ons is het ook zoeken hoe we hiermee om moeten gaan. Veel tandartsen hebben hun prijzen tot maart vastgezet en ik weet dat er velen zullen zijn die hun prijzen gaan bijstellen. Sommige verrichtingen zijn te duur, sommige te goedkoop. Het is nog zoeken.
Qua preventie zijn er omschrijvingen af gegaan en bijgekomen. Het consult preventie standaard en uitgebreid zijn nieuw. Dit is om instructies en informatie vanuit de mondzorger te stimuleren. Het wordt vaak ook heel goed vergoed , want de verzekering begrijpt ook dat dit uiteindelijk een kostenverlaging betekent.
Uiteraard is het niet de bedoeling om hier misbruik van te maken en natuurlijk is het de bedoeling dat je netjes en verantwoord werkt. En natuurlijk schaam ik me voor collega's die er een potje van maken. Maar dit zijn echt uitzonderingen en zijn natuurlijk heerlijk smeuig nieuws. Dat een tandarts een fantastische vulling heeft gelegd, komt niet in het nieuws... :wink:
ma, 02/27/2012 - 08:07 Permalink