1014 euro voor een wortelkanaalbehandeling!! klopt dat wel??

Author:
tand78
Posted:
ma, 10/29/2012 - 18:19
Goedeavond,

Vorige week heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad omdat ik met kiespijn bij de tandarts kwam. Hij heeft me direct volledig behandeld. Het waren lange wortelkanalen, maar buiten dat waren er geen complicaties of bijzonderheden.
Toch krijg ik een rekening van 1014 euro voorgeschoteld. Kosten die hij overigens totaal niet vooraf gemeld heeft. Ik had gerekend op max 400-500 euro.

Mijn rekening bestaat uit
A211 27,50 probleemgericht consult
A511 48, 50 Vaststellen wortelkanaal-classificatiescore
A311 78 euro (4 foto's) maken en beoordelen kleine foto
L421 195 euro (3 kanalen) deelprestatie extra moeilijke wortelkanaalbehandeling per kanaal
L313 345 euro wortelkanaalbehandeling per elemente met 3 kanalen
E411 192 euro (6 wortelkanaalpinnen???) plaatsen wortelkanaalpin
E114 128,50 vier of vijfvlaksvulling
Totaal 1014 euro!!!

Ik ben geen specialist op dit gebied, maar dit kan volgens mij niet kloppen.
Hoezo 6 van die pinnen als je maar drie kanalen hebt?
Hoezo extra moeilijke wortelkanaalbehandeling, alleen maar omdat de wortels langer zijn dan gemiddeld???

Kan iemand me informeren of er iets niet klopt aan deze rekening? Dat zijn tarieven aan de hoge kant zijn weet ik , maar het is verder een goede tandarts, maar ik heb er nu weinig vertrouwen meer in zo...dit kan toch niet, zonder je vooraf te informeren!

ik hoor graag van jullie...bedankt alvast
zel'dovich

Tja, zeker een forse rekening. Die 400-500 euro die u in uw hoofd had zal meestal toereikend zijn als het gaat om een gemiddelde behandeling.

Of terecht de code l421 is opgevoerd zou moeten blijken uit classificatescore. Er moet een minimaal aantal punten zijn. Dat wordt per kanaal beoordeeld. Deze score kunt u opvragen. Die zes wortelpinnen is apart. Misschien kan een foto duidelijk maken of deze er echt zitten? Wat ook apart is dat de tandarts kennelijk genoeg ruimte in zijn agenda had om u uitgebreid te behandelen na een pijnklacht.

Overigens, de tandarts had u in ieder geval vooraf een kostenopgave moeten geven!

Vraag: hoe lang duurde de behandeling ongeveer?
ma, 10/29/2012 - 18:50 Permalink
tand78

Ja hij heeft speciaal de afspraak vervroegd zei hij toen ik in de stoel zat, omdat hij kennelijk al een lange behandeling verwacht had. Ik was weken eerder ook met wat pijn geweest, maar toen leek het om het tandvlees te gaan en ben ik uitgebreid door de mondhygieniste behandeld. Nu ik dus weer met pijn kwam, leek hij al te weten wat er aan de hand was.

Weet u om wat voor complicaties het moet gaan om in de classificatie B3 terecht te komen? Dat kan toch niet enkel om de lange wortels gaan? Want dat is een kwestie van een langer vijltje of hoe zo'n dingetje ook heet.

En 6 wortelkanaalpinnen is dus vreemd in 3 kanalen? of kan je er twee per kanaal plaatsen???

Ik weet wel dat hij zei dat hij in de vulling een paar schroeven zou plaatsen zodat het minder breekbaar werd, maar dat zit neem ik aan de vier/vijfvlaksvulling?
ma, 10/29/2012 - 18:56 Permalink
zel'dovich

Als de wortels langer dan 30 mm zijn is dat wel een complicerende factor. Maar dit rechtvaardigt op zich nog niet een l421. Daarvoor moeten er nog meer complicaties zijn.

Alleen uit de classificatescore blijkt dit. Is op te vragen. De behandeltijd is typisch voor een normale, niet gecompliceerde, behandeling volgens mij maar zekerheid durf ik daarvoor niet te geven. Veel tandartsen zullen bij een l421 doorverwijzen naar eenntandarts endodontoloog maar dat is geen wet of zo.

