275 Euro voor 45 min. tandsteen verwijderen

Author:
Wilton
Posted:
ma, 08/10/2015 - 17:34
Na een pocketmeting is geconcludeerd dat wat tandsteen verwijderd moest worden, gelukkig niet veel aan de hand. Bijna mijn hele gebit (13 elementen) is in circa 45 minuten helemaal schoongemaakt en gepolijst (T22) door een mondhygieniste. Kosten: 275 Euro!. Is het tarief voor code T22 hier wel op zijn plaats? Zo grondig schoonmaken kan het toch niet zijn geweest als ze maar 3,5 minuut per element nodig had? Het uurtarief van 367 Euro vind ik wel erg hoog. Benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!
Grappa

Ik vind dit ook belachelijk hoog. Weet dat het tijdgebonden tarief, M01 en M03, veel lager is. Dan is het tarief voor een uur ongeveer €150. Mondhygiënisten heben er dus belang bij geen tijdtarief maar t-codes te berekenen, zoals T22. Dat mag allemaal als men ook het zogenaamde Paroprotocol volgt.
Alles begint met een DPSI score die gedaan wordt bij een intake of bij de periodieke controle door de tandarts.
Ook moet men dan kijken naar de plakscore. Als er veel plak aanwezig is, daardoor veel bloeding en enige zwelling en pockets tot 4 mm dan is er sprake van pseudopockets. Dan heeft het geen zin het paroprotocol in te gaan maar eerste de zelfzorg te verbeteren, goed te reinigen en als de plakscore lager is opnieuw de DPSI te bepalen. Als er dan nog steeds problemen aanwezig zijn ondanks de betere zelfzorg kan men alsnog het paroprtocol met de T-codes.
Je schrijft immers dat de problemen geing waren.
13 pockets reinigen in 45 minuten kan niet als het zorgvuldig moet gebeuren, of je hebt geen of nauwelijks pockets.
Daarnaast zijn de tarieven maximum tarieven. Je mag ook niets rekenen voor enkele van de 13 elementen zodat je op een acceptabel totaaltarief uitkomt.
Je zou de mondhygiëniste eens kunnen vragen waarom haar rekening zo hoog is. Vraag de pocketstatus anders eens op en plaats deze hier dan kunnen deskundigen er naar kijken als je dat wilt. Anonimiseer deze wel even!
ma, 08/10/2015 - 19:13 Permalink
Lieneke

Wat een belachelijke reactie toch weer Grappa. Je weet zelf ook wel dan M03 compleet wat anders is. Zo te lezen was er sprake van pockets. Er zijn 13 elementen berekend. Als deze 4 a 5 mm diep waren dan kan een ervaren mondhygiënist dit wel zo snel. Het is volkomen legaal om dat dan zo te berekenen. Sterker nog, de verzekeringen verplichten je tegenwoordig om dat zo te doen. Je moet die elementen berekenen anders vinden ze dat je frauduleus bezig bent. Goed, je kunt dat tarief van enkele elementen dan op 0 zetten. Dat had ik in dit geval wel gedaan. Maar je kunt het de mh niet kwalijk nemen een tarief te hanteren die van bovenaf is bepaald. Wat wel kwalijk is, is dat het mij lijkt dat het de patiënt niet duidelijk is dat er sprake is van parodontitis en niet van even wat tandsteen verwijderen.
Hoezo moet eerst de mondhygiëne verbeterd worden alvorens je het protocol ingaat? De reinste onzin. Bij t22 hoort de instructie erbij in, staat zo ook in het UTP boekje. Als je dat van te voren doet, dan kan je er als mondhygiënist moeilijker bij en/of verzaak je microabcessen. En nogmaals: we worden verplicht om bij dpsi 3 het paroprotocol in te gaan.
Pseudopockets herken je vooral aan het niet voorbij gaan van de cervix. Bij paro is er vrijwel altijd sprake van zwelling en plaque....
do, 08/20/2015 - 12:37 Permalink
Grappa

Kunnden wij dit een beetje netjes houden. De kwalificatie belachelijk hoort niet thuis op een forum als dit. Het paroprotocol kan misbruikt worden ten nadele val de beurs van de patiënt en deze reactie is daar het bewijs van. Als je zo nodig T22 wil berekene beheers je dan als HBO opgeleide zorgverlener en vraag niet €275 voor 45 minuten werk terwijl je weet dat het tarief van een uur M03 eem stuk lager is. Is dat de ware reden niet?
do, 08/20/2015 - 23:19 Permalink
Lieneke

