Bang voor de factuur!

Author:
Bangerik83
Posted:
wo, 02/15/2012 - 10:27
Ik heb afgelopen maandag een WKB gehad in een kies met 4 kanalen. Ik heb alleen een basisverzekering bij menzis, dus ik zal alles zelf moeten betalen. Ik ben bang dat dit een factuur gaat worden van rond de 900 euro! De manier waarop alles is gegaan vind ik hierbij niet helemaal kloppen...

De kies die pijn deed was al eerder geboord, er zat een gaatje in. Dat was een paar maanden geleden, ik had toen dezelfde pijn. Ik ben sinds januari terug gegaan naar de basisverzekring, omdat mijn gebit helemaal was gesaneerd in 2011 en ik nergens last van had. Nooit verwacht dat ik ineens zoveel pijn kreeg aan een net behandelde kies! Nou ja, ik belde de tandarts op over de pijn, en over mijn angst voor de rekening, maar de assistente vertelde mij dat het niet meer dan 60 euro zou kosten, want het klok als een nieuw gaatje, of een vulling die niet goed meer zat.

Toen ik in de stoel zat lag ik er nog geen 30 seconden in, tandarts tikte tegen de kies en kraste wat met een haakje en drukte er vervolgens wat verdovingsspuiten in. Ik moest maar naar de wachtkamer gaan... Helemaal perplex over de snelheid hiervan heb ik dat gedaan.
Toen ik terug kwam vroeg ik wat hij eigenlijk ging doen, en zijn antwoord was even in die kies kijken. Nou dat duurde allemaal heel lang, en ik mocht mijn mond niet bewegen, hij maakte foto's en boorde maar door, ik snapte er niks van. Toen alles na 1,5 uur klaar was zei hij dat het een WKB was geworden n dat de pijn na een paar dagen weg moest zijn...

Ik heb nog even op de prijslijst gekeken in de wachtkamer, en zag deze behandeling 220 euro per kanaal kost, het waren er 4...
Ik heb mijn bezorgdheid geuit over de kosten van de behandeling, en zonder enig overleg start hij een WKB, ik voel me echt opgelicht! Ik heb nog geen factuur hoor, maar het geeft me wel een hele hoop stress! Kan dit nou wel? Ik vind het niet kloppen hoe dit gegaan is... fijn dat de pijn weg is hoor, maar als ik dit van te voren had geweten dan had de kies er wat mij betreft uit gemogen, het is de achterste kies en dat was een stuk goedkoper geweest! Ik ben een alleenstaande bijstandsmoeder met 2 kinderen, geen idee hoe ik dat moet gaan betalen straks:-(
vV

een wortelkanaalbehandeling voor 4 kanalen kost toch echt niet 4x die van voor 1 kanaal...
Moet apart op zijn prijslijst vermeld staan, en afgezien daarvan had in begin van het traject een begroting voorgelegd moeten worden (behandeling boven 150,-) en de zaak besproken. Nu is enige andere optie trekken...dus of het bedrag uitgemaakt had voor uw keuze kunt alleen uzelf beslissen. Maar is wel punt om even met de tandarts zelf te bespreken!
wo, 02/15/2012 - 10:54 Permalink
Bangerik83

Oh wat fijn om te horen, ik hoop dat u gelijk heeft! Ik las even gauw op die prijslijst, en zag PER kanaal staan, dus vandaar dat ik die conclusie zo trok. Ik heb helemaal nog niks nagevraagd verder, ik heb alleen de menzis gebeld. Ik zal de factuur afwachten en er maar het beste van hopen. Omdat ik de tandarts de vorige (dat was de eerste keer bij hem)keer ook al zo snel en rigoureus te werk vond gaan ga ik ook overstappen naar een andere tandarts. Ik vind het prettiger als er wat meer gesproken word tijdens de behandeling, en bij deze hoor ik niet meer dan een hallo en tot ziens...
wo, 02/15/2012 - 15:47 Permalink
mecánico para …

dus je belt voor een pijnklacht, hij heeft zomaar 90 minuten vrij en doet een 4 kanalen wortelkanaal behandeling? en geen prijsopgave? (is verplicht namelijk) Dan heeft ie wel een probleem.........en het zal ergens rond de 500 zijn, want 900 is belachelijk natuurlijk, want eerste kanaal is duurder dan elk volgend kanaal
do, 02/16/2012 - 09:51 Permalink
Bangerik83