Nb: ik ben geen tandarts of zo. Maar mijn vrouw had ook zo,n hoge rekening en toen heb ik wat uitgezocht. Die rekening bleek wel goed. Dat was dus bij een endodontoloog. Die werkte ook nog onder eeen microscoop en was bijna twee uur bezig geweest. En er was nog een extra vierde kanaal gevonden.
ma, 10/29/2012 - 19:15 Permalink
tand78

bedankt, ik ga morgen eens bellen voor die score.
En die pinnen? zijn dat de "schroeven"waar hij het over had die de vulling steviger maken??? Hij meldt dat dan ineens leuk tijdens de behandeling dat niet alle tandartsen dat doen, maar hij wel, omdat het dan minder snel kan breken...maar ja als ik wist dat dit even 192 euro meer zou zijn, had ik het niet gedaan denk ik...want zo'n tand is toch wel breekbaar als de wortel dood is, daar zullen die pinnen ook niet altijd bij helpen...
ma, 10/29/2012 - 19:19 Permalink
fransaki

6 pinnen is wel veel, meestal gaat er 1 in een wortelkanaal waar hij veilig is te plaatsen zonder al teveel weefsel van de wortel te moeten opofferen. Wortelstift wordt dan sowiezo gelijmd dus zit wel vast, en rest van de vulling of opbouw ook, dus geheel moet stevig genoeg zijn. Indien er gebruik is gemaakt van stiften die buiten het wortelkanaal in de kies worden getapt voor extra houvast, is met het verlijmen van de composiet niet meer nodig , en in onbruik geraakt. Werd vaak vroeger gebruikt in combinatie met amalgaam, maar gaf door het tappen ook wel vaak fractuurtjes rond de stiftjes. Verder vind ik de prjs behoorlijk, een endodontoloog is denk ik nog goedkoper en die werkt nog met een operatiemicroscoop, en daarvan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat daarmee de kwaliteit en succespercentages behoorlijk omhoog gaan.
ma, 10/29/2012 - 21:19 Permalink
tand78

Goedemorgen,

zojuist gebeld met de assistente. Paar keer gevraagd of ze de berekening van de classificatiescore wil opsturen, maar dat doen ze niet want "het staat zo op de rekening". Gevraagd waarom het een extra moeilijke behandeling was. Dat lag aan kromme wortelpunten of wortels ofzo. Kan hij dan op de hoogste score B3 uitkomen?? Dat vraag ik me af. Dat is de enige reden die de tandarts geeft. En ik vind het raar dat hij de berekening niet wil opsturen.

En de pinnen zijn er zes om de vulling te verstevingen. En op de vraag waarom ze zoiets niet melden, hebben ze geen verklaring.

Enige verklaring die ik kreeg was dat de rekening klopt. Mag wel in termijnen betalen...ja dat is ze geraden ook!

Maar ik wil het er eigenlijk niet bij laten zitten. Wat kan ik nog doen? Bij wat voor instanties kan ik terecht met mijn klacht?
di, 10/30/2012 - 09:10 Permalink
vV

je bent niet geinformeerd vooraf over de kosten, moet boven de 150,- 6 pinnen, wat dan, waarvan, waarmee? inzage in classificatiescore is gewoon dossier, en dus altijd ter inzage aan patient.

Dus: klacht richting IGZ wegens weigeren inzagerecht, wegens behandeling zonder informed consent, en naar de NZA wegens niet voldoen aan verplichting begroting boven 150,-.
Vraag de rest van het dossier, foto`s en zo ook even op, ben benieuwd naar de eindfoto van die endo.
Ik vind het prima als iemand van mening is dat hij zo`n goede tandarts is dat hij zomaar 30-40 of meer procenten boven d egemiddelde tarieven kan zitten, maar daar hoort wel iets bij Als hij zo goed is, is er geen enkele reden vooraf namelijk helderheid te geven over zaken die bepalen dat hij die hoge tarieven hanteert. en indien niet vooraf dan in ieder geval achteraf wanneer erom gevraagd wordt. 6 pinnen is heel erg uit de tijd...en een behandeling van 5 kwartier strookt niet met de moeilijkheidsgraad die hij er zelf aan geeft.
di, 10/30/2012 - 12:42 Permalink
tand78

Nou, ik heb de reactie van de tandarts binnen. Het is echt heel erg! Hij liegt in zijn brief en op zijn patientenkaart dat hij de 1000 euro besproken heeft en dat ik akkoord ben gegaan. Ik heb niet eens 1000 euro! Hij zegt dat een andere optie extractie was en dat ik dat niet wilde. Dat is nooit besproken. Ik denk dat ik voor 1000 euro bijna een extractie en kroon had kunnen hebben. Toch?

