Mijn nog geen jaar oude kroon bleek gebroken te zijn. Ik was onderhand verhuist, dus dit stelde mijn nieuwe tandarts vast. De oude tandarts weigert nu garantie te geven omdat alleen de x-ray-foto niet genoeg is volgens hun lab, terwijl ze wel geloven dat de kroon gebroken was. Hoe kon ik echter weten, als leek, dat er meer bewijsmateriaal nodig was dan per routine wordt vastgelegd bij de nieuwe tandarts? Daarnaast was de breuk vastgesteld tijdens een ingreep waarbij deze er tijdelijk afgehaald werd om een gaatje eronder te fixen. Ik had dus geeneens tijd om na te denken of te overleggen met vorige tandarts, want ik lag in een stoel. Mijn nieuwe tandarts wil ook niet voor de garantie opdraaien, want die heeft natuurlijk de oude kroon niet gezet. Ik voel me nu een beetje belazerd door de oude tandarts, omdat ze dus bewijs lijken te vragen waar ik nu niet meer voor kan zorgen, maar ze geloven natuurlijk wel de nieuwe tandarts over dat de kroon gebroken was. Heeft iemand een tip hoe ik dit verder dien op te pakken?
Kan begrijpen dat de nieuwe…
Bedankt voor de reactie…
Nee, ik ging er zeker niet vanuit dat de nieuwe tandarts zich verantwoordelijk voelt voor de kroon. Het gaatje was vastgesteld op een xray ja. De nieuwe tandarts beweert dat de kroon al gebroken was, maar dit was niet te zien op de xray, of althans, dat heeft hij niet genoemd. Hij zei dat er lekkage door de breuk moet zijn ontstaan, en daardoor kon er een gaatje onder de kroon ontstaan. Het was flink wat sjorwerk om de kroon eruit te krijgen en daarna liet hij me gelijk de kroon in zijn hand zien die gebroken was en kwam dus dat verhaal over lekkage. Ik ben ook maar een leek, dus dit is wat ik er van begrijp.
Het klinkt inderdaad wel logisch dat de nieuwe tandarts gelijk had moeten suggereren terug te gaan naar de vorige tandarts toen hij de breuk vaststelde voor de garantie. Dat hij heeft echter niet gedaan. En volgens de oude tandarts heeft de nieuwe dus ook geen correcte foto genomen voor bewijsmateriaal (niet xray, maar een standaard optische). De nieuwe tandarts weigert echter enige verantwoordelijkheid en zegt dat ze gedaan hebben wat ze konden in het overleg met de oude tandarts om dus die garantie voor mij alsnog te regelen. Ik voel me dus nogal gevangen tussen twee naar elkaar wijzenden tandartsen. Er is een kroon die binnen de garantie gebroken was, maar vanwege regeltjes waar ik als leek niks van af kon weten eindig ik met de dure rekening.
Wellicht belangrijk om te noemen dat de nieuwe tandarts mijn kroon niet gelijk wilde vervangen met een nieuwe. Er zit nu een tijdelijke vulling bovenop die hij eerst een jaar wil aankijken om te zien of de tand gezond blijft of het een kroon waard is. Het gaatje was namelijk al tot de wortel doorgedrongen en ik heb dus ook een wortelkanaalbehandeling nu ondergaan. Dat is ook eigenlijk nog een vervolgvraag die ik heb. Als de kroon onder een garantie valt en dus eigenlijk niet dient te kunnen breken, zou dat gaatje dan ook niet hebben mogen ontstaan en zijn de behandelingen en kosten daaruit dan wellicht ook de verantwoordelijkheid van de vorige tandarts?
Moeilijk voor mij om hier…
Wauw, bij mij was er eentje…
Ik had er 4 laten plaatsen, ter vervanging van nog geen jaar oude porseleinen facings helaas) en heb jaarlijks sowieso twee opnieuw laten vastzetten, na twee jaar gaven ze me 20% korting omdat ik de kroon had doorgeslikt. Als garantie, was de derde keer dat hij er überhaupt uit lag..
Echt vervelende situatie voor je, zeker als je die kroon nog maar pas hebt en ze eigenlijk juist voor “de mooi” zijn. Ik heb helaas niet echt iets wat ik mee kan geven vanuit m’n eigen ervaring, helaas.
Maar ik heb net misschien toch nog wat nuttigs gevonden wat je nog kunt proberen:
“Op een implantaat, kroon of brug zit doorgaans 3-5 jaar garantie. Vraag vooraf naar de garantievoorwaarden, dit is niet wettelijk vastgelegd. De garantie kan dus per tandarts verschillen. … Is het kunstgebit, de kroon of brug binnen de garantieperiode afgebroken of is er iets mis mee? Bespreek dit met de tandarts. Wanneer deze geen herstelbehandeling wil uitvoeren dan neem je contact op met de zorgverzekeraar. Veel zorgverzekeraars bemiddelen zodat je uiteindelijk toch krijgt waar je recht op hebt.”
Dit heb ik ook nog nooit geweten, hoop dat zij wat voor je kunnen betekenen daarin. Succes!
Mijn lab geeft 5 jr…