Aja en als deze mh nou onder het juk staat van een manager die wil cashen? Je weet wel, in zo'n praktijk met meubilair uit een 5 sterren hotel. Nogmaals: Het is gewoon legaal. En wie zegt dat deze praktijk niet een heleboel gratis doet. You lose some you win some. M03 mag niet bij paro. Daar worden wij op gecontroleerd...door de verzekering notabene! Als wij niet het paroprotocol adviseren vanaf DPSI 3 dan gaan we prat. Wat ik tegenwoordig dus doe bij dpsi 3 waarbij ik denk...nou daar is het paroprotocol echt niet nodig of overdreven: Het hele verhaal vertellen en de keuze laten tussen M en T en probeer daarbij een beetje te sturen. Dat kost je weer heel veel tijd en dus ook geld. Dan met grote letters documenteren dat patient Mcode heeft gekozen. Zit iemand eenmaal in het paroprotocol wordt je nu ook verplicht om elk jaar tot 2 jaar een T60 te doen. Hopla weer 150 euro.En oh oh wat zijn we toch een geldwolven...Ik vind het dus echt een belachelijke reactie; je kent het hele verhaal er achter niet. Je weet niet of het hier om speudopockets gaat of wat dan ook. Je zet iemand gelijk neer als graaier. Moet je niet doen. Bovendien is het niet die 3 kwartier precies he. Je weet dat er achter de schermen veel meer werk inzit. Oja, en als we reductie geven dan is het weer van: Waarom geef je korting? Is de kwaliteit niet goed of zo? Echt, mensen verklaren me voor gek als ik korting geef. En nog leuker: als ze me niet voor gek verklaren dan vinden ze de korting niet genoeg. Of als je de volgende keer wel het volledige bedrag moet declareren dan zijn we ineens duur want het was de vorige keer goedkoper...We kunnen het wat dat betreft nooit goed doen.
vr, 08/21/2015 - 08:40 Permalink
Grappa

Als ik je vertel dat er mondhygienisten met een eigen AGB-code die dus zelf declaren zijn die alleen T-codes berekenen en ook die alleen M- codes berekenen van wie het declaratiegedrag jaarlijks sterk wisselt met soms een 100% switch vooral zichtbaar in een vergelijkeing tussen de jaren 2011 en 2013 klopt er dus iets niet wat betreft het volgens van beleidsregels van de NZa en het daarin ook vastgelegde paroprotocol. Sommigen lijken maar wat te doen mogelijk door druk van patiënten en vergoedingen.
Tarieven zijn maximumtarieven. Je geeft geen korting, dat is onzin. Je rekent een tarief dat past bij de geleverde prestatie. €275 per 45 minuten is belachelijk, om deze kwalificatie dan ook maar te gebruiken.
vr, 08/21/2015 - 09:15 Permalink
Lieneke

Wat je zelf al zegt: er zijn mondhygiënisten die...dat zijn we dus absoluut niet allemaal. En vooral zichtbaar...ja logisch...daarvoor hadden we te maken met andere codes; overal was 5-minuten tarief voor bij vrije vestigingen. Ik hoop dat je snapt dat er ook een hele grote groep is die zich prima aan de regels houden. Tja en als de verzekering niet wil vergoeden en dan ook nog eens aan de telefoon tegen de patient zegt dat de mh maar anders moet declareren....dan is het niet zo gek dat de mh dan switcht. Toch? Dat mag van beide kanten niet. Ik hou me aan de regels, kan men hoog of laag springen. Ik probeer dit bij mijn collega's ook te stimuleren. En dat er collega's zijn die frauduleus bezig zijn, die mogen wat mij betreft aan de schandpaal. Ze zijn ons een doorn in het oog.
Ja, je rekent korting. Zo noem ik dat. Je tarief is een bepaald bedrag en dat verlaag je. Dat heet korting. Als het brood minder kost dan dat het eigenlijk kost dan heet het ook korting.
vr, 08/21/2015 - 09:24 Permalink
Grappa

Ik hoop dat de vraagsteller nu voldoende informatie heeft om zich een oordeel te vormen over het uurtarief wat een mondhygiënist zich blijkbaar waar vindt. Voor meer dan €360/uur huur je mensen in met een heel wat zwaarder profiel dan een HBO opgeleide mondhygiënist. Ik die aan deze discussie niet meer mee....
vr, 08/21/2015 - 13:42 Permalink
zel'dovich

[quote="Lieneke" Tja en als de verzekering niet wil vergoeden en dan ook nog eens aan de telefoon tegen de patient zegt dat de mh maar anders moet declareren....dan is het niet zo gek dat de mh dan switcht. Toch? Dat mag van beide kanten niet. Ik hou me aan de regels, kan men hoog of laag springen[/quote]

Niet de verzekeraars bepalen hoe er gedeclareerd moet worden maar de Nza middels de bekende tariefbeschikking, Als dat in de praktijk knelt zie ik ook wel een probleem, maar dat doet hier niet aan af.