Wat moet je nu als je tandarts zijn patientenkaart voorziet van "valse informatie"?? Hoe kun je daar als patient nou tegenop?

Ik heb ook de classificatiescore, 5x1 punt, 9x2 punten en 2x5 punten(waar hij overigens 5x5 heeft gezet, maar slechts 2 vakjes heeft aangekruist.
Alles uit de kast gehaald: smal of vlak palatum, differentiele diagnose van toepassing bij duidelijke symptomen en klinische bevindingen, 1e of 2e molaar, matige inclinatie, matige rotatie, discrepantie lenteas wortel en kroon , matige kanaalkromming , molaar met <3 kanalen, pulpakamer /kanalen zichtbaar maar aanzienlijk vernauwd, complexe symptomen (5 punten) en mobiliteit (5 punten). Verder normale mondopening, normale condities, normale oorspronkelijke kroonmorfologie, geen voorbehandeling vereist voor isolatie, morfologie apex gesloten.

Complexe symptomen?? Hij heeft een jaar geleden een gaatje gevuld dat dicht bij de zenuw zat...dus zo moeilijk was de diagnose niet. Op de foto ook zichtbaar. Dus hoezo complexe symptomen. Ik had kiespijn op een plaats waarvan hij voorspeld had dat het mogelijk problemen zou geven in de toekomst.
Nu zegt hij in zijn brief dat hij mij een jaar geleden al de keuze heeft gegeven om toen direct een wortelkanaalbehandeling te doen of wachten...en dat ik gekozen heb om te wachten ivm de kosten. Ik heb geen keuze voorgelegd gekregen. Er was niks met de zenuw of wat dan ook. Het gaatje is gevuld, en verder niks aan de hand. Maar hij dekt zich in door dit op de patientenkaart aan te vullen. Kan ik niet bewijzen, maar het regeltje zou er later aan toegevoegd kunnen zijn.

Welke instanties kan ik nu terecht? Ik ben bereid tot het uiterste te gaan. Want als ik ergens niet tegen kan is het LIEGEN. Als hij gewoon met een excuus ivm zijn kunde of wat dan ook was gekomen had ik het nog kunnen begrijpen, maar dit gaat echt te ver.

Wie heeft er advies?
di, 11/13/2012 - 20:18 Permalink
tand78

Adviseer je dat ik naar een andere tandarts ga om de foto en de score te laten checken? Om het verhaal kracht bij te zetten? Hij is bij SGM aangesloten, moet ik nog naar andere instanties om dit te melden? Want dit kan echt niet...Ik denk eerlijk gezegd dat het ook gewoon erg ongeloofwaardig is. Want hij kon volgens mij vooraf nooit een begroting van 1000 euro geven, want je ontdekt toch pas tijdens de behandeling de zogenaamde "complicaties" . De foto vind ik ook onduidelijk trouwens, dus die wil ik ook graag laten checken.

Is dat wijsheid?
wo, 11/14/2012 - 08:30 Permalink
vV

hij moet een gewone klachtenregeling hebben, informeer eens bij ANT (gezien SGM is dit meest voor de hand liggend) daar kan men ook procedure vertellen. Loopt dit moeizaam mbt informatieverstrekking kan het dus altijd gewoon via de algemene medische tuchtraad.

Via second opinion kan nagegaan wat normaal zou zijn, wat er wel of neit terecht in rekeing is gebracht. met de tarieflijst vand e tandarts kan dan berekend worden wat het zou moeten zijn. Dus ik zou zeggen maak alleen 150,- over, aangetekende breif waarom (met conclusies second opinion) en dan is hij aan zet. Hij kan incassoprocedure starten via kantonrechter, maar dan ben je goed beslagen ten ijs met second opinion en algemene wetgeving en regels NZA (aldaar op website te zien mbt begrotingen en zo)
wo, 11/14/2012 - 11:17 Permalink
Chris888

Ik denk dat ik voor 1000 euro bijna een extractie en kroon had kunnen hebben. Toch?


