rekenig van mondhygiene in ziekenhuis komt van vreemde tand

Author:
zonnedans
Posted:
di, 11/04/2008 - 04:18
ik ben in juli op verwijzing van een kaakchirurg in ziekenhuis te Assen verwezen
voor tandsteen verwijdering naar de mondhygieniste op dezelfde afdeling.

Nu blijkt dat een tandartsen praktijk in Rolde een rekening van 273 euro heeft verstuurd naar mijn verzekeraar die ik uiteindelijk wel moet betalen, want die 273 euro gaat af van mijn vergoeding aanvullende polis.

Ik vind het vreemd dat noch de kaakchirurg noch de mondhygieniste mij er niet op heeft gewezen dat ik die tandsteenbehandeling en fluor applicatie zelf moet betalen.

De rekening komt vanuit een tandartsen praktijk te Rolde die ik niet ken , en die mij ook niet de rekening heeft gestuurd,
op de site van mondzorg-rolde staan ook geen namen , beetje vaag...
(Rectificatie; er staan wel de namen vermeld bij: team )

Mag dat allemaal zomaar ? Ik vind het achterbaks, ik verwacht een rekening
van de kaakchirurg die me naar haar verwees.
Blijkbaar heeft de kaakchirirurg en mondhyginist een zelfstandige praktijk in het Wilhelmina Ziekenhuis te Assen maar ik vind dat zij dat moeten vertellen aan de patienten en ook de tarieven moeten melden ?
Ik dacht het gebeurt in een ziekenhuis en valt onder de basis verzekering nu de chirurg me daarheen verwijst.

Heeft het zin om te protesteren in dat ziekenhuis, ik ken haar naam niet eens !

Is 273 euro voor 2x 20 minuten voorlichting, applicatie en tandsteen verwijdering normaal ?
vV

advies: vraag bij de praktijk kopie factuur op, of tenminste opsomming gebruikte codes. Is verkeerd gehandeld, hierover dient u gewoon geinformeerd te worden. Heeft zij zich niet voorgesteld dan? geen afspraakkaartje met naam of zo??

en bekijk de website even goed, de namen van alle personeel als ook een groepsfoto staat gewoon onder de toets ""team"" onder ""praktijk"".
di, 11/04/2008 - 08:21 Permalink
zonnedans

Op de site staat idd een groepsfoto en ik weet nu inmiddels haar naam.
Nu krijg ik via iemand van dit forum de codes en
tandsteenverwijdering en fluor applicatie kost samen zo'n 37,60

Nu durft de bazin van de praktijk te Rolde me te schrijven dat
vanuit het WZA ziekenhuis te Assen rekeningen niet verstuurd kunnen worden , ( snap ik niet, bijv maatschap Orthopedie doet het toch ook)

Ook rept ze met geen woord hoe zij aan 273 euro komen,
nu heb ik wel spijt want een tandarts doet die tandsteen verwijdering in 5 a 7 minuten en kost het mij 37,60

Waarom moet het in ziekenhuis Assen 273 -37,60= 235 euro duurder zijn,dit moet ik zelf betalen dus ik ga weer vragen:

om een copie en gecorrigeerde rekening met de codes !

Is een tandarts duurder als die de tandsteenverwijdering doet ?
volgens mij hetzelfde tarief.

Ik stuur hier haar volledige email ter verduidelijking:
---------------------------------------------------------------------------------------

Geachte heer J,

Op mijn website vindt u onder ‘team’ een foto en alle namen van de tandartsen en medewerkers.
Ikzelf (tandarts JXXXX) werk één dag per week op bijzondere tandheelkunde in het WZA en doe samen met de kaakchirurgen uitgebreide en ingewikkelde behandelingen. Een van mijn mondhygiënistes (Mw. XXXXX) werkt deels bij mij in de praktijk in RXXXX en één dag op de afdeling van het WZA.