Als Grappa zegt dat de T-codes vaak misbruikt worden, dan is dat ook mijn ervaring. Ik volg dit forum al een tijdje en volgens mij komt Grappa uit de verzekeringswereld (toch?) maar is ook tandheelkundig opgeleid. Het is goed dat de zaak ook eens van die kant te laten belichten naast de belevingswereld van de tandartsen en patiënten. I

Ik word er een beetje moe van als kritiek op declaraties steeds in verband wordt gebracht met het verwijt dat tandartsen en MH graaiers zouden zijn en dat mag je dan weer niet zeggen. En dat doe je kennelijk impliciet als je kritiek hebt op de rekening, Onzin.

Dus als iemand het declareren ter discussie stelt of daar een kritische opmerking over maakt niet steeds meer met dat graaien op de proppen komen s.v.p.
zo, 08/23/2015 - 11:21 Permalink
Lieneke

Als je universitair geschoold bent zal je ook snappen dat dit niet het salaris is maar dat daar heel erg veel nog vanaf gaat. Heb onlangs uitgerekend dat ik zo'n 15 euro per uur verdien met mijn onderneming.
Als je wilt weten hoe het zit qua tijd en onkosten e.d. bekijk dan een van de berichtjes hier: https://www.facebook.com/pages/Mondhygienist-Steverink-Jorna/2453885655…
wo, 09/02/2015 - 07:24 Permalink
Chris888

Lekker aan het sneren?

Om eea weer een heel klein beetje in perspectief te kunnen zien.

Ik heb laatst bij de universitair geschoolde dierenarts 215 euro incl btw betaald voor
- consult 1
- consult 2 met echo onderzoek en rontgen
- operatie 45 min
- gasnarcose
- medicatie

Dat komt een beetje overeen met mijn eigen commerciele uurtarief voor academici van 120 euro, waar idd niet alleen toeslagen maar ook de niet declarabele uren van ondersteunend personeel, gebouwen, machines, apparatuur enz van worden betaald.

Weer een beetje geland?
wo, 09/02/2015 - 08:32 Permalink
vV

weer zon discussie waar je moedeloos van wordt...

Aangezien de overheadkosten van een gemiddelde tandartspraktijk de 120 per uur al aardig benaderen, zonder dat je gekke dingen doet, is de tariefstelling door de NZA niet voor niets zodanig dat er nog wat overblijft om naast diverse verzekeringen die niet onder overheadkosten vallen (arbeidsongeschiktheidspremie met schrikbarend hoge premie), je pensioenopbouw ook de fiscus te betalen en zelf te kunnen leven als zorgverlener.

Kern , die ik tot nu toe gemist heb (vandaar mijn reactie toch maar weer dan) is dat het gebruikte tarief in dit geval, gewoon in lijn van het paroprotocol gezien laatste reactie van TS zelf (toch essentiële info in de hele discussie, jammer dat die zo laat kwam) is dat het tarief door de NZA vastgesteld een GEMIDDELDE is.

Dus ongeacht of het tegen of mee valt je krijgt er hetzelfde voor. Is gevolg van werken op verrichtingsbasis ipv uurbasis.

De meeste mondzorgverleners geven dus geen echte korting (meer) omdat het leuk is die korting te geven wanneer het meevalt, zoals in dit geval wellicht gekund had, omdat ze geen toeslag kunnen /mogen berekenen wanneer het tegenvalt....

Dus ja, wanneer het bij jou meevalt betaal je mee aan het tegenvallend werk bij een ander. hebben wij niet bedacht , we moeten er wel mee werken.

dat er vervolgens weer appels met peren vergeleken wordt (overhead ook van een dierenarts ligt toch wat anders, die halen vaak ook nog op andere manieren inkomsten die nog niet daarbij zitten maar de uuromzet wel omhoog schroeven, bv losse verkoop medicatie, dieetvoeding etc. Dat ziet baasje allemaal niet want gebeurt buiten de behandelkamer waar hij op dat moment is) is jammer en ook juist een academisch opgeleid persoon lijkt mij niet waardig.

Ik weet niet waar die 120 euro per uur vandaan komt, maar de meeste academisch opgeleiden die ik ken schrijven, zeker bij zelfstandigheid, toch wel wat meer, en kunnen meestal ook elk uur wel declarabel maken (uurtje factuurtje...zie advocatuur met vaak uurtarieven met zeer lage overhead waar zorgverleners alleen maar van kunnen dromen...).

Daarnaast is het natuurlijk onzin dat omdat de ene academicus 120 per uur verdient, een ander dat ook maar moet (wel het typische nederlandse ""maaiveld"" principe maar daar moeten we toch al vanaf, zo`n economiekiller van de bovenste plank..), alleen maar omdat ie academisch is opgeleid. Er is zon grote bandbreedte ook bij academici mbt zaken als werkervaring, schaarste, verschil in opleiding etc etc etc etc...

Weer een beetje geland?
de vraag is wie er eigenlijk moet landen...
wo, 09/02/2015 - 11:56 Permalink