Als ik deze vraag lees geloof ik direct dat de optie 'trekken en wat dan?' niet is besproken met de tandarts. Als je een kies laat trekken, kun je er geen kroon meer op zetten, daarvoor heb je de wortels nodig, of een implantaat (schroef in je kaak). Wat ook kan is een brug: kronen op de buurkiezen met een dummy-kroon er tussenin. Of een plaatje of frame in je mond met een kunstkies eraan.

Het is overigens niet ongebruikelijk om na een wortelkanaalbehandeling een kroon op de kies te plaatsen, direct of later, omdat dat vaak voor wat meer stevigheid zorgt dan een grote vulling.
do, 11/15/2012 - 20:12 Permalink
tand78

Haha ja klopt dat bedacht ik me later ook. Stom van me....Maar nee, uw conclusie is wel terecht dus...niks besproken, gewoon direct verdoofd na de 1e foto...en that's it. Oh wat kan ik me er kwaad om maken. Ben zojuist begonnen met de vraag neer te leggen bij de NZA. En morgen de klachteninstantie zoeken. Het is al te erg dat die rekening zo hoog is, maar dat je arts gewoon keihard liegt op papier nog wel! Dat is echt ronduit stuitend! Desnoods plaats ik een artikel in de Gelderlander (ja het is een tandarts in Nijmegen) wie deze ervaring nog meer met hem heeft....wellicht kunnen we met meer mensen verder komen....want ik weet gewoon dat ik niet de enige ben....!
do, 11/15/2012 - 20:18 Permalink
tand78

De klacht ligt nu bij het ANT. Op een van mijn vragen heb ik wel een antwoord gekregen van de tandarst. De zes wortelkanaalpinnen die ik voor 195 euro in mijn maag (of tand) gesplitst kreeg, blijken para-pulpaire retentiepinnen te zijn. Zes stuk voor 195 euro. Nu vraag ik me af of je dat dan als 6 wortelkanaalpinnen op een factuur mag zetten? Wat vinden jullie?
ma, 12/24/2012 - 14:56 Permalink
vV

Laat ik het zo zeggen, in het codesysteem van 2011 en ook weer 2013 was en is er een aparte code voor de parapulpaire stift. Dit hoort bij de vullingcodes. Een tandarts had bij bepaling van zijn tarieven in het vullingtarief dus plaatsing parapulpaire stift moeten opnemen, of bij bespreken behandelplan zijn tarief in dit geval eenmalig moeten aanpassen vanwege extra gecompliceerd en ver buiten gemiddelde vallend. Dat kan en mag met de vrije tarieven. Heeft hij daar niet goed over nagedacht kan, maar dat betekent niet dat er dan maar een code gebruikt moet worden die over iets heel anders gaat, namelijk stiften in het wortelkanaal, wat een heel andere techniek is en andere materiaalkosten en zo met zich meebrengt. En als had ook dit besproken dienen te worden! gebruik gerust dit topic in de klachtzaak trouwens.
di, 12/25/2012 - 11:42 Permalink
instinkt

Ik heb deze thread gelezen tijdens het verorberen van een bak popcorn en daarbij heb ik mijn parapulpaire pin afgebroken.
Nee, flauw grapje. Ik was benieuwd of er nog een positief eind aan dit verhaal is gekomen en of u destijds nog verdere stappen hebt genomen.
We zijn intussen een heel decennium verder en dit is puur uit curiositeit. En een beetje omdat ik ook tegen een wortelkanaalbehandeling opzie.
do, 05/12/2022 - 07:28 Permalink
Tandarts_Richa…

Tegen een WKB hoeft u niet op te zien. Het kost wat tijd en geld maar u krijgt er wat voor terug. Als het goed is behoud v uw kies. Een verdoving werkt wonderbaarlijk . Het uitstellen kan wel problemen geven. Een ervan is als er een ontsteking ontstaat waardoor de verdoving minder goed werkt. Dus niet uitstellen en vertrouwen hebben in uw behandelaar. Helaas krijgen wij niet altijd het uiteindelijk feedback.
do, 05/12/2022 - 17:34 Permalink