Een behandeling door de mondhygiëniste valt niet onder de basisverzekering. Wij (de kaakchirurgen en ik) hebben een service neergezet in het WZA waardoor we de patiënten een breder pakket kunnen aanbieden. Dit is echter sinds ruim een jaar. Het is niet mogelijk om de rekening uit het WZA te laten verlopen. De administratie en declaraties lopen via mijn praktijk in Rolde.



Het betreurt mij dat dit niet aan u is verteld. In prinicipe doet de mondhygiëniste dat altijd en geeft zij een kostenindicatie. Er is bij u een status gemaakt en zijn gebitselementen gereinigd. Dit zijn tarieven vastgesteld door de overheid, mits uitgevoerd door een mondhygiëniste. Als een tandarts het zou doen, was het duurder. Een eventuele vergoeding gaat uit van een door u afgesloten tandartsverzekering. Over het algemeen duren die behandelingen 30-40 minuten, maar dat kan ik in uw geval niet meer achterhalen.

U krijgt hiervan dus geen rekening vanuit het ziekenhuis omdat dit niet kan. In de tandartspraktijk is een tandsteenbehandeling niet goedkoper, het zijn dezelfde tarieven voor een behandeling in het ‘paro-protocol’. Voor een nadere toelichting wil ik u vragen dit te bespreken met de mondhygiëniste. Zij is aanwezig op de maandagen.
Ik stuur de rekeningen via een factoringsmaatschappij van de beroepsvereniging tandartsen en waar er contracten zijn met verzekeringsmaatschappijen kan dit rechtstreeks gaan. Dit is heel normaal in de zorg, net als het oude ziekenfondsstelsel

Ik ben heel transparant en open in mijn zaken, en vind het jammer dat u direct op uw achterste benen staat. Waarom niet eerst vragen om een verhelderend gesprek?
Ik erken dat u dit vertelt had moeten worden (begroting) en dat de financiele administratie via de praktijk verloopt.
Wij zullen dit in ons volgend teamoverleg bespreken om herhaling van dit soort misverstanden te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

J, tandarts
wo, 11/05/2008 - 03:33 Permalink
vV

als ik naar de brief kijk, is de mondhygieniste niet in dienst van het ziekenhuis, dat betekent dat de werkgever de nota stuurt. Dit had verteld moeten worden, dat is denk ik dan ook het enige wat daarin misgegaan is.

mbt de behandelingen: vraag de status op, dan kan beoordeeld worden in hoeverre de nota klopt. Het is een parodontologische behandeling van pockets, dat is iets anders dan gewoon tandsteenverwijderen, en kan inderdaad dit bedrag kosten. Hoewel ik het heel vreemd vind dat de status blijkbaar neit met u besproken is!! en dat de behandelingen zelf wel heel snel gegaan zijn voor een paro-behandeling...Hoewel hij zelf beweert dat dit meestal een 30-40min neemt, ja alleen status maken en bespreken, niet behandelen. Vraag de status op, het aantal elementen met een pocket van 5 mm of meer is bepalend voor de omvang van het probleem, en dus de hoogte van de nota. Dat er niet gesproken is over omvang van het paroprobleem blijkbaar vind ik overigens uitermate laakbaar! Dan kan men die "'service"" beter achterweg laten, want nu voegt het uiteindleijk weinig toe aan een eventueel behandeltraject, als de patient niet weet wat er speelt.
wo, 11/05/2008 - 08:14 Permalink
Lieneke

Wat een rare contructie; heel verwarrend! Ook heel vreemd dat u vooraf geen indicatie heeft meegekregen van de kosten. Bij mij komen de patienten eerst op een orienterend gesprek waarin ik vertel wat er aan de hand is en wat de plannen zijn. Dan krijgen ze een begroting mee en de gelegenheid om er over na te denken (verzekering bellen). Tevens druk ik ze op het hart dat dit soort behandelingen veel tijd kosten en ook veel moeite voor de patient (eigen mondhygiene op peil houden); ze moeten het echt echt willen en anders gaan ze naar de preventieassistente oid.
Ze hadden de plicht om u te informeren over de behandeling en de kosten.
wo, 11/05/2008 - 10:34 Permalink
vV

Ze hadden de plicht om u te informeren over de behandeling en de kosten.
precies. Daarnaast ontbreekt de uitleg ove rhet probleem. Het woord "'communiceren"" kennen ze daar blijkbaar niet..ondanks blijkbaar herhaaldelijk werkoverleg intern. (interne communicatie gaat denk ik ten koste van de externe..)