Nou 500 klinkt beter dan 900 euro, bedankt voor jullie reacties! Maar het is alsnog een bedrag dat ik absoluut niet zomaar kan ophoesten... Goed ik kan natuurlijk nu nog niks doen, dus ik zal de factuur wel afwachten, en dan ga ik er zeker even een telefoontje over plegen!

Dat hij zomaar even zoveel tijd had was omdat er twee patiënten uit gevallen waren, ''had je mooi geluk'' zei de assistente ook nog daarna... Nou ja, tis maar hoe je het bekijkt. Ik ben inmiddels wel zo goed als van de pijn af, dat is dan weer een voordeel aan het hele verhaal. Maar toch baal ik nog steeds ontzettend van de manier waarop dit allemaal gebeurd is!
do, 02/16/2012 - 10:21 Permalink
biancka

Vandaag net de rekening gehad van de wkb van een maand geleden. Totale kosten voor mij waren (wkb met 3 kanalen) 769.28 euro en daarvan mag ik zelf 372.32 euro betalen. Lees net op internet dat de tandarts verplicht is tot het geven van een begroting van alle behandelingen boven de 150 euro. Dit wist ik niet...en ik had er wel graag eentje willen hebben. Ik was zelf nogal dom om te denken dat ik van het totaalbedrag van de rekening 75% vergoed zou krijgen. Jammer genoeg niet dus. Blijkt dat ik alleen al van de wkb (die bij mijn tandarts 425.66 euro kost) maar 225 vergoed krijg. Ik mag nu bijna de helft zelf betalen. Word een krappe maand.

Wat kun je eigenlijk doen als je geen begroting hebt ontvangen van je tandarts terwijl dit verplicht is ?? Waarschijnlijk helemaal niks maar wil het toch even vragen :)
di, 03/27/2012 - 15:56 Permalink
vV

daar kan je weldegelijk bezwaar tegen maken. Het is een duidelijke regel dat deze begroting per 1 januari verplicht is, schriftelijk of per mail. Als hij daar niet aan voldaan heeft heeft ie pech...Dat is ook iets wat de patient niet verweten kan worden, je hebt nu niet de kans gehad te kiezen of je dit wel wilt.
di, 03/27/2012 - 16:59 Permalink
biancka

Wat zou je dan nog kunnen bereiken als je bezwaar maakt ?? Behandeling is al gedaan, rekening heb ik vandaag ook al betaald. Ik heb nu wel een les geleerd. De volgende keer zal ik zeker een begroting vragen (al hoop ik dat er geen wkb meer komt :)).
di, 03/27/2012 - 20:40 Permalink
vV

in je post van 15.56 stel je een vraag, terwijl je aangeeft net de nota ontvangen te hebben. Vervolgens geef ik antwoord, en stel je na de nota betaald te hebben op dezelfde dag van ontvangen ervan (zeer correct overigens) nog een keer dezelfde vraag eigenlijk...Bezwaar maken tegen ontslaat je niet van de betalingsverplichting, desalnietemin heet je tandarts niet voldaan aan een basisverplichting (ervan uitgaande dat hij hem niet heeft opgestuurd en hij in de post is weggeraakt, of gemaild heeft naar een niet meer actueel mailadres omdat de nieuwe nog niet doorgegeven was) :
http://www.nza.nl/95826/101719/veelgestelde_vragen_vrije_prijzen_mondzo…
Ik vraag mij alleen af waarom je toch nog die vragen blijft stellen al je toch niets met mijn antwoord doet
wo, 03/28/2012 - 17:19 Permalink