Daarnaast is men verplicht de patient te melden hoe de betalingen gaan, zeker bij een omweg als hier.

Wat dat betreft denk ik voldoende basis voor een succesvolle klacht. Maar of u die weg in moet gaan is weer een ander verhaal, want kost veel tijd en energie.Vraag in ieder geval het dossier en dus oa de status op! is van belang voor uw nieuwe tandarts en kan daar weer kosten schelen.
wo, 11/05/2008 - 10:50 Permalink
zonnedans

" Overvaltactiek "
mee eens robinson..


Het riekt mi. wel naar "elkaar klanten toeschuiven",uit dezelfde praktijk
in het WZA ziekenhuis...

tja, als de kaakchirurg me meteen doorverwijst een kamer verder op
waar de mondhygienist zit, dan doe je dat, dan weiger je de arts niet zomaar
Want de kaakchirurg doet implantaten ( wat ik graag wou) en wilde blijkbaar
weten wat de mondhyginist van mijn tandvlees vond ?

J, tandarts emailt me :
"Ik ben heel transparant en open in mijn zaken,"

Als dat zo is zou ik in dat Ziekenhuis duidelijk vermelden op de deuren, in de gang,bij de balie etc dat de patient nu in een dependance is van een particuliere tandartspraktijk uit Rolde en dat de rekeningen niet komen uit dat ziekenhuis maar van de prive praktijk te Rolde !
Ik vind dat het WZA Assen hier ook in gebreke is wat betreft info aan de
patienten.

als ik vooraf geweten had 273 euro, had ik niet een 2e afspraak gemaakt,
want mijn tandvlees is goed, dat hebben meerdere tandartsen tegen me gezegd.
do, 11/06/2008 - 10:55 Permalink
zonnedans

vrijdag 7 nov onderstaande email van de praktijk te Rolde...

----------------------------------------------------------------------------
Geachte heer J,

Er zijn gegevens in uw verhaal die niet stoken met de werkelijkheid. Het klopt dat u niet op de hoogte van de afrekening via de praktijk, daar ben ik eerder al op ingegaan en heb vermeld dat het wel had gemoeten.

U kunt volgende week de pocketstatus verwachten. Overigens zijn wij allen BIG geregistreerd (eerdere vraag). Ik ben aangesloten bij een klachtencommissie van de NMT. Dit kunt u ook nalezen op mijn website. Ik ben van mening dat wij de juiste codes hebben gehanteerd en zie op dit moment geen noodzaak dit te veranderen. Wel willen we het verder mondeling telefonisch of persoonlijk toelichten.

Met vriendelijke groet,

Dhr I.C. J, tandarts
di, 11/11/2008 - 22:55 Permalink
zonnedans

hierop heb ik dus tandarts J. geschreven
dat de mondhygieniste niet de waarheid spreekt,
zij heeft me bijv. niks verteld over protocol paradontologie,
over vervolg behandelingen, de afspraken maakt zij op kaartjes van het
ziekenhuis te Assen
,geen enkele informatie van de praktijk te Rolde,
geen info over de kosten en nota etc.

Ik emailde tandarts J. vrijdag 7 nov dat ik dan maar klacht indien bij de NMT en klachtenombudsvrouw WZA te Assen....
di, 11/11/2008 - 23:04 Permalink
zonnedans

dinsdag 11 nov 2008

na 4 dagen komt het deze email.. :lol: :smt001
( van de Ombudsvrouw WZA Assen heb ik nog niks gehoord...)
--------------------------------------------------------------------------
Geachte heer J,

U hebt inmiddels een reactie gehad van de ombudsvrouw van het WZA met een uitleg hierover of krijgt deze z.s.m.

Over zorginhoudelijke toelichting kunt op op maandag bellen met de poli mondheelkunde van het WZA en vragen naar de mondhygiëniste. Telefonisch is het makkelijker uw vragen te beantwoorden.

Op u tegemoet te komen in de extra kosten voor de zorg die u niet had verwacht en anders ook niet had willen laten uitvoeren, zullen we voor u een creditfactuur maken en het verlies voor onze rekening nemen. Met aftrek van eenmalig een code M59 gebitsreiniging uitgebreid € 45,10.
Hiermee wil ik niet insinueren dat wij onjuist hebben gedeclareerd of verkeerde codes hebben gebruikt. Puur vanwege het feit dat u niet op de hoogte gesteld bent van de codes cq kosten.

NB u heeft geen ernstige ontstekingen, waar u u zorgen om moet maken. Wel verdient de behandeling van het tandvlees nu en in de toekomst de toenemende aandacht van de tandheelkundig zorgverlener en dat kan niet altijd volledig binnen de tarieven van eenvoudige gebitsreiniging. Maar dat zult u inmiddels begrijpen.

Is de nota ingediend door ons van uw rekening afgeschreven of heeft u deze betaald? Als dit duidelijk is, wil ik u een creditnota sturen zoals hierboven vermeld.

Met vriendelijke groet,
I. J, tandarts
di, 11/11/2008 - 23:17 Permalink
vV

goed duidelijk dat zij de klacht niet willen afwachten. Is denk ik ook verstandig.

En nu mbt de laatste passage, die snap ik niet geheel. Alsof zij zelf niet weten hoe zij declareren? Door u was toch al aangegeven dat het volledig betaald was door de aanvullende verzekering, en dat u nooit een nota gezien heeft? Behalve slechte communicatie, lezen zij ook nog eens berichten niet goed door blijkbaar..

U kunt hen dus terugmailen dat u graag de creditering overgemaakt ziet op uw rekeningnummer xxxx tnv xxxx te xxxx .
EN dat u hoopt dat zij begrepen hebben dat mn de mondhygieniste ernstig tekort geschoten is voorlichting niet alleen over de gebits cq tandvleesproblemen maar ook over de administratieve afhandeling.
wo, 11/12/2008 - 12:45 Permalink
zonnedans

Nu ik een klacht heb ingediend bij de ombudsfunctionaris ( van wie ik nog een brief krijg ) over de slechte info etc , is hij ineens wel bereid de nota te verlagen van 273 euro naar 45 euro...... :-)

Ik heb tandarts J gevraagd met ONVZ te overleggen over terugbetalen van de nota, die achter mijn rug is ingediend.
( de tandarts zou niet precies weten hoe de betalingen gaan in zijn praktijk in het WZA Assen ?
ongeloofwaardig !)
Als ONVZ een tandarts nota namens mij betaald dan wordt dat bedrag wel afgetrokken van de jaarlijkse vergoeding.

Ik vind het niet terecht dat tandartsen mij geen nota's meer sturen , ik krijg alleen van ONVZ een kwartaal overzicht met betalingen namens mij gedaan,
daarop staan alleen data en bedragen en niet waarvoor het precies is !

Enfin, vervolg afspraken met de mondhygieniste zijn niet gemaakt ,
zal er ook wel niet meer welkom zijn nu....
Van dit forum begrijp ik dat er een " paro protocol " is wat diverse maanden duurt , daar heeft de MH het ook niet met mij over gehad....
wo, 11/12/2008 - 14:05 Permalink
vV

zullen we voor u een creditfactuur maken en het verlies voor onze rekening nemen. Met aftrek van eenmalig een code M59 gebitsreiniging uitgebreid € 45,10.


ik lees dat anders: zij crediteren het geheel, met aftrek van M59. Dus per saldo alleen M59 over als uitgevoerde en te betalen (eigenlijk al betaalde) verrichting. Laat het te crediteren bedrag alleen wel gewoon regelrecht door de praktijk overmaken op uw eigen rekening, anders word het geheid een puinhoop administratief. is al erg genoeg zo...
wo, 11/12/2008 - 16:49 